HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gruppköp av förstärkare och elektro t basabsorbent

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Mickel-mackel Posted - 2010/04/26 : 22:52:45
Jag startar en separat tråd för div diskussion över detta, för att inte belamra esl's tråd "gruppköp av allt". När väl någon form av konsensus nåtts kan själva köpet omdirigeras dit.
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Mickel-mackel Posted - 2010/05/06 : 23:01:01
Själv är jag egentligen inte sådär jättehårt intresserad, mitt eget basabsorbentbygge ligger antagligen ca 2 år framåt i tiden, så förutom kretskorten är det nog ganska idiotiskt att hamstra saker i två år.
Mickel-mackel Posted - 2010/05/06 : 22:58:27
Ska jag ta den milt sagt ljumma diskussionen som en hint om att gruppköp på elektroniken inte är intressant?

Ska vi istället försöka sammanställa en komponentlista och en beställningslista med beställningsnummer passande Elfa och ev någon fler ställe.

Sen får var och en beställa själv eller på eget initiativ gå samman i mindre (lokala?) grupper?
esl Posted - 2010/04/29 : 00:31:09
Tar man in övriga komponenter som likriktarbrygga och elektrolytkondensatorer potentiometer så då är man uppe i ett par hundra kronor, klart värt ett gruppköp mellan ett kompisgång i alla fall...

Själv hade jag mycket på hyllan samt att jag var ju tvungen att bygga prototyper så jag har redan köpt allt den dyra vägen :-(
Sundström Posted - 2010/04/27 : 17:22:54
Jag är för en diskussion om vad att välja eftersom jag inte har så mycket erfarenhet. Sen kan det ju hända att Elfa eller någon annan butik tycker att det är bra med ett hundratal beställningar av likadana förstärkar-kit (kondensatorer mm.). De kanske blir mer samarbetsvilliga i framtiden om allt görs snyggt.
Tomas J Posted - 2010/04/27 : 16:52:13
jag tänker såhär...
personligen behöver jag två kretsar, och de kostar 32kr st, alltså 64kr totalt, och väljer jag att få dem skickade som brev så tar elfa 35kr för det, det betyder en slutsumma på 123r, inkl moms.

är det värt att krångla omkring med ett gruppköp, hur mycket kan man pressa priset, är det värt allt arbete som det är att hålla i ett gruppköp?
Mickel-mackel Posted - 2010/04/27 : 08:37:38
Men ska en sambeställning ske ska kanske en komplett komponentsats beställas, eller?

Annars åker jag ändå på en extra separatfrakt ifrån ELFA, och då minskar ju nyttan med sambeställning en del.

Ni får diskutera vidare. Jag kommer antagligen vara utan internet till i morgon kväll.

Men som sagt, vilken krets?
Vilken leveransförpackning?
Endast förstärkare eller kompl mat.sats?
Mickel-mackel Posted - 2010/04/27 : 08:30:20
quote:
fråga: kommer man att tjäna något på att göra gruppköp av förstärkarkretsar och transformatorer, eller kan man lika gärna beställa själv?

Det blir det ju, men det dyker upp ett annat problem ...

Vid köp av en massa kretsar så lär dom ju komma i ett eller några rör.
Då är det ju inte bara att kasta ner kretsen i ett vanlig kuvert och skicka till de som ska ha. Posthanteringen lär mosa ihop benen, förutom risken för ESD-skador.

Så därför funderar jag på om det blir nödvändigt med något liknande detta också?

https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/b2b/init.do?shop=ELFA_SE-SV#item=80-128-33;
McGyver Posted - 2010/04/27 : 08:01:55
....och ELFA är ytteriggare 15:- billigare per krets- vid beställning av 10st LM1875!

/R
more10 Posted - 2010/04/27 : 07:36:58
http://se.farnell.com/national-semiconductor/lm1875t/amp-audio-20w-1875-to-220-5/dp/9488405?crosssellid=9488405&crosssell=true&in_merch=true&

Det blir 15 kr per krets vid beställning av 10 LM1875T.

http://se.farnell.com/stmicroelectronics/tda2050v/amp-audio-25w-2050-pentawatt-5/dp/1094345?whydiditmatch=rel_3&matchedProduct=TDA2050V&Ntt=TDA2050V

TDA2040 har dom ingen staffling på.
Tomas J Posted - 2010/04/27 : 06:10:39
fråga: kommer man att tjäna något på att göra gruppköp av förstärkarkretsar och transformatorer, eller kan man lika gärna beställa själv?
esl Posted - 2010/04/26 : 23:15:17
TDA2050V är någon krona billigare än LM1875
... kan inte säga något om kvaliteten.
Mickel-mackel Posted - 2010/04/26 : 22:59:52
Det första jag har i tanken är vilken förstärkarkrets?

TDA2040 är väl specad i ritningen.
Men LM1875 verkar både vara billigare, bättre, modernare och pinkompatibel med TDA2040.
Så visst är det väl LM1875 vi siktar på till ett gruppköp?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000