HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Centerbygge

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
fixarstig Posted - 2010/04/24 : 18:35:26
Undrar om nån har synpunkter på Jordan JX92S. Funderar på att ta en sån till ett centerbygge med bara ett element, för att slippa filter, framöver. Eller har ni nåt annat bra element att rekommendera. Måste det alltid vara 2 baselement och diskant? Har aldrig sett annan lösning!
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
fixarstig Posted - 2010/05/01 : 13:38:43
Jesper, nu förstår jag bättre vad du menar. Nu är det så jag redan köpt koaxialelement och har startat en tråd Centerbygget på DIY sidan. Men tack för hjälpen ändå.
Jesper_Nilsson Posted - 2010/05/01 : 12:38:40
fixarstig,
Lek lite i Xdir (laddas ner från http://www.tolvan.com/xdir) så får du en känsla för vad jag menar. Testa Woofer-Tweeter-Woofer och med 90/270graders fasförskjutning på woofern (som man får vid udda ordningens filter). Testa olika frekvenser och se hur spridningsloberna ser ut. Jämför med hur det ser ut med 180/360 grader fasförskjuting (jämna ordningens filter) och testa oxå hur det ser ut med bara tweeter-woofer.
fixarstig Posted - 2010/04/29 : 19:25:29
Magils, det var det jag misstänkte själv. Har en Pioneer 1018 som räcker till men man vill ju inte värma upp extra motstånd. Var dock osäker på hur det skulle funka i serie. Som sagt, katt bland hermelinerna Dags att åka till Hornbach och köpa stavlimmad bok och finsnickra lite
Magils Posted - 2010/04/28 : 22:55:19
Vad ska du driva centern med? Jag skulle inte parallellkoppla två 4 ohmare, och sedan bränna effekt i motstånd, bättre att seriekoppla då.
fixarstig Posted - 2010/04/28 : 19:32:18
Jesper, har inte en susning om vad du talar om. Sorry!
fixarstig Posted - 2010/04/28 : 19:30:47
För att göra det hela enklare för mig har jag beställt Pioneer TS-E1702is. De är på 4 ohm. Vilket blir bäst? Seriekoppla för 8 ohm eller paralellkoppla med 4ohm motstånd till varje.
Jesper_Nilsson Posted - 2010/04/27 : 10:29:07
För att det ska vara äkta d'appolito ska delningen vara av udda ordning (akustiskt) och avstånd mellan elementen definierade i realtion till delningsfrekvens. Om detta uppfylls får man jämn födelning av loberna i horsiontalplanet (för en liggande MTM). Det loobar fortrfranade vilket ger upphov till dippar i frensresponsen i en specifik riktning. Men i praktiken, i de flesta rum med massor av nära reflexer, blir det sannoligt tillräckligt difust och ganska jämn spridning. Jag vet inte hur många MTM lösningar som uppfyller detta dock..
fixarstig Posted - 2010/04/26 : 19:17:45
Ja jag fattar vad du menar. Men fattar inte varför alla center ser ut som de gör. Ska kolla lite mer på coaxial.Seas E0051-04/06 C16N001/F verkar vara bra men lite dyr för mig men är kanske värd pengarna!
Annars var det en väldigt snygg center. Egenbygge förmodar jag!
Magils Posted - 2010/04/26 : 08:48:34
Två basar och en diskant dvs. liggande d'appolito är egentligen en ganska dålig lösning om man inte sitter rakt framför.

Här kan man se varför... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20012
Det är mätt på denna burk...

Bredband, koaxial, eller vanlig tvåvägs om man får plats är bättre.

Hemling Posted - 2010/04/25 : 11:58:36
Tyvärr har jag inga synpunkter på element men det är klart det inte måste vara 2 basar och en diskant.
Linn's majik center har tex en bas och 2 diskanter

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000