HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Runda hörn på låda - krävs förstärkning?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
martin.wahlstedt Posted - 2010/04/22 : 12:17:08
Har tänkt mig en låd-design (golvare, modell inte bestämd än) med alla hörn rundade, ca 5-6 mm radie. Dessa ska sen lackas med vit "pianolack". Nu till frågan.

Tror ni att hörnen måste förstärkas på något sätt? Räknar med att lådan kommer vara byggd av 22 eller 19mm MDF. Det blir ju mindre material kvar. Skulle det funka att sätta extra förstärkning på insidan av hörnen (något stavliknande) eller tror ni att det skulle påverka ljudet? Lådvolymen får sen anpassas efter detta. Känner inte för att klä ett extra varv med MDF, känns som det gör lådorna onödigt tunga och stora.
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
sladdbarn Posted - 2010/04/22 : 18:07:30
Kör man med frässtål med hjul på så tyckte jag inte det var något problem att få dom runda,
men jag slipade med en "mus" efter jag grundat för då reser sig träet en aning.
martin.wahlstedt Posted - 2010/04/22 : 15:14:40
Så bra! Ja, hoppas att det blir snyggt, hade tänkt köra med handöverfräs, brukar bli snyggt.

En liten fråga till dig sladdbarn: Hur har du gjort med hörnen? Lämnat dem "spetsiga" som de blir när man fräst från tre sidor, rundat av med sandpapper eller nåt ännu bättre? Svårt att få hörnen identiska om man kör med sandpapper tycker jag.
sladdbarn Posted - 2010/04/22 : 14:38:44
Jag tror inte heller det behövs. Jag gör så på mina högtalare som jag bygger just nu,
tror det blir snyggt när det blir klart, precis lagt på grundfärg (vatten + lim).

Lådans svagheter blir knappast i skarven där du kommer runda av, där en tvärtom som
stadigast. Ska du fräsa eller? Det gjort jag, gick smidigt, av i så fall frässtål med hjul på.
goodsound Posted - 2010/04/22 : 12:56:00
Det tror jag inte ska behövas, visst kan det vara bra med förstärkning men konstruktionen är stark som den är i hörnen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000