T O P I C R E V I E W |
Tobbe_L |
Posted - 2010/04/21 : 18:34:59 Jag ska göra två akustiktavlor
Banksy HMV
Banksy Ballon girl
Passpartoun blir i 3,2 massonit. Hur skär man ut hålet för tavlan? Är det överhandsfräsen eller cirkelsågen som gäller? Eller kan man skära sig igenom med en lämplig kniv??
|
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
classe |
Posted - 2010/04/22 : 21:10:05 handfräs har du och 45graders fräs med kullager, en list två tvingar såga ur hålet fräs kanterna mot listen klart |
Tobbe_L |
Posted - 2010/04/21 : 19:31:34 Jo det är ramen runt bilden. Vinklingen tror jag man kan fixa efteråt. En Passepartoutskärare hade nog inte varit fel, men någon sådan har jag inte..
|
PG Jeppsson |
Posted - 2010/04/21 : 19:25:35 Passpartoun blir i 3,2 massonit
Det är ramen runt själva bilden, eller?
Kanten mot bilden ska väl då vara vinklad, eller?
Fräsig dekor. |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/04/21 : 18:52:18 Ehhh, jag missuppfattade nog vad du skulle såga/skära. Tänkte att du skulle göra en mall med dom där figurerna.
Passpartou är väl raka snitt, dvs långt blad.
Men är det 4 st raka snitt skulle jag kanske ge mig på det med en mattkniv istället, kanske. Sätta upp något rakt att följa med kniven, t.ex ryggen på fogsvans eller nåt. Sen skära många upprepade gånger tills man är igenom. |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/04/21 : 18:47:41 3.2 masonit är nog ganska drygt att skära med kniv.
Sticksåg, ingen pendling, ganska fintandat blad som är "kort" eller "smalt" eller vad jag nu ska kalla det ... Motsatsen är alltså en blad som är långt i sågspårets riktning, ett sådant blad är alltså svårt att svänga med men sågar å andra sidan rakare om det är rakt som gäller. |