HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Infästning av M-gänga i företrädesvis träskivor

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Buggsson Posted - 2010/04/16 : 11:46:44
Vet att jag sett någon nämna en sådan tingest tidigare men nu kan jag inte hitta informationen. Det är ej en islagsmutter och jag tror inte ens den är till för genomgående hål. Det är en cylinder med trägänga på utsidan och M-gänga på insidan och den finns för att skruva fast i träet antingen med skruvmejsel eller sexkant, vilket är egalt för mig.

Någon som vet vad jag letar efter och vad den heter, och ännu bättre, någon som vet var man kan tänkas hitta denna i butik i Sthlmsområdet?
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Buggsson Posted - 2010/04/17 : 13:58:33
Tack för info, det var Rampamuff jag hade i åtanke.
Mathias på Öckerö Posted - 2010/04/16 : 18:42:28
Hmm, har tidigare plastat in stora bitar rostfritt som jag sedan gängat. Men det var till räcken på en båt. Skall se om jag kan hitta något lite mindre avancerat till högtalare ;)
Circlomanen Posted - 2010/04/16 : 14:45:40
quote:
Circlomanen - kommer de gängorna att hålla för att skruvas i flera gånger


Nja. Några gånger kanske, men destå färre, destå bättre. Plasten har ju inte samma slitstyrka och hårdhet som stål, även om dragstykan är hög.

Ett bra sätt att fästa saker i sandwichlaminat är ju att borra/fräsa ut ett stort hål på kanske 50 - 100 mm som fylls med epoxi, och en specialmutter av stål. På så sätt fördelas belastningen ut över en mycket större yta. Kanske inte vidare relevant här...

quote:
kanske man kunde sätta i Helicoil-gängor


Jo, det borde kunna funka bra. Jag har aldrig själv gjort det, eller använt helicoil-gängor, men det verkar vara bra saker.
Mathias på Öckerö Posted - 2010/04/16 : 14:30:23
Circlomanen - kommer de gängorna att hålla för att skruvas i flera gånger eller kanske man kunde sätta i Helicoil-gängor för att kunna skruva fast och loss många gånger?
Circlomanen Posted - 2010/04/16 : 14:13:17
Sådana har jag köpt på bauhaus. Om det inte passar med sådana så kan man borra upp ett större hål, som man fyller med NM275 lamineringsepoxi. När det härdat är det bara att borra upp rätt storlek på hålet och gänga vanliga gängor för maskinskruv. Mer omständigt, men starkare och mer flexibelt.
Bubbel Posted - 2010/04/16 : 14:06:19
De är super att använda men för min del har den lokala byggshopen har slutat med dessa vilket är synd.

anders
Magils Posted - 2010/04/16 : 12:15:38
Såna här?




Det kallas för Rampamuff, jag har hittat på Bauhaus, men välsorterade beslags(järn)-affärer har nog.



Såna som finns i denna tråd... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75485
Tobbe_L Posted - 2010/04/16 : 11:54:21
Kolla på Trisert

C-Edgren har en del men om de finns att få tag på i sthlm vet jag inte.

De är dock inte gjorda för trä.
Så ta lite lämplig lim på dem när du skruvar i dem i trät.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000