HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Funkar aktiv delning även för högre frekvenser?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
FForsman Posted - 2010/04/15 : 23:42:20
Att dela aktivt för lågbasen verkar vara populärt. Alla trådar om tappade horn understryker nyttan av aktiv delning och av vad jag förstått är det varken billigt eller enkelt att bygga passiva delningar för de riktigt låga frekvenserna.

Varför ser man så sällan ser aktiv delning högre upp i frekvenserna. Har det massa negativa konsekvenser, varför är det sällan ett alternativ?

/mvhff
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Mickel-mackel Posted - 2010/04/18 : 12:28:19
Svar JA.
Aktiv delning betyder 1 förstärkare per aktivt delad frekvens. Så ett helt aktivt delat 3-vägssystem kräver 3 st stereoförstärkare eller en 6-kanalare eller 6 st mono-stärkare eller ... ja osv.

En variant som inte dränerar ens ekonomi totalt är att bygga 6 st gainclone-steg själv. Om man klarar sig med 30-60 W nåt så är det faktiskt ganska attraktivt.
Många som bygger gainclones gör det utan kretskort eller med endast en liten bit experimentkort.
Buggsson Posted - 2010/04/18 : 12:22:03
Måste man bi-ampa för att kunna dela aktivt? Det var i så fall en otrevlig överaskning eftersom det är aktiv delning hela vägen jag planerar att ha då jag än en gång har börjat planera för ett hembyggt högtalarsystem, som denna gång skall tas fram i långsammare än ultrarapid fart.

Min koll är uppbenbarligen noll, så om man skulle vilja dela aktivt i ett tre-vägssystem som består av två lådor för varje kanal, en baslåda (ej sub) och en låda med mellan- och diskantregister, vad behöver man för att det skall fungera, är det en förstärkare per register, eller vad?
Skulle någon snabbt kunna redogöra för en tänkbar set-up för mitt fall?
FForsman Posted - 2010/04/18 : 00:17:44
Ja det var en hel mängd belysande svar! Spännande att höra att så många är positiva till aktiv delning även högre upp i frekvensbandet. Kommer inte ihåg var jag läste det men jag har sett kritik mot att ha för många OP-ampar i signalvägen och att de skulle ge sig tillkänna mer vid högre frekvenser.

/mvhff
Magils Posted - 2010/04/16 : 12:34:39
Jag är övertygad fanatiker i de nedre registren, men i de övre så är jag lite tudelad. Mest pga. egna projekt och erfarenheter.

Jag tycker också man skall skilja på aktiva analoga och aktiva digitala filter. Med digitala kan man göra saker som är omöjliga analogt oavsett aktivt eller passivt. Om vi jämför analoga aktiva kontra passiva så är "vinsten" mycket mindre högre upp och det är nog anledningen till att det inte är så vanligt.
martinsson Posted - 2010/04/16 : 11:43:42
Passiva filter skulle idag ge mig en känsla av klustrofobisk natur, bortsett från vad jag anser vara den ljudmässiga fördelen över pasiva diton så är det även en stor grej att kunna snickra och fixa med delningar, delayer och gainstruktur som man vill utan att behöva plocka fram lödkolven.

Anpassnig till olika rum och situationer är mkt lättare, man kan optimera i större uträckning, exempelvis lägga ett brant högpassfilter i basen vid 30Hz om man behöver det, man kan även göra och spara ner sina egna settings för olika typer av tillfällen (film, party, finlir) och därmed göra att din anläggning mer flexibel och kapabel att göra dessa olika saker på ett bättre sätt.

Aktiv delning funkar bra i alla register, situationer och tidpunkter i livet :)
Harry_up Posted - 2010/04/16 : 10:51:50
Nja, det kan gå åt en hel del energi i diskanten om man spelar vinyl och det knastrar en del så man skall inte heller underskatta behovet.
Jag delar aktivt själv men min erfarenhet är inte att aktiva filter låter på ett visst sätt. Det finns förstås kvalitétsskillnader på dom också och inställningsmöjligheterna på de bättre är många.
DBX Driverack tycker jag verkar vara prisvärda.
mvh/Harryup
Mickel-mackel Posted - 2010/04/16 : 07:42:57
Ahhh, ja du menar att musikmaterialet i sig självt aldrig har fullt sving vid högre frekvenser. Ja då funkar det ju bra.
Circlomanen Posted - 2010/04/16 : 07:38:13
Med några väldigt få undantag så finns det inga skivor som styr ut en förstärkare med fullt spänningsving över 2 khz. Effekt behovet är oftast inte högre än ca 5 watt om du delar vid säg 3 khz. Man kanske vill ha 10 watt om du delar lågt och har en diskant med låg känslighet. Skulle förstärkaren stoppa ut fullt sving i diskanten så poppar talspolen och dina öron. Det krävs en del ström, men inte så mycket effekt.
Kolla Rod Elliots artikel om aktiv delning:
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm
Mickel-mackel Posted - 2010/04/16 : 07:23:17
Ja den stora nyttan kommer främst vid delningar i låg frekvens till baskonen (baskoner).
Då låg frekvens betyder stora spolar, stora spolar betyder serieresistans, serieresistans betyder pajad dämpfaktor och pajad dämpfaktor betyder sämre kontroll på konen och därmed sämre ljud.

Serieresistans mot mellanregister och diskantelement behöver inte ha speciellt katastrofala följder. Men kan ha ibland, tror jag.

quote:
Iockmed att effekterna är ganska små över 2 khz så ...<klipp>

Att kunna köra med ett litet 5 watts blixsnabbt strömåterkopplat klass-A slutsteg för diskanterna är ju en ide som tilltalar mig.

Jo det här ju funderat på, men det funkar väl ändå inte riktigt så.
Jag kan inte sätta en 100W-förstärkare till basen och en 5W till diskanten. Dom behöver båda en 100W-are men den till diskanten kan vara strömsvag som tusan.

Om du har matchat en bas/mellan med en diskant i en trevligt välspelande kombination med passiva filter.
Och så sitter du och njuter av musik med 25W inmatad effekt, då är ju förstärkaren en generator med Vg på 20V (siffran givetvis huggen ur luften).
Då kan jag ju inte spela samma system aktivt delat med en 5W förstärkare till disk, för den har väl Vg max 8V eller nåt sånt.
jonasz Posted - 2010/04/16 : 06:54:50
Dessa är helt aktiva från topp till botten så visst finns det. Tror enbart att det är positivt med aktiv delning, även vid högre frekvenser, fast kanske inte alltid det mest ekonomiska alternativet.

Circlomanen Posted - 2010/04/16 : 06:35:40
Det har bara fördelar med aktiv delning, förutom ekonomin förstås.
Att dela en diskant aktivt kräver ju extra slutsteg och såklart det aktiva delningsfiltret. Det anses väl så billigt med några små kondingar att folk inte orkar bry sig?!?

Iockmed att effekterna är ganska små över 2 khz så får man inte riktigt lika stort utbyte av aktiv delning där. I basen gör det större skillnad då man plötsligt kan spela dubbelt så högt om man stoppar in ett extra slutsteg, och ett klippande basslutsteg kommer inte påverka mellanregistret då det är ett annat slutsteg som driver det.

Att kunna köra med ett litet 5 watts blixsnabbt strömåterkopplat klass-A slutsteg för diskanterna är ju en ide som tilltalar mig.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000