HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Golvare - projektidéer önskas

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
martin.wahlstedt Posted - 2010/04/15 : 16:29:13
Hej,

Jag tänker bygga ett par golvare och har kikat en del på Proac-kloner som det verkar vimla av. Är då mest inne på varianten med uppgraderad diskant (9500). Dock har ju dessa högtalare hängt med ett bra tag nu och jag undrar om någon har förslag på bättre/annat projekt.

Lyssnar på all sorts musik utom hårdrock och disco typ. Vill ha ett detaljerat ljud men bor i lägenhet och behöver därmed inte kunna spela så starkt. Golvarna får inte vara jättestora och kostnadstaket ligger runt 10000:-. Elektronik ska jag också köpa och kan därför anpassas till högtalarna. Har inte tid att designa egna högtalare och skulle därmed gärna hitta färdiga ritningar.

Vet att det finns såna här trådar sen tidigare, men de flesta har blivit rätt gamla vid det här laget så jag tycker att en ny är försvarbar.

Hälsningar Martin
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Levator Posted - 2010/04/22 : 14:44:28
Hur är det med HADs TLX?
Har lyssnat på den och tycker att den är bra, njja mer än bra får jag allt säga!!
Bra klipp i den, bra balans på alla register, funderar på den själv nu när jag snart flyttar och får lite mer plats.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73077
emanuelgbg Posted - 2010/04/22 : 12:19:00
Troel har väl en TL som inte är så stor? Scoperta heter den visst... iofs inget horn med hög känslighet om jag förstår det rätt?
markusA Posted - 2010/04/22 : 12:10:22
Jag kör på ML TQWT för tillfället och de låter mer än ok för en begränsad budget.
Om man veckar pipan så blir inte lådorna så stora. Tror faktiskt mina hade fixat dina specar om man veckat ihop dem?
Tobbe_L Posted - 2010/04/22 : 11:57:43
Du kan ju få göra ett hembesök någon gång hos mig så kan du få lyssna på några olika TQWT.

Jag gillar coaxialelement för att allt ljud kommer från en punkt.
martin.wahlstedt Posted - 2010/04/22 : 11:45:06
Har funderat en del, mätt hemma och tyvärr kommit fram till att Troels TQWT är för stora för att passa i mitt vardagsrum. Ett steg tillbaka nu alltså. Någon som har nån annan idé på en TQWT eller annan hornvariant som är lite mindre? Har egentligen ingen erfarenhet om sådana högtalartyper men folk här verkar ju vara lite smått fanatiska, och jag antar att det inte har sina orsaker :) Storleken får helst inte överstiga 250x250x1000 (typ exakt Proac-klonens storlek).

Tobbe L, du rekommenderar ett coaxial-element. Varför föredrar du det framför separat diskant? Jag har alltid haft känslan att coaxial är lite av en kompromiss som är bäst bara om man har platsbrist, men jag har förmodligen fel.
sladdbarn Posted - 2010/04/21 : 16:34:07
quote:
Jo jag har läst där, men är alltid lite skeptisk till recensioner som tillverkare själva lägger upp, de lär ju välja ut vilka de publicerar. Har fått intryck av att många talar varmt om dessa högtalare men inte så många verkar ha hört dem.


Visst är det så!
sopwith Posted - 2010/04/21 : 16:07:06
Kolla på www.seas.no, dom har en del DIY byggen med rtiningar, filter odyl godis att se på.
martin.wahlstedt Posted - 2010/04/21 : 14:24:14
Jo jag har läst där, men är alltid lite skeptisk till recensioner som tillverkare själva lägger upp, de lär ju välja ut vilka de publicerar. Har fått intryck av att många talar varmt om dessa högtalare men inte så många verkar ha hört dem.
sladdbarn Posted - 2010/04/21 : 13:58:13
Vet inte om du såg det men det fanns recensioner på den länkade hemsidan.
martin.wahlstedt Posted - 2010/04/20 : 22:39:39
Låter onekligen intressant! Roligare att bygga en en standardlåda dessutom. Är det någon som lyssnat på dessa skapelser?

Självklart blir det bilder upplagda så småningom!
sladdbarn Posted - 2010/04/20 : 14:58:49
Perfekt, då hamnar de inom budget.

Martin: du vet att det blir obligatoriskt med en byggtråd nersmetad med bilder o text
Tobbe_L Posted - 2010/04/20 : 14:34:27
Visst är det genomtänkt, det är ju en TQWT

Om jag minns rätt så ligger priset lite under 800¤ då tillkommer byggmaterial för själva lådan.
sladdbarn Posted - 2010/04/20 : 12:37:33
Nu vet jag inte vad högtalarna kostar men jag tycker bygget verkar väl genomtänkt och beprövat:
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm
martin.wahlstedt Posted - 2010/04/20 : 12:03:31
Ingen mer som har något tips? Tänkte köra igång att bygga om ett par veckor...
Tobbe_L Posted - 2010/04/15 : 16:54:32
Jag hade gjort en TQWT med lämplig coaxialelement.
Men det är ju jag det

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000