HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Reflektioner runt TH

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
TxF Posted - 2010/04/12 : 08:34:34
Har lyssnat, flyttat, justerat en massa nu på mina TH och är överlag nöjd med ljudet. MEN..

Några funderingar skulle jag behöva drifta med er som har erfarenheterna och kunskaperna. Jag saknar nämligen en del punch och tycker nog att det inte känns 100% homogent. Jag har laborerat med delay och fas men tycker inte att jag kommer ända fram. Min tanke var då att hornet är ju över 4 meter långt och det sätter sina spår i impulsvilligheten. Frågan är ju då om det inte vore bättre att bygga runt ett element med större konarea och som kan gå djupare och på så sätt kunna nöja sig med ett kortare horn. Säg en 12" eller 15" kanske vore lämpligare. Är jag helt ute i det blå då eller?
16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
OcA Posted - 2010/04/13 : 10:42:33
Kan mycket väl vara så. Enligt manualen ska denna funktion vara inaktiv i stereoläge, men min har senaste programvaran och det kan hända att de har ändrat på detta iom den uppdateringen.

Kan således "skära" av frekvenserna redan i processorn. Har inte provat att köra helt utan Behringerfilter, kanske skulle prova det och se vad som händer. Vet ej brantheten på de digitala filtren i Sonyn heller. Står så fint i manualen att "inga frekvenser över det valda värdet skickas till den utgången". Jag tror dock inte att den tvärklipper vid 80hz, det vore väldigt skumt...
Bernt Jansson Posted - 2010/04/13 : 09:55:55
Aha där har vi orsaken tror jag.
OcA Posted - 2010/04/13 : 09:40:23
Vore som sagt intressant att mäta upp det hela, men har tyvärr ingen möjlighet... Kan inte förklara varför det funkar, men funkar gör det.

Har ju nån sorts inställning i processorn också som tar han dom vilka frekvenser som ska skickas till sub-out och vilka som ska till front och left-out, kanske det gör att det inte slaskar igenom så mycket? Men de inställningarna ska inte vara aktiva när man kör "2 channel mode" utan bara i 5.1 läge...
Bernt Jansson Posted - 2010/04/13 : 09:32:38
Hmmm, ytterst märkligt. Petter gjorde en mätning hemma hos mig där vi jämförde 24dB mot 36dB delning, då vid ca 60Hz, och det var en betydande skillnad till 36dBs fördel. Väldigt mycket skräp försvann på mätningen. Med 24dB hörde man rösterna fortfarande, det försvann med den brantare delningen. Då delade vi med datormjukvara, Foobar Xover.
OcA Posted - 2010/04/13 : 08:52:17
För att svara på frågan:

Nej, inga problem hemma hos mig...

Har lagt örat mot mynningen och det läcker inte igenom något vad jag kan höra. Det lilla som eventuellt kan läcka igenom hörs inte när man spelar hela systemet.

Har desssutom ett av hornen bakom sweetpsot och har inga bekymmer med att jag får riktningsbestämda ljud bakifrån.

Sänker jag delningen tycker jag att attacken och dynamiken i ljudet försämras rejält.

Sen har jag inte sådär jättehög nivå på mina tappade trattar heller, de ligger mest och småmyser. Sticker jag in handen och känner på konen under de stunder som jag spelar så högt jag törs så rör sig inte membranet vidare värst mycket. Nu är ju inte xmax på Audes-elementen nåt att skriva hem om, men de är inte nära att bottna iaf. Enda gången jag lyckats med det var när jag drog på så in i h-e med en 30hz sinuston. Då sa det plopp och sedan sänkte jag volymen illa kvickt.

Jag lägger rätt mycket vikt i att rummet ställer till konstigheter i basen och den delning som funkar hos mig behöver inte alls funka om jag byter rum.

Vet heller ej hur pass duktigt mitt billiga Behringer-filter är, man kanske skulle få helt andra resultat med exempelvis ett Driverack fast vi pratar samma parametrar för filtret?

Anledningen till att jag delar relativt högt är att mina paneler på pappret har en gränsfrekvens på 90hz. I verkligehten är den gränsen runt 75hz i mitt rum...
Bernt Jansson Posted - 2010/04/12 : 23:33:07
Man kommer långt med LTS-svepet och örat. Då hittar man enkelt problemfrekvenserna.
Nästa steg tycker jag är att skaffa XTZ Roomanalyzer och mäta.
TxF Posted - 2010/04/12 : 23:21:25
Testade lite med 24db men då måste jag dela mycket lägre. Fick en del midbas med i hornen lät det som. Ska testa att kalibrera med mätmic igen få se. Har precis bytt rör i bassteget, det kan ju göra en del. När del gäller att lägga på EQ på fronthornen har jag idel dåliga erfarenheter. Ljudbild och upplösning blir sämre så jag aktar mig noga för att göra annat än att lägga på delay. Kanske det börjar bli dags att se över akustiken. Är det bara att göra ett svep med mätmic i sweetspot och leta ojämnheter lr hur gör man?
DahlbergAudio Posted - 2010/04/12 : 18:38:04
Jag delar mina 24db vid 45hz men jag har dessutom lagt till 5st eq-
band vid 308hz som tar 15db/st (high-shelving 12db). Tittar man på
filterkurvan så ändras den inte särskilt mycket vid den igentliga
delningen men att ta bort 75db "skräp" högre upp känns inte fel
Kräver iofs ett digitalt filter men det misstänker jag att du har.

Edit: Topparna spelar fullregister.
Bernt Jansson Posted - 2010/04/12 : 18:09:30
24dB vid 60 verkar vanskligt, mumlar det inte väldigt i hornet då? Jag menar röster osv.
OcA Posted - 2010/04/12 : 14:20:25
Vad händer om du delar med 24db/oktav istället? 48db/oktav är rysligt brant, det kanske inte harmonierar så bra mot dina bredbandare med den branta delningen på TH?

Jag delar ju vid ungefär samma frekvens, men med 24db/oktav och tycker att det smälter ihop riktigt bra. Kör delning vid runt 80hz och 12db/oktav på mina paneler, så det blir rätt snygg skarv (dåligt ord) för att vara gjort med endast öronen som hjälp.

Punch och dynamik på pukor osv kommer fram riktigt bra, tar jag bort hornen så låter det klockradio istället, så hornen gör verkligen sitt till även ovanför delningsfrekvensen.

Annars kanske du får kolla på ett par vettiga midbas-horn för att få ihop det hela?

Har du mätt upp dina fronthögtalare för att se hur de lirar? Inga skumma fasfel som kan ställa till det?
TxF Posted - 2010/04/12 : 14:13:59
Det är THORN det är frågan om. Dom spelar tillsammans med ett par expohorn bestyckade med Sonido SFR200-8A. Just nu delar jag vid 62 hz 48db/okt. Driver dom just nu med ett Edison 60 (EL34 PP), ska testa KT88 i den men har inte hunnit ännu bara. När det gäller delay har jag labbat massa på egen hand, tillslut kopplade jag in mätmic till filtret (dcx2496) och lät den räkna ut avstånden, tyckte nog att den fixade det bättre än jag. Vill minnas att det rör sig runt 15 ms delay vilket borde bli runt 5m eller 16 fötter. Jag spelar i ett rum på 4,7x3,6m och högtalarna står placerade efter samma långvägg med TH i var sitt hörn. Lite jobbigt med Sonidoelementen är att de inte är förmögna att ge ljudtryck vid lägre frekvenser, tycker dom funkar kanon från typ 80-90 hz och uppåt.
Bernt Jansson Posted - 2010/04/12 : 10:48:32
Ja, två horn är helt klart bättre än ett. Vårt TH är två horn i ett och spelar ut i de båda främre hörnen.
OcA Posted - 2010/04/12 : 10:40:15
Har ju samma TH som trådskaparen och upplever inte samma bekymmer...

Tycker det är bra punch och attack i hornen (har två). Delar mina runt 60-65hz 24db/oktav, driver med bryggat T.amp på 200 watt.
Delayen är mycket grovt inställd i min hemmabioprocessor.

När jag körde med ett horn tyckte jag att problemen var flera, kan vara så att rummet spökar för det blev bättre på alla sätt med två horn uppställda på "rätt" ställen i rummet.

Noterbart är att bryggade slutsteg = bättre ljud av någon anledning med just dessa horn.
Bernt Jansson Posted - 2010/04/12 : 10:00:41
Mitt TH är också ca 4 m. Huvdhögtalarna är dipoler. Jag delar av hornet vid 30Hz, 24dB/oktav tror jag och kör dipolerna fullrange. Jag har inställt 3-4 fot delay i uppspelningsprogrammet som är J.River Mediacenter 14. Ställer man in fel delay blir anslagen väldigt snart fel.

Drivningen kan vara bekymmersam. Jag vill ha både punch och bra "häng" i tonen men utan släp. I mitt system har jag provat många olika förstärkare och hamnade på rördrivning. Push-pull och stora utgångstrafos funkar. Just nu Radford STA25. (Panelerna drivs av Hypex UcD700HG med HxR-regulatorer.)

Punch och attack blir genast lidande om man har rumsproblem. Med 4 meters horn drar du igång alla tänkbara problem som rummet kan bjuda på och om du inte redan gjort det så rekommenderar jag basätare eller Helmholzabsorbenter. Själv har jag tre basätare just nu och det är betydande skillnad med och utan exakt vad gäller punch och tydlighet i anslag.
Basätarna är dessutom bredbandiga, tar alltså flera frekvenser.

Circlomanen Posted - 2010/04/12 : 09:16:50
Aha. det är THORN vi pratar om. De är väldigt djupt avstämda. Min lilla sak med en st Tangband 8a i är avstämd till 30 Hz och även den saknar en del punch.
Vart är dom delade? Du skall nog inte försöka få nån middbas ur dem, utan dela lågt, kanske 50 - 60 Hz. Det ställer större krav på dina vanliga högtalare, som då måste stå för attacken och kicken.

Mvh Johannes.
Circlomanen Posted - 2010/04/12 : 09:05:25
quote:
Jag saknar nämligen en del punch och tycker nog att det inte känns 100% homogent.


Vad har du för huvudhögtalare och vad är det för tappat horn?
Om du har ett 4 meter långt tappat horn så är det väl avstämt till 25 Hz eller så?! De blir inte "punchiga" vid för djup avstämning. Vart delar du dem? Ge oss lite mer info, så kan vi nog hjälpa dig.

Mvh Johannes.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000