HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 CrossAMP

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Mickel-mackel Posted - 2010/04/12 : 00:26:15
Hej go vänner.

Nu måste jag posta fast jag bara har ett bedrövligt utkast att komma med.
Men tanken är att sätta igång tråden så jag får lite press på mig själv och börjar nattsudda för att hinna med allt.

Min tanke är en 2-kanals aktivt delad förstärkare med 12dB/oktav eller 24dB/oktav (valfritt) på samma kretskort.
Kortet ska i mitt fall opereras in direkt i högtalarlådorna.
Så högtalaren matas med nätspänning + lågnivå, fullregister.

Men jag kan säkert få väldigt mycket värdefull input ifall ni elektronikgurus tar en titt på mitt alster.
Tanken är att det kanske även kan bli ett gruppköp av kretskort ifall det finns tillräckligt intresse.

Men ett första schemautkast finns. I väntan på att jag och OrCad ska börja trivas med varandra. Jag såg att jag komprimerat den lite väl hårt, nu ids jag inte göra om det inatt, men jag ska försöka ordna nåt mer lätt-läst imorgon.
Men har ni några synpunkter, funderingar, tips eller hurra-rop kan ni börja omedelbart.
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Mickel-mackel Posted - 2010/12/01 : 13:19:23
OK.
Då fortsätter jag på inslagen väg och låter volymregleringen sitta före filterkretsarna, med följd
av väldig låga signalnivåer genom filtren ibland.

Men mellan låtarna är det ju ganska låga signalnivåer i filtren oavsett var man satt poten ...

Tycker någon att jag gör tokigt kan ni fortfarande ryta till, flera dagar, troligen veckor, till.
Zei Posted - 2010/11/30 : 07:01:48
Signal/brus är såpass bra att du inte kommer höra det.. Mäta det ja,, men inte höra.

Kul projekt.. Kör på och börja rita.

Strunta i brus matematiken



/JZ
Fuling Posted - 2010/11/29 : 21:54:52
Operationsförstärkare vet jag mycket lite om men som slutsteg skulle du kunna köra med LM4780, den ska vara ekvivalent med 2x LM3886 vad jag kan förstå. Borde spara lite plats och kanske någon krona.
Mickel-mackel Posted - 2010/11/29 : 10:27:59
Jag har precis börjat fundera på ifall jag gör helt fel på något vis med denna design ...

Som det är tänkt blir systemets volymkontroll före filtren, motsvarande VR1 i schemat.
VR2 och VR3 blir trimpottar för att justera balansen mellan bas och diskantsystemet.

Min tanke har nog varit att man har en konventionell förförstärkare med ingångsväljare och volym
(och annat som man önskar, t.ex. fjärrkontroll eller bas/disk-kontroller)
Eller så har man en mediaspelare i datorn och därmed också en volymkontroll i datorn.

Sen en lågnivå till varje crossamp-modul som sitter inbyggd i högtalaren.

Men detta betyder jag att ifall jag spelar på låg volym har jag ju väldigt låg signal i lågnivåkabeln samt i filterdelen på crossamp-korten.


Ni här på forumet som sitter med lite mer kunskaper, kan ni hjälpa mig!
Kommer det här att ge mig bekymmer?
Eller är signal/brus så bra och lågt i filter-OP'rna att det inte spelar någon större roll?
Ryssen Posted - 2010/04/15 : 17:26:11
Det finns några från LT (Liniear technologies)som slår OPA2134 med hästlängder..
Nu minns jag exact inte vad de heter,LT13XX och LT14XX någonting.
tror att de nämns i dessa trådar.
http://www.diyaudio.com/forums/chip-amps/82610-best-sounding-dual-opamps-20.html#post2154019

http://www.diyaudio.com/forums/chip-amps/154106-best-sounding-audio-integrated-opamps-183.html

Eller på http://www.head-fi.org/
Det är mycket bättre transparans på dom.
Mickel-mackel Posted - 2010/04/15 : 09:42:09
Jag har googlat runt lite, och på de flesta ställen där man hittar ett försök till jämförelse mellan OPA2134 och andra OP så verkar OPA2134 hållas som ett lite bättre alternativ.

Som vanligt går skalan mellan "små men hörbara skillnader om man lyssnar noga och länge" till "helt enorm skillnad".

Sen är det givetvis svårt att veta hur mycket hype det är och hur mycket riktiga skillnader.
Det är ju alltid svårt att medge att en Honda var lika skön, tyst, trevlig och välbyggd som en BMW.

Men det är inte på något vis något stort problem för mig att gå på dual-OP-kapslar-design istället.
Och visst, finns det risk att en annan OP låter sämre så känns 3 x 25:-/kanal eller nåt sånt rätt futtigt. Jämfört med alla andra kostnader men framförallt den tid man lägger ner.
Magils Posted - 2010/04/13 : 12:16:52
OPA4134 verkar bara finnas som SOIC , om man kikar på ti.com....

Fast jag undviker Quad-OP, mest pga att de är inte så vanliga, om ändå utrymmessnåla. Kringkomponenter och ledningar gör sitt till för att dra utrymme ändå. ( Försvarstal...jag vet.)

edit: http://www.diyaudio.com/forums/chip-amps/96197-opa4134-x-tl074-sound-differences.html
Mickel-mackel Posted - 2010/04/13 : 10:23:45
Förövrigt, om det nu är någon som missat det hela, så är det detta
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79322
som jag designar crossamp'en till.
Mickel-mackel Posted - 2010/04/13 : 10:22:32
OPA134, OPA2134 och OPA4134 verkar ju faktiskt jättetrevliga.
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/b2b/init.do?shop=ELFA_SE-SV#toc=0;item=73-120-36;

Då spricker "budgeten" lite. Ja jag har ju inte direkt någon budget som jag följer, men med tanke på vad högtalare etc kommer kosta så vill man ju nå någon slags balans.

Men 4134 verkar inte finnas på Elfa i hålmonterat.
Var köper man denna lämpligtvis då?

Finns det inga andra tips på OP då?
Hur står sig TL074?
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/b2b/init.do?shop=ELFA_SE-SV#toc=0;item=73-117-49;
Magils Posted - 2010/04/12 : 14:46:16
Jag gillar OPA2134 lagom mix av välljud och pris, den är dessutom snäll att arbeta med, tål högre matning etc. (finns som enkel, dubbel och Quad)
Mickel-mackel Posted - 2010/04/12 : 14:36:17
Vad för OP ska jag välja?

Är trotjänaren TL074 bäst?

Jag har caddat in TS464 som jag hittade i ELFA, men den verkar plötsligt försvunnit de senaste dagarna.
Jag valde TS464 för att den har en fjärdedel så mycket brus som TL074.

Men jag kanske kan (bör eller tom måste) cadda in nåt annat.

Kravet är 4 st i 14pin-kapsel, men helst att det även finns single och dual-varianter.
Standardlayouten, så det lätt går att byta till andra typer.
Sen det tråkiga, för mig är även priset ett krav, då det ska in i ett budgetsystem. Max 25:- per quad-kapsel tror jag att jag kan säga.
Men det verkar finnas mycket att välja på även i den bydgeten.

Det betyder inte alls att ni inte får nämna andra, dyrare och finare OP-ampar, om dom bara uppfyller standardkonf, så går dom ju bra att sätta på samma kort för den som söker lite mer top-of-the-line.

I övrigt tror jag, såsom elektronik-wannabe, att jag söker en OP som:
* Har lågt brus.
* Har låg offset, då går det att skippa lite avkopplingskondensatorer, eller hur?
* Klarar unity-gain, dvs förstärkning ner till 1.

Men vad mer? Kom med förslag på databladsdetaljer att titta efter likväl som kretsar.
Mickel-mackel Posted - 2010/04/12 : 14:04:45
@Sundström
quote:
Behövs det inga kondensatorer på utgången för LM3886 eller OP2134? Ingen likström?


Ja det är bra frågor, som jag gärna får fler synpunkter på.
I Nationals datablad över LM3886 har dom iaf ingen konding på utgången i sin "typical application".

C1 tror jag iaf är vansinnigt att utelämna.
Men jag grunnar på om det borde vara en konding mellan utgången av filtersteget och LM3886? Vad tror expertisen?
Mickel-mackel Posted - 2010/04/12 : 14:00:55
@Magils.
Ja det är väldigt standardmässigt. Jag ser inte riktigt någon anledning att trixa med Sallen#8211;Key-länkarna. Dom gör väl vad dom ska, som dom är.

Men ev avkopplingskondingar och val av op-amp är säkert trevliga saker att dividera om.

Anledningen till VR1 är främst att man ev kan byta ut den mot en vridpot med axel och därigenom få en main-volymkontroll till kretsen, om man så vill. Har man ingen användning av detta kan VR1 ersättas med byglar och eller lödda motstånd.
Mickel-mackel Posted - 2010/04/12 : 13:55:24
@soundbrigade
Tackar. Kretsschemana har i stort samma topologi som jag valt. Men en baslyftkrets fanns också såg jag.
Jag ska söka lite på kaffefilter i systerforumet sen.
Sundström Posted - 2010/04/12 : 12:30:36
Behövs det inga kondensatorer på utgången för LM3886 eller OP2134? Ingen likström?
Magils Posted - 2010/04/12 : 11:27:06
Tycker kopplingen ser standardmässig ut vilket inte innebär något negativt alls, tvärtom skulle jag vilja säga.

...att köra med 2R och 2C är ett beprövat och enkelt, smart knep att få till värden i filter av denna typ.

Vad är anledningen till VR1, räcker det inte med VR2 och VR3 ?

soundbrigade Posted - 2010/04/12 : 10:44:27
Tjör poh!

Jag hittade lite skroms från ett filterbygge på Faktiskt. Klistrar in ett (mitt) inlägg. Du kan u ha det som referens.
quote:
För dem som vill ta del om mer information om filtret kan läsa de dokument som ligger till grunden för det hela:
[url=http://www.pastisch.se/faktiskt/Kaffefilter/Active_Crossover_Kit_V3_1.pdf]Active Crossover Kit V3.1.pdf (4,5MB)[/url]

[url=http://www.pastisch.se/faktiskt/Kaffefilter/Active_subwoofer_crossover_kit_V1_1.pdf]Active subwoofer crossover kit V1.1.pdf (2,4MB)[/url]

kaffefilter-pcb.GIF (början på layout)

kaffefilter.GIF (senaste versionen?)

filter01.png (filter med justeringar)?? :?

AC-DC.doc (nätdel)


Det finns ett par trådar på DIY-delen på Faktiskt betitlade "Kaffefilter". I dessa finns länkar till John Pohlmans filterprojekt, vilket bilderna ovan är kopplade till.
Mickel-mackel Posted - 2010/04/12 : 09:15:53
Området kring effektförstärkaren är i nuläget inte alls färdigritat, det saknas bl.a. allt kring mute-ingången.
Jag måste läsa genom specen och app.notes. Så jag caddar in den "bästa" designen. Ja kanske även kolla upp lite gainclone-projekt.

En nätdel har jag ju inte heller caddat än, men där är det ju så inte mycket att göra.
Mickel-mackel Posted - 2010/04/12 : 09:13:02
Alla motstånd 1R, 2R, 1C och 2C är alltså samma C och R, och 2C betyder helt enkelt dubbla kapacitansen C och samma med 2R.
Lämpligtvis väljs först ett lämpligt C för den valda delningsfrekvensen och R räknas därefter ut, då C endast hittas i E6 eller E12 serie, medan R går väl att finna upp till E48.
Vid 2C sätter jag helt enkelt 2 lika parallellkopplade kondingar.
Plats kommer beredas på kortet för detta.
Samma med R, men där tänkte jag 2 platser för motstånd seriekopplade.
Mickel-mackel Posted - 2010/04/12 : 09:08:18
En bild som förhoppningsvis är lättare att läsa.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000