HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Funderingar om 2,5 vägs högtalare?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Hornta Posted - 2010/03/30 : 17:34:55
Har nu ett tag suttit och skissat ett par 2-vägs högtalare (golv) som använder sig av Scan Speak Illuminator D3004 och 18WU/4741T00.
Men under helgen kom ämnet upp med en kompis och efter ett tags snack blev jag som sugen att bygga en 2,5 eller 3-vägs högtalare istället.

Har hittat denna högtalare och tycker den helt klart verkar intressant, dock med en egen design på lådorna som liknar den som jag redan skissat på. Alltså blir det att köpa ett par 18WU till och köra på 2,5-vägs, och anpassa delningsfiltret de använt sig av till en 4 ohms version istället.

Men jag har några frågor som vore roligt att höra era funderationer/rekommendationer på

1.1 Bör ena av de två 18WU-basarna ha en sluten låda eller ska man köra basreflex på bägge?

1.2 Räknar man ut vilken storlek/volym basarna ska sitta emot ska dem ha 21l och ca 18,8 cm basreflexrör, men om ena av dem är sluten med 21l. Kan det vara läge att köra på en större volym på andra basen och en lägre resonans i basreflexen?


Bredden är ca 20 cm, räknar på att bredd och djup är 6 dm2...

Tabell för 18WU/4741T00
Högtalarelement VAS [liter] Qts Qes Qem fs [Hz] Re Vb [liter] fb [Hz] fu [Hz] BR-diameter BR-längd
18WU/4741T00 49,90 0,29 0,32 3,56 30,00 3,20 21,44 38,39 44,13 5,00 18,76

MVH Mikael
2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Hornta Posted - 2010/04/08 : 18:21:27
jo kom på mig själv strax efter jag postat :S var extremt trött när jag satt å skissade lite... det kommer endast bli en 2-vägs också. Efter sommaren eller längre fram kommer det bli fler byggen. Har börjat bygga nu men inte kommit så långt än.
PetterPersson Posted - 2010/04/07 : 20:36:16
Varför inte göra som originalet?

Använd samma volym till de båda basarna och stäm av dem till samma
frekvens. Ananrs får du fasfel och destruktiv interferrens med
lägre SPL som resultat.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000