HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Reparera, löda DAC i Malmö?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Janne00 Posted - 2010/03/26 : 14:31:20
Hej!
Jag fick inget napp på Hifi-diksussion så jag provar här i stället:

Jag har en Stello DA100 Signature, som i övrigt funkat otroligt bra, men...

DAC:en har flera ingångar och jag upptäckte att den optiska ingången inte funkar. April Music skickade mig ny optisk (och coax) utgång (på ett litet kretskort). Kortet är fastskruvat så det var inget problem att byta. Resultatet blev inte önskat: ingen förändring.

Nu har jag fått instruktioner om att skaffa "14 PIN IC" och byta ut defekt komponent. Jag hoppas detta kan funka. Dock har jag aldrig lött elektriska komponenter på ett kretskort. Även om det verkar enkelt så vill jag ogärna öva på min DAC. För att koppla bort den gamla behövs tång, lödkolv och pinsett. Jag skall köpa komponenten (hittade på Farnell när jag googlade). Jag har foto och enkla instruktioner.

Finns det någon som har erfarenhet av liknande ingrepp och som vågar/vill hjälpa? Jag kan hålla i kolven om det behövs men vill gärna ha lite praktiska tips och moraliskt stöd

Jag bor nära Radisson SAS i Malmö. Jag har precis köpt aktiva is8:or så det går bra att kombinera litet "arbetspass" med provlyssning...
16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Janne00 Posted - 2010/04/01 : 15:18:30
Hej Kilgore!
Har du gått och gömt dig
Påsklov kanske
Janne00 Posted - 2010/03/29 : 16:40:52
Ja, det var rätt. Nu är den inhandlad och jag är 5,50 fattigare
Jag passade visserligen på och handlade lite annat också, skall bli nya apparatsladdar bara jag hittar IEC-pluggar någonstans. De som fanns på Elfa var onödigt simpla. Inget att ta på
Kilgore, är du frisk nu?
Dags att värma lödkolven och testa om det funkar sedan
Janne00 Posted - 2010/03/29 : 13:49:11
Tack för snabba och identiska svar. Jag har redan frågat April Music om både Elfas komponent och den på Farnell. Fick bara svaret att Farnell blir bra
Nu skickade jag en ny fråga med länk till Elfa en gång till. Jag bara dubbelkollar (eller trippelkollar) för att vara på säkra sidan
Boergars Posted - 2010/03/29 : 13:07:01
73-517-37 på elfa bör vara den du söker.
Lovan Posted - 2010/03/29 : 13:06:11
73-517-37 på Elfa ska vara helt ekvivalent. 5,49+moms stycket.
Janne00 Posted - 2010/03/29 : 12:41:11
Jag försöker skaffa min integrerade krets nu, inte helt lätt. Namnet är alltså 74HC125 (14 PIN DIP Type).
Jag hittar något liknande på Elfa, men jag tror inte det är rätt. Farnell har min komponent för 4 kr. De säljer dock bara till företag. Jag gör ett försök och ser vart det leder. Någon som har några tips här...
Kilgore Posted - 2010/03/27 : 10:13:12
ok , du behöver inte skaffa lödprylar om du inte vill, du kan få låna av mig.
Kilgore Posted - 2010/03/27 : 10:13:02
ok , du behöver inte skaffa lödprylar om du inte vill, du kan få låna av mig.
Janne00 Posted - 2010/03/26 : 23:53:12
Smart av mig att lägga bilden på en sida som bara jag har behörighet till. Jag hade bråttom
Nu kanske den syns.
Jag tycker inte det ser ut som någon sockel...
I övrigt är det ingen brådska. Jag har inte skaffat komponeneten än så det blir inte denna helg. Lödgrejer har jag heller inte ännu. Som sagt har jag inte någon erfarenhet av lödning så jag har inga såna prylar liggande i garderoben
Kilgore Posted - 2010/03/26 : 16:46:25
Jepp det verkar vara en14 pinnars hålmonterad buffer/driver.
Hålmonterat är inte så svårt att byta. Jag kan titta över till dig och hjälpa till, om ingen annan vill, har du lödprylar?
Dock har jag ngn typ av influensa/migrän för tillfället som inte vill ge med sig, så det blir tidigast när jag blivit frisk.

Aktiva IS8:or och Stello DAC vill jag ju gärna lyssna på :)
ztenlund Posted - 2010/03/26 : 16:41:01
quote:
Nu hoppas jag bilden syns

Nej, det gör den inte och om man klistrar in länken till den anklagade bilden så möts man av en inloggning hos Google till Brf Drottninghus.
Janne00 Posted - 2010/03/26 : 16:19:31
Tack!
Nu hoppas jag bilden syns
Så här ser mina instruktioner ut:
1. Cut all the 14 pins with small cutting nipper.(refer to an attached picture.)
2. Take out 14 pins leads with soldering iron and tweezers.
3. Remove solder through holes on 14 pins with soldering iron and desoldering tools.
4. Insert a new 74HC125 in it's place.(please note pin No.1 position of 74HC125.)
5. Apply solder onto the 14 pins.
6. Done.
7. Can you hear the sound from optical input?

Bör alltså vara hålmonterat, eller hur?
Jag tycker det ser ganska lätt ut men eftersom jag inte gjort det innan känner jag mig lite osäker. Jag vill ju ogärna sabba min fina DAC
rannagarden Posted - 2010/03/26 : 16:05:03
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79102 Läs Johan B´s inlägg här för att få in bilden.

Hålmonterat är en baggis. Är det den ytmonterade versionen blir det betydligt hårigare.
Ryssen Posted - 2010/03/26 : 16:02:25
Och den sitter inte i sockel?
Janne00 Posted - 2010/03/26 : 15:59:46
Hej!
Skönt med ett svar
Komponenten heter 74HC125 (14 PIN DIP Type) och ser ut så här:

Syns det om den är hålmonterad?
Jag antar att den är hålmonterad, dvs. man får klippa av pinnarna och applicera värme med kolven och plocka bort resterna med pincett, så jag antar att dom sitter i 14 st små hål i kretskortet.
Kilgore Posted - 2010/03/26 : 15:37:29
När du skriver 14 pin IC, så undrar jag vad det är för typ av 14 pinnars integrated circuit du ska byta.
Är den ytmonterad eller hålmonterad? Om hålmpnterad sitter den i en IC-socket eller direkt på kortet?
Om ytmonterad vilken typ?
Länka gärna till komponneten som ska bytas, så är det lättare att få lite lödhjälp tror jag :)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000