HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Sökes: Enkel men bra PSU till OP-ampar?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Magils Posted - 2010/03/23 : 09:05:35
Söker en enkel och bra PSU som kan byggas i flertal för att driva diverse OP-baserade filter och andra roliga prylar etc.


Typisk ska PSU'n ge +/- 12VDC eller +/- 15VDC

Visst kan man skissa ihop (likrikare glättning och regulatorer)typ 78/79, eller göra en ripoff på ... http://sound.westhost.com/project05b.htm
men det kanske finns kluriga enkla alternativ. Eller är det så att ovanstående är "så man gör"?

Har inte möjlighet att etsa egna kort...

- Det kan vara ett schema...
- Kan vara färdigt kort...
- Kan vara ett kit...
- Kan vara färdigbyggt...njae förresten???

/Magnus

11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
McGyver Posted - 2010/03/25 : 10:45:25
Skillnaden är tydligen inte så stor mellan LM78/79 och LM317/337 som ofta raljeras!

Sida med mätresultat + förslag på aktiv filtrering efter regulatorerna: Om du vill ta det ett steg längre !

/R
Lovan Posted - 2010/03/25 : 09:57:10
M-M: Jag håller med Ingvar i att det går helt utmärkt att använda lm 317/337 till op-ampar. Finns givetvis bättre men det gör det ju alltid

Ingvar: Har du några exempel på bra low dropout regulatorer? Jag har tittat runt lite men inte hittat några intressanta änsålänge.
Ingvar.Ahlberg Posted - 2010/03/23 : 22:09:32
Den föreslagna varianten med LM317/337 är helt utmärkt, då den även innehåller alla skyddsdioder, D6-D10 så går det utmärkt att sätta dit ordentlig extraglättning efteråt, lokalt vid opamparna, ordentlig glättning, det förbättrar enormt.

LM78/79 familjen är riktigt olämplig att använda i strömförsörjning för audiokretsar, brusiga och dålig precision.

En del nya lowdrop regulatorer baserade på PNP trissor i stället är riktigt bra men urvalet är inte så stort för symetrisk matning och priserna högre än så länge

Ingvar
Magils Posted - 2010/03/23 : 17:51:31
Tusan också M-M, nu blev det nästan för simpelt...fast både kort och komponenter för 99:- är bra pris.....

ypperligt duger för mig också.
Ryssen Posted - 2010/03/23 : 17:36:12
Salas shuntregulator
schemat till höger,han säljer även kort till denna,Mr Quanghao.Jag använder en sådan till min nuvarande DAC.
Mickel-mackel Posted - 2010/03/23 : 16:16:18
quote:
Det är direkt taget ur databladet för lm317/337 så det fungerar alldelles ypperligt.

Alldeles ypperligt räcker, känns det som

Har du några åsikter om sådana där "vanliga" LM7805/7905 LM7812/7912 osv, både varianter i TO220 och TO92 (de senare är väl det naturliga valet till kretsar som består av lite OPampar och så).
Är det fullt tillräckligt med "prestanda" i dessa?
Lovan Posted - 2010/03/23 : 13:04:32
Det är direkt taget ur databladet för lm317/337 så det fungerar alldelles ypperligt. Det är samma konstruktion som Lurig. Tweakmöjligheterna är begränsade utan man vill nog isf försöka sig på en annan konstruktion från grunden.
Mickel-mackel Posted - 2010/03/23 : 10:11:24
Med ett ordentligt datablad, schema och byggbeskrivning så kan kanske elektronikproffsen uttala sig om kvalitén och tweak-möjligheterna.
http://www.velleman.eu/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_manual_k8042.pdf

Men 99:- är ju riktigt billigt, täcker nätt och jämt komponentkostnader i ELFA-valuta.
Mickel-mackel Posted - 2010/03/23 : 10:06:01
Den här är nog inte "top-of-the-line" eller state-of-the-art ...
http://www.kjell.com/?item=87698&path=239000000,242500000,251000000

Men dyrt är det inte, svårt är det inte heller.

Glöm inte att ringa butiken och beställa först, den verkar nämligen vara beställningsvara i alla butiker.
pix Posted - 2010/03/23 : 10:01:52
Jag skrev lite om min PSU i denna tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78591

Halvvågslikriktaren är ett knep för att kunna använda trafon från en vanlig "väggbula" dvs enkel sekundärlindning
Detta är det enda bra sättet jag kommit fram till att skapa en dubbel spänning från en transformator utan centertapp
En "virtuell" jord med en spänningsdelare är ok för DC, men är kass för AC.

Shuntregulatorn med LM431 har väldigt bra prestanda över hela audioregistret. Det allra viktigaste för god prestanda vid AC är att regulatorn sitter nära lasten

Kopplingarna är så enkla att det borde gå att bygga på experimentplatta eller hardwired

Maglis,
är detta "klurigt" nog?

/Pix

Ps. skickar gärna layoutfiler på ovanst. om du bestämmer dig för etsning. Kan finnas nått kort också om det är enstyck du behöver
Pac Posted - 2010/03/23 : 09:11:01
Här är en: http://www.hififorum.nu/artiklar/LURig/LURig.htm

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000