T O P I C R E V I E W |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/03/21 : 23:00:59 Tidigare rubrik: Sugen på bashorn i form av stativare?
Men nu har jag gett skapelsen ett namn,
Nu börjar man ju känna sig som en hornresp-gud ...
Men när Petter, cirklo, asto och ni andra tweakat till simuleringarna är jag nog tillbaka på mattan igen.
Men nu kör vi.
vad sägs om Tappat horn och mid och topp i ca 30 liters låda. Det kan man väl kalla stativare? |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
FForsman |
Posted - 2011/02/06 : 23:39:40 Jag gillar verkligen ditt koncept, kul!
/mvhff |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/02/06 : 18:13:03 Japp, elektroniken i en låda bakom 4" bredbandaren där uppe. Den lådan är ändå för stor just nu. Jag iddes inte/glömde bara att rita dit den. |
bibl |
Posted - 2011/02/06 : 18:06:52 Rent spontant, utan att säga ett smack om veckningen, måste jag säga att den blev mycket snyggare och renare. Var har du tänkt att man lägger elektroniken? Gör ett falskt fack bakkanten på bredbandaren? Det snor ju lite volym från den lådan men är det kritiskt? |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/02/06 : 17:34:23 Hej alla.
Lite proaktivt har jag redan ritat på TBTH mkII.
Avsikten har varit en högtalare som inte ska behöva öppnas på framsidan och därmed bli lättare att få snygg, tät och vackert klädd än TBTH-prototypen jag nu byggt. Sen har jag också velat döda lite oanvänd innervolym i högtalaren och få ner höjden på den något.
Dessa skisser är just nu idéskisser, så man kan t.ex. se att volymen i veckningen inte är riktigt OK.
Hela horngångens längd är ca 7+240+20 cm, de två lodräta veckningarna i mitten är ca 50 cm långa. Hela högtalaren blir ca 105-110 cm hög.
Några kommentarer om veckningen? Blir något tokigt med denna variant? |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/12/20 : 10:11:22 Jag kom på att jag kan ju simulera det i spice. Så efter installation, lära sig hjulet på nytt, göra en massa misstag, rätta till en massa misstag, simma, ändra och simma om och ...
Ja till sist så tror jag det fungerar, men jag tror att komponenterna ändå påverkar varandra lite. För jag fick ändra något från teoretiska värden innan jag upplever att gränsfrekvenserna blev de rätta.
I denna sim har jag medvetet dragit ner högpassfiltret något i frekvens, för att baffelstegs- kompenseringen ska synas tydligare. Jag har återgått till Nationals datablad standardkoppling runt LM1875.
Jag har förvisso simmat med en OPamp istället för LM1875, men jag tror resultatet över just det jag ville testa kommer bli oförändrat.
|
Mickel-mackel |
Posted - 2010/12/19 : 13:21:09 Så här funderar jag på ifall jag kan göra:
Område 1 är baffelstegskompensationen. Om jag fattat allt rätt så blir det en brytfrekvens vid 132 Hz och en vid 264Hz. Alltså en pol vid 132Hz och nollställe vid 264Hz.
Sen i område 2 är det ett högpassfilter in mot förstärkaren, på ca 15Hz om jag räknat rätt. Här har jag bytt ut C4 från 470n i den ursprungliga designen till 100n och R14 från 22k till 100k. Båda borde ge ca 15 hz, men kan det bli några problem med detta?
Anledningen till detta är att jag tänker att kretsen i område 1 inte ska bli allt för lågimpedivt belastad av det i område 2.
Eller var detta överhuvudtaget onödigt? Då de olika brytfrekvenserna för dessa olika filter ligger i frekvensmässigt en hygglig bit från varandra?
I område 3 är det inringat ett högpassfilter i feedbackslingan, dessa komponenter begränsar även de frekvensgången för förstärkaren, med dessa valda komponenter till 7Hz. Men jag ordar inte mer om denna bit än, då jag inte har några egentliga problem med detta (än).
Gick det att förstå vad som är mitt problem?
Jag är dels fundersam ifall bytet av C4 från 470n till 100n och R14 från 22k till 100k betyder något problem. Eller om det ens behövs, lirar baffelstegsfiltret bra ihop det efterföljande högpassfiltret, oavsett vilka komponenter jag väljer? |
PetterPersson |
Posted - 2010/12/19 : 10:27:06 Ja, men jag har löst det helt passivt mellan för och slutsteg.
Ändra R1 (det övre) till 10 kOhm Då kommer C (som nu är 0,02411) att ändras. Inga OP-ampar behövs med "Circuit 2"-kretsen
Vill du baka in det hela aktivt får någon annan hjälpa till. |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/12/19 : 00:02:43 Jodå, det är precis vad jag gjort:
Men sen vill jag ju inte att denna R/RC-länk ska ställa till det gentemot andra resistorer och kondensatorer i min signalkedja, eller vise versa.
Jag vill helst slippa en OP till i signalkedjan, med 100 till brusande pn-övergångar för signalen att traggla sig igenom. |
PetterPersson |
Posted - 2010/12/18 : 20:56:39 Du får ut värdena på kondingen och motståndet i EDGE. Det vi har gjort är att lägga till fler utgångar så vi kan variera dämpning och frekvens. |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/12/18 : 14:28:03 Blir det ett 15Hz högpass? Om jag räknar rätt ...
I så fall blir väl R = 100k och C = 100n också ungefär 15 Hz
Men min tanke skiter sig i vilket fall, för ytterligare motstånd och kondensatorer just innan kommer ju att interagera dåligt då ... |
Bardis |
Posted - 2010/12/18 : 13:31:11 C19 och R12 bildar ett filter. |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/12/18 : 12:53:16 Tyvärr tog inte den "bättre beskrivningen" upp funktionen och dimensioneringen av motstånd R12 (i mitt schema i förrförra posten).
Jag har googlat och letat, och i nästan alla konstruktioner jag hittat väljer dom 22k, samma som National i sin typical application.
Men jag undrar vilken funktion detta motstånd egentligen har. Om jag helt enkelt väljer att betrakta LM1875 som en OP-amp så är väl det motståndet endast en syntetiskt tilllagd ingångsimpedans, så matande krets inte ser en i det närmaste oändlig impedans. |
Bernt Jansson |
Posted - 2010/12/18 : 09:40:48 Lite bättre beskrivning på bygge med 1875: http://sound.westhost.com/project72.htm |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/12/17 : 22:45:58 Jag håller på och löder just nu, så ifall någon sitter inne med svaret så behöver ni inte vänta på något bättre tillfälle.
Förövrigt tycker jag Nationals datablad/application note för LM1875 suger gigantiskt ... http://www.national.com/ds/LM/LM1875.pdf
Ingenting om vad de olika kringkomponenterna gör eller hur man ändrar förstärkningen eller ... Ja kort sagt ingenting !
Så om någon har nosat upp någon annan app note än den jag länkade till är jag tacksam över en länk. |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/12/17 : 20:24:26 Jag skulle vilja få svar på en fråga.
Jag kastar in en detaljbild över utgångsförstärkaren LM1875 på basätarkorten:
Och det jag undrar över är motstånd R12 - 22k.
Kan man ändra detta utan påverka funktionen? Är det detta motstånd som i princip bestämmer ingångsimpedansen?
Jag skulle vilja slänga dit ett på ca 100k istället, för att få högre impedans före denna punkt.
Jag kan också förklara varför, jag är sugen på lägga in en konding och två motstånd för baffelstegskompensation mellan OP'n före och LM1875. Men då måste jag skrämma upp ingångsimpedansen lite så den inte påverkar filterfunktionen.
edit: Potentiometer R15 (R16) kommer inte att finnas där. |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/11/19 : 22:22:43 Ja eran baffelstegs-stege var ju frän. Finns den omnämnd med schema och allt i någon tråd? Skulle kunna vara intressant att kopiera.
Tack för tipset om mellan för och slutsteg, men i mitt fall ska kompensationskretsen helt enkelt placeras någonstans i denna kretslösning, något annat slutsteg kommer ej att finnas.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79619
Men det funkar nog mellan sista filtersteget och de integrerade effektförstärkarna eller före första OP-ampen som agerar ingångsbuffert, ev med en extra buffert-OP före. |
PetterPersson |
Posted - 2010/11/19 : 21:30:44 Använd "Circuit 2" mellan för och slutsteg. Vi använde 10k på reVintages inrådan och det fungerade klockrent
Magils fotade min och hoktunas baffelstegsfilter här:
|
Mickel-mackel |
Posted - 2010/11/19 : 10:47:57 Johannes, ja dessa pipor är ju redan bygga nu, det var dom som togs med till Uppsala-DIY i ett alltför ofärdigt skick.
En aning dämpmaterial finns det i, går endast att få bort med hjälp av motorsåg nu. Mängden går att beskåda i min byggtråd, men så här ser det ut däri:
Jag har försökt lyssna en del på hornet endast, och tycker att jag hör en liten för stor nivå av något ovan delningsfrekvensen, och tänker då på den där peaken vid 160 Hz (ungefär). Men det är svårt att veta hur mycket självsuggestion det är, då jag genom simmarna förväntar mig att höra denna.
Att mäta är att veta, men då jag inte har något att mäta med så ... Men HH-kammaren är tänkt att döda denna första peak som inte ens ett 24dB/okt filter rår på tillräckligt bra. Men att mäta först vore intressant, att se hur mycket av denna peak som redan har dödats av veckning och dämpmaterial. |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/11/19 : 10:37:38 Men sen snodde du min följdfråga Petter. Att föreslå ett lämpligt filter för detta.
Nu såg jag nämligen att edge bjussar på detta, så smiiidigt.
Så 2 x 22 kohm + 22 nF verkar bli hyggligt.
Och resultatet:
Dessa simuleringar och världen kan komma att ändras, men just nu är detta en arbetshypotes.
Nu ska jag bara fundera på var i signalvägen filtret passar bäst, vore skönt att inte behöva en OP till, av flera skäl. |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/11/19 : 10:28:07 Ja edge har jag kikat på, men va jobbigt ... Kan du inte bara berätta för mig ...
Nåja, högtalarpos på ett ungefär:
Och resultat:
|
Circlomanen |
Posted - 2010/11/19 : 06:43:29 Jag vill avråda från dämpmatrial i tappade horn. Det är satans påfund med dämpull. Tar bort dynamik och sänker max spl så det är en förlustbaserad dämpning.. "Saknar lust och energi, saknar allt vi är förtjusta i"...
Du flörtade med raka oexpanderande tappade horn, å det funkar finfint. De ger en lite tyngre karaktär å basen. Lite mer taktil och fysiskt bas, men klippet och attacken dämpas istället en del. Det är en smaksak vad man gillar. Det var riktigt som du märkte när du simmar sådan. Det är bättre med en expanderande mynning, även om resten är rakt oexpanderande.
Jag tycker inte att du skall titta så mycket på fas och grupplöpstid, då som Pettson skrev så är inte sim i synk med verklighet. Bygg ett vanligt tappat horn utan en massa krångel å lyssna. Det är så löjligt mycket bättre än basreflexlådor att det känns fånigt med helmholtzresonaskammare, dämpull osv.....
Mvh Johannes. |
PetterPersson |
Posted - 2010/11/19 : 05:48:58 http://www.tolvan.com/edge/ |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/11/19 : 01:56:44 Jag ska snart börja smida på elektroniken. Men då börjar jag fundera vilka filterfunktioner jag ska implementera ...
Baffeln är 19 cm bred, och såvitt jag förstått så blir det en gränsfrekvens som bestäms av baffelbredden. Och under denna frekvens beter sig högtalaren rundstrålande. Över denna frekvens strålar den endast framåt och därmed blir det en höjning av SPL.
Vilken gränsfrekvens blir det med en 19 cm baffel?
I vilken lutning avtar SPL under gränsfrekvensen, 3 dB/okt, 6 dB/okt eller ??? |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/09/20 : 12:47:09 Jag räknar kallt med att just dessa första tappade horn jag bygger blir något av prototyper och får bli ombyggda och bättre i någon nära eller fjärran framtid. Jag har helt enkelt inte tid just nu att optimera och framförallt suboptimera allt för mycket.
Jag har simulerat om hornen nu, till ett lite sämre frekvensområde men istället mycket mer lättveckade och lättbyggda. Det är ett offer för tidsbristen.
Sen tar jag det som ni skrivit angående dämpning som så; att jag "linar" insidan av hornen med någon matta av något slag, men täpper inte för horngången helt någonstans.
Hornet kommer veckas ungefär såhär:
Fronten framför högtalaren kommer att bli losstagbar, och troligen dubbel eller trippel skiva också, för att rymma magneten. "Ovanför" mynningen blir plats för HH-kammare (ca 2-3 lit) samt låda för toppsystemet (ca 3-5 liter).
edit: ev synpunkter av alla de slag tas givetvis tacksamt emot. |
asto |
Posted - 2010/09/20 : 12:23:34 Prova Biltemas filtmatta då, den bygger 7-10mm. |