HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 SolidState Relä.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
RuneStone Posted - 2010/03/17 : 12:59:36
En tanke som slog mig då jag läste en annan tråd är det här med att ha relän i en förstärkare.
Byggde själv en förstärkare för många år sedan och använde då vanliga relän som ingångsväljare.
Grejen då blir ju det att i relät är det en spole som ligger väldigt nära ljudsignalen. Detta borde kunna påverka en hel del.
Men det borde väl finnas Solidstate-relän att få tag på. dvs. ett relä som växlar vid signal och stannar i det läget även om strömmen bryts.
Någon som har nåt tips ?
16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
RuneStone Posted - 2010/03/21 : 19:12:12
Tror ju personligen inte att jag kommer att märka reläts eventuella påverkan, men när man ändå konstruerar varför inte välja ett bistabilt relä så är man ju 100 på att det inte kan påverka.
markusA Posted - 2010/03/21 : 14:50:37
Nope, jag har inte gjort någon djupare analys utan det är mest en idé som kan vara kul att prova. Måste nog skissa lite mera på den om det ska bli något nyttigt av det hela.
peranders Posted - 2010/03/21 : 10:20:20
Har du begrundat vart den teoretiska gränsen ligger, jag menar när du lägger in brus och andra faktorer?
markusA Posted - 2010/03/20 : 12:33:25
peranders> Coolt, om det är så illa har jag ett par idéer att prova ut. :)
Har en idé som ger teoretiskt -126dB...
soundbrigade Posted - 2010/03/20 : 08:29:01
Problemet med halvledare är ju ... halvledare. De är lite här och där inte speciellt linjära, har parasitelement som beter sig konstigt. Det betyder att halvledarswitchar har större påverkan än en mekanisk kontakt.
För mig vore valet självklart - minimum av halvledare i mina kopplingar, speciellt till högeffektsomkopplare.
peranders Posted - 2010/03/19 : 22:32:00
hefty, man kan aldrig komma ifrån kapacitiv och induktiv koppling när man har med analoga kretsar att göra. Det är naturlagar.

I ditt fall har du säkert runt 80-90 dB i dämpning.
peranders Posted - 2010/03/19 : 22:29:19
Om man vill att reläspolarna ska störa så lite som möjligt så matar man dessa med stabiliserad spänning, gärna via en separat nätdel men jag tror nog att Rune har gått på magnetfältsgrejen genom att ha hört för många vandringshistorier. Dina övriga störkällor är med största sannolikhet större.
markusA Posted - 2010/03/19 : 10:23:36
Man kan ju använda trissor?

Jag är själv nyfiken på var den subjektiva gränsen för "av" går? Hur många dB dämpning ska man ha mellan kanalerna för att säga att det är bra?

Om jag ställer försteget på tex aux, trycker play på CD'n och vrider upp volymen så kan man lyssna på musiken trots att fel kanal är vald.
Så, kan man säga att -100dB mellan kanalerna är bra? Eller är det -120dB som gäller? Det verkar ju som att man väldigt lätt får nån form av överhörning oavsett vad man hittar på?
soundbrigade Posted - 2010/03/19 : 09:52:14
Magnetfältet påverkar inte alls - alltså tillskott distortion = 0.
McGyver Posted - 2010/03/19 : 09:31:36
Sätt då dessa magnetfält i relation till de andras som skapas i transformatorn, trådlindade motstånd, filterspolar m.m. m.m. - det finns en del elefanter/kameler att skjuta innan det är dags för myggen!

/R
RuneStone Posted - 2010/03/19 : 09:12:24
sant, men för mig känns det ändå bättre att undvika alla magnetfält, minsta förändringen i DC-strömmen kan ju påverka fältet, samt att magnetfält och strålningsfält påverkar oss negativt.
Nu tror jag självklart inte att det lilla fältet som blir i ett relä påverkar oss märkbart, men som man säger, många bäckar små.
Lovan Posted - 2010/03/17 : 18:47:59
Ett konstant magnetfält kommer inte vara en störningskälla iomed att induktion baserar sig på ändringar i magnetfält och inte i magnetfälten i sig.
RuneStone Posted - 2010/03/17 : 17:30:37
njaej. de e det väl egentligen inte, men man får ju ändå ett magnetfält i relät och kan man undvika det så ska man tycker jag.
soundbrigade Posted - 2010/03/17 : 15:58:46
Fast använder du DC-reläer är det ju inga problem.
RuneStone Posted - 2010/03/17 : 14:09:50
Ah. Lysande...precis ett sådant jag tänkte på..
Tack och bock.

Nej inte borde det vara någon fara med ett vanligt relä, men säg att man har lite relä här å var i en förstärkare då blir det många potentiella störkällor, jag vill, i mesta möjlig mån minimera eventuella störfält.
UrSv Posted - 2010/03/17 : 13:21:13
Ett relä av typen Solid State är inte det du beskriver. Solid State innebär att det är ett halvledarrelä och till det syftet är de flesta sådana reläer våldsamt olämpliga. Det du söker heter bistabilt och exempel är Elfa artikel 37-204-55.

Förutom det sker ingen påverkan av signalen då magnetfältet är konstant och reläet byggt för att undvika det. Inge direkt anledning till oro med andra ord.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000