HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga högtalarswitch

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
rampitsch Posted - 2010/03/16 : 22:28:53
Hej

Är i tagen att bygga en högtalarswitch, då den nya stärkaren bara har en utgång.

Nu är jag lite fundersam. Har tänkt att ha reläer som brytare, och det jag har fastnat på är vilken effekt de ska klara av att bryta. Med ohm#180;s lag och effektlagen kan jag få fram I=rotenur(P/R). I mitt fall blir det då I=rotenur(125/8) = 3 Ampere. Dock så kommer ju högtalarens ohm-värde att variera när elementen spelar.

Vad är ett vettigt värde att satsa på för 125 specase watt vid 8 ohm? De 3A jag får fram med beräkningen, vid vilken spänning gäller det? Vanliga reläer är ju ofta specade för en viss stryka vid ex 12V eller 24V.

Tacksam för svar.

MVH Rampitsch
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Tobbe_L Posted - 2010/03/23 : 12:44:59
Det där funkar fint.

Men det går åt två reläer till jämfört med min variant.
För du ville väl bryta både plus o minus??
rampitsch Posted - 2010/03/23 : 11:38:09
Uppdatering av läget:

Jag har nu bestämt mig för vilka reläer det blir.

Vet inte om jag sagt det tidigare, men denna switch ska både innehålla väljare för högtalare, men också vara en ingångsväljare till förstärkaren, så man kan ha olika signalkällor till samma ingång.

men för högtalarswitchen blir det reläer från Elfa, art.nr. 37-154-89. Egentligen behövs bara ett växlande och 4 slutande reläer, men tar slutande på allihopa och bara lämna ett benpar. Dessa är 2-pol, så jag bryter båda signalerna.

Har gjort en enkel skiss över kopplingen av reläerna



Det är möjligt att den säger samma sak som din skiss Tobbe, men jag kunde inte riktigt tolka din variant, troligen jag som är okunnig bara.

Så vad säher ni, tror ni detta kan fungera?

Till lågnivådelen kommer jag använda några 2-pol reläer som jag har hemma i skrotlådan, samt köpa ett växlande relä på Elfa. Lågnivådelen blir ju likadan so högtalardelen, fast bakvänd (6 olika ingångar som väljs med slutande reläer och ett växlande som väljer vilken utgång som signalen ska skickas till, förstärkare A eller B).

MVH Rampitsch
Tobbe_L Posted - 2010/03/17 : 14:51:43
Humm det är nog så jag tänkte också.

De två nedre reläerna väljer förstärkare o de sex övre vilken utgång.

Elfa har ett 2-pol 8A som borde funka, kostar 38:- + moms
Ta en titt på bejoken de har en hel del billiga reläer.
1-poliga 16A från runt 20:- + moms.
rampitsch Posted - 2010/03/17 : 14:04:45
Nja, var inte riktigt så jag hade tänkt mig, utan mer ett ingångsrelä, som väljer vilken av förstärkarna som ska användas, sedan väljer en ingångsväljare (en 4-lägesväljare) vilken utgång som högtalarsignalen ska skickas till.

Jag har sett fel på biltema, var ett slutande relä, inte ett växlande. Någon som har förslag på vettigt 2-pol relä för under 50kr/st?

MVH Rampitsch
Tobbe_L Posted - 2010/03/17 : 12:22:36
Något sådant här kanske??



Sedan är det bara att klura hur de ska kopplas in
soundbrigade Posted - 2010/03/17 : 11:10:35
Kvaliteten tror jag räcker bra - du har ju bara någon milliOhm kontaktresistans.

Du får fundera lite på hur du ska styra reläna, göra en principskiss och tänk på att OM du ska koppla in ett rörslutsteg får det aldrig stå obelastat.
rampitsch Posted - 2010/03/17 : 10:36:35
Hmm, växlande behöver det vara ja.

Tanken är att jag ska ha 4 utgångar från switchen, så man kan koppla in 4 olika högtalare. Dessutom ska det gå att välja mellan 2 olika förstärkare som ska mata switchboxen. Frågan är om de håller tillräckligt hög kvalié för att användas till ljud?
Tobbe_L Posted - 2010/03/17 : 09:04:40
Kanske kan funka, bara de är växlande.

Du vill ha två ingångar som ska delas ut på fyra ut.
Är det höger vänster samt ut till två par högtalare eller är det två olika förstärkare som ska ut till fyra par högtalar?


rampitsch Posted - 2010/03/17 : 08:36:30
Hej och tack för alla svar .

lagun49: Javisst blir det 4A, vet inte vad räknaren jag hittade på nätet använder sig av för algoritmer, men korrekta var dem icke. Nej, behöver absolut inte bryta vid maxvolym, men är det alltså skillnad på vad de klarar att bryta och vad de klarar av att "leverera" så att säga?

Tobbe: Ja, det reläet verkar vettigt map brytförmåga, dock är det lite dyrt för att vara 1-pol. Vill nämligen bryta både + och -, och ska dessutom ha 2 olika ingångar, så det kommer åtgå (för 4 utgångar) totalt 6st reläer, om det är 2-pol, 12st annars, så då drar det snabbt iväg i pris .

Om jag säger Biltemas vanliga dubbelreläer, vad säger ni då?
soundbrigade Posted - 2010/03/17 : 08:25:13
Det enda du behöver titta på är att reläet klarar strömmen. Industrireläer klarar ofta 10A och mer och det ligger tillräckligt kontakttryck för att det inte ska glappa.
Eftersom du inte har något spänningsfall i reläkontakten har du heller ingen effektförlust.
Det där med 12/24V anger vilken spänning reläspolen aktiveras med. Köp reläer med inbyggda dioder.
Tobbe_L Posted - 2010/03/17 : 06:56:28
Ta ett relä som klarar lite högre ström.

Tex det här från elfa 37-071-46 brytförmågra på 16A 250 VAC
lagun49 Posted - 2010/03/16 : 23:52:16
Hej Rampitsch!

Formeln ovan är i och för sig riktig, men när jag beräknar detta blir det 4 ampere.
Spänningens RMS-värde blir drygt 30 volt vid full effekt (125 Watt). Oftast brukar relåers brytförmåga specas, så du måste kanske inte växla högtalare vid full volym?

Lars G

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000