HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fråga om en transistor

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Exenterpress Posted - 2010/03/16 : 19:48:21
Den "brända" 2sd 313, vad har den för funktion?`
Hur blir ljudet om den skulle vara dålig?


7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Exenterpress Posted - 2010/03/18 : 07:26:42
Ja, det var du rätt i. Jag tycker om både det mekaniska och ljudmässiga i denna Akai. Reglagen "andas" kvalitet. Och jag tycker det är snyggt med den borstade aluminiumfronten.
Men då borde dessa förstärkare även ha varit dyrare att köpa nya än andra? (på den tiden då det begav sig) ? Jag var ju inte med på den tiden, jag är född 1976.

Nu har jag bytt transistorn som tar ned spänningen till 12 V. Jag har även ersatt den gamla kylplåten med en storre. Frågan är:
Hur mycket bättre kylning ger den nya flänsen? Är det marginellt?
Finns det nån tabell, hur mycket varje cm2 ökar i kylning?
Nedan finns en bild på den gamla och den nya flänsen.






Rolf Zetterberg Posted - 2010/03/17 : 19:50:50
Ja,speciellt japanerna gjorde så.Om man tittar lite på en japansk stereo från säg 70-talet och jämför mekanisk kvalitet t.ex med en engelsman,så vinner japanen med hästlängder.Det var nog den känslan för kvalitet som gjorde att japanerna så småningom seglade upp i topp på bilsidan.Se bara på hur noga de var med att rostskydda alla skruvar med gulkadmiering!
Man kan tycka att den här limningen av kondingar kan vara lite överdriven,men jag har några gånger råkat ur för kondingar som suttit och vibrerat litegrann-tydligen tillräckligt för att det ska bli kallödningar under.Men eftersom det är ett fel som troligen tar väldigt lång tid att uppstå,så behöver man nog inte lägga ner alltför mycket energi på det.En stereo vibrerar ju inte lika mycket som en bil...Å andra sidan kan det inte vara helt fel att limma lite under speciellt stora,tunga kondingar.
Exenterpress Posted - 2010/03/17 : 19:29:50
Tack Rolf!
En fråga till. När jag bytte ellyterna så upptäckte jag att dom gamla hade kontaktlim i botten för att fästa mot kretskortet.
Varför gjorde man så på fabriken? Ellyterna sitter ju ganska stadigt ändå. Dom ligger an mot kretskortet.
Rolf Zetterberg Posted - 2010/03/17 : 18:51:19
Det går bra med en TIP31C.
Exenterpress Posted - 2010/03/17 : 16:50:46
Tack För svaren!
Hur viktigt är det att det måste vara en 2sd 313?
Kan man använda en TIP 31 c där?
Jag ska även sätta på en större kylfläns
Rolf Zetterberg Posted - 2010/03/16 : 22:46:09
Det är trissan för 12-volten i en Akai 1010.En vanlig stab som tar ner 50V till 12V.Att det blir varmt i en sådan här händer ganska ofta.Det är tyvärr vanligt att en del konstruktörer slarvar lite på den här punkten(t.ex Tandberg) och underdimensionerar kylaren med följd att transistorn blir ordentligt varm och denna värme kan bli så stark att den med tiden sprider sig ner genom benen och bränner kretskorten.Transistorn brukar klara sig någorlunda bra eftersom det rör sig om ren,jämn DC,men den starka värmen kan ibland orsaka kallödningar på benen.
Den här 12-volten går bara till preampen,så slutstegen påverkas inte.Enkel att kolla-mät på 3,3ohmsmotståndet i närheten.Där ska det vara drygt 12V.
En lite större kylare någon gång i framtiden vore inte heller fel.Men det är inte ngt akut.
soundbrigade Posted - 2010/03/16 : 22:17:58
Können Sie bitte etwas mer Info geben. Vad är det för moj, var sitter trissan osv osv??

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000