HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Apparatlådor & tranfos?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
opethic Posted - 2010/03/15 : 10:24:13
Jag har fått lite nya idéer.

Nu när jag lånar bearwik's MF X-Can Pre så fick jag med en DIY Tranfo:



bearwik's bild - i lådan finns någon slags spole som omvandlar 230 VAC till ca. 13 VAC.
Fungerar kanonbra, jag misstänker att den är bättre än en vanlig väggbula.

Jag har ju ett sådant här RIAA:



Jag är ganska nöjd med det faktiskt.
Svalander säljer ju även en kraftigare tranfo för 416 kr:



Jag brydde mig aldrig om att köpa ett sådant, men nu börjar jag tänka om.
Min första tanke var att prova RIAA't med bearwik's DIY-tranfo - men så fick jag se att RIAA't vill ha 12 VDC
Kan någon av dessa vara lämplig:
http://www.kjell.com/?item=44168
http://www.kjell.com/?item=44168

Jag letar även efter små, snygga och billiga apparatlådor som är lämpliga att bygga in tranfosarna i.

Tips och råd mottages tacksamt!




6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
opethic Posted - 2010/03/15 : 19:42:47
quote:
Men om du köper en rejäl och bra väggvårta, vari består inkapslingsproblematiken. Jag förstår står inte frågeställningen.

Haha, jag förstår knappt själv - det började med att jag ville fixa en snygg låda till bearwiks "superduper-DIY-Tranfo", sedan föddes tanken att även ansluta RIAA't, men så skulle den ju tydligen ha AC och där spårade det ur...

quote:
Vadå, min trafolåda är väl fin och servicevänlig?

Jovisst är det servicevänligt - det var ju bara att sprätta upp tejpen och skruva dit kabeln som lossnat, en köpelåda hade ju krävt ingenjörsexamen för att öppna

Edit: one again, stavningen
Gubben i Kalmar Posted - 2010/03/15 : 18:32:19



quote:
Vadå, min trafolåda är väl fin och servicevänlig?


Nu fattar jag var "budget-audiofil med utvecklings-ambitioner"
står för.

Ni är bara för goa!

Fortsätt så!
bearwik Posted - 2010/03/15 : 17:55:59
Vadå, min trafolåda är väl fin och servicevänlig?
soundbrigade Posted - 2010/03/15 : 14:20:31
Men om du köper en rejäl och bra väggvårta, vari består inkapslingsproblematiken. Jag förstår står inte frågeställningen.
opethic Posted - 2010/03/15 : 12:44:57
quote:
Fyrahundra för en trafo är lite mycket, men det går ju att plocka ihop något minst lika bra för någon hundring.
Trafar hittar du på BHIAB, Electrokit och slika ställen. Där kan du köpa en näve bra likriktare lite kondingar och spänningsregulatorer som dels levererar rätt spänning, dels plockar en del skit.

Tack för tipset!
Jag tycker också att det låter lite väl saftigt med 400 (fast mest tycker jag att det skulle vara roligt med någon som man "gjort själv"), men tyvärr så saknar jag helt kunskap om hur man byggar likriktare och annat.
Har kollat runt lite nu, och det verkar finnas en del intressant på ELFA, Electrokit osv.
Men enklast för mig vore nog en färdig modul för inbyggnad som kan omvandla 230 VAC till 12 VDC (ca 1-2 A)
Så jag vill gärna ha lite vägledning vad det är jag behöver.

quote:
Lådor kan ju vara ett annat kapitel om det inte ska dra iväg prismässigt.

Ja, får jag till det med en rejäl Trafo till RIAA't så kanske nästa steg blir att montera in Trafarna (vad i hela #164;#%" är pluralis för Tranfo?) i en fin låda.
Jag har hittat dessa, lite dyra men fina:
http://www.modushop.biz/ecommerce/cat037_l2.php?n=1#2
soundbrigade Posted - 2010/03/15 : 12:33:06
Fyrahundra för en trafo är lite mycket, men det går ju att plocka ihop något minst lika bra för någon hundring.
Trafar hittar du på BHIAB, Electrokit och slika ställen. Där kan du köpa en näve bra likriktare lite kondingar och spänningsregulatorer som dels levererar rätt spänning, dels plockar en del skit.
Lådor kan ju vara ett annat kapitel om det inte ska dra iväg prismässigt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000