HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 NAD "no disc"

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
sveaman Posted - 2010/03/14 : 19:34:25
Hej

Jag har en cd-spelare NAD 541i från 2002. Väldigt lite använd. När jag haft den ett par tre år började den visa "no disc" när man stoppade in en skiva. Den liksom kunde inte hitta skivan. Öppna och stänga några gånger hjälpte ibland. Det blev dock värre och till slut höll det inte längre. Tyvärr missade jag min 5-årsgaranti på Hifiklubben så jag fick betala 1500 kr för att "byta laser" vilket de sade inte är ovanligt på gamla cd-spelare. Okej. Rätt snart märkte jag dock att den fortsatte att visa "no disc". Långsam som jag är gick jag inte tillbaka utan har nu lullat på ett par år till så alla tankar på att kunna gå tillbaka har jag slagit ur hågen.

Vad göra? Köpa ny spelare? Visst, men känns surt då jag bara spelar den någon gång i månaden. Jag googlade lite och ser att mitt problem inte är ovanligt med NADs cd-spelare.

När jag nu ansåg att min spelare ändå kunde slängas öppnade jag den för att kolla lite. Den surrar nämligen när den letar efter en skiva så jag tänkte att kanske är det är något mekaniskt och inte nåt
med lasern. Med locket borta har jag kunnat konstatera att det är den mekaniken som kärvar, det är en del som lyfts upp mot skivan när släden och skivan har dragit in. Jag kan med ett finger själv hjälpa den upp så att den kommer i rätt läge och då hittar den alltid skivan.

Detta är naturligtvis otympligt att hålla på med så nu vill jag försöka smörja mekaniken eller vad man nu kan göra. Nu har jag några frågor:

1 - Först och främst, finns det någon som har liknande erfarenhet av krånglande cd-spelare?
2 - Det finns en varningsetikett inuti spelare som säger "varning för farlig och osynlig(!) laser". Jag är rädd att skada ögonen och jag måste ju ha spelaren igång för att se hur det funkar men vågar inte. Vad säger ni, hur farlig är lasern?
3 - Har någon sett någon sprängskiss på en NAD spelare så man kan se hur det funkar?
4 - Vad tror ni om chanserna att smörja några delar så att man löser problemet med den kärvande mekaniken?
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
sveaman Posted - 2010/03/15 : 10:42:09
Det som försvårar felsökningen är detta med lasern, att den skulle kunna skada ögonen. För det skulle helt klart underlätta om man kan se exakt var det kärvar. Men som det nu är vågar jag inte kolla riktigt. Ett dilemma.

Jag ska följa ditt råd och ta isär och smörja allt som verkar smörjbart.
opethic Posted - 2010/03/15 : 09:27:27
Min Sony-spelare drabbades av ett liknande fenomen för några år sedan - det visade sig vara en fotocell som gett upp.
Fotocellen hade som uppgift att kolla om det fanns någon skiva i spelaren.
Egil Posted - 2010/03/15 : 00:37:30
Brukar vara en liten klack som blir sliten som gör att den inte riktigt vill in över sista rampen. Plocka isär o kolla om du ser nått sånt och fixa isåfall till det sen smörjer du alla glidytor och alla kugghjul så brukar de funka igen (har fixat nått tjåg sånnadäringa men det va snart 10 år sen..)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.13 sekunder. Snitz Forums 2000