HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fundering kring nättrafo till EL84 PP

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
mr.olle.norell Posted - 2010/03/10 : 21:02:09
Hur stor ström bör nättrafon till en stereoförstärkare med EL84 push pull kunna lämna?
Undrar om 120mA räcker?
Alltså, det blir ju fyra EL84-rör det samt drivrör, men drivrören drar ju rätt liten ström...

Jag tror jag ska bygga en förstärkare med EL84PP någon dag, och jag tänkte planera lite i förväg
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mr.olle.norell Posted - 2010/03/13 : 09:07:32
Ja precis. Jag kan se två saker som begränsar hur mycket ström man kan dra från en transformatorlindning:
-Koppartrådens tjocklek bestämmer hur stor ström lindningen klarar
-Mängden järn i kärnan bestämmer hur mycket man kan ta ut innan den mättas.
soundbrigade Posted - 2010/03/12 : 17:59:49
quote:
Det är dessutom en gammal trafo så du kan alltid koppla in glödlampor på sek sidan för att kolla hur mycket ström den orkar ge innan spänningen faller för mycket och även hur varm den blir under belastning.

Jag gnällde lite på Danburys trafar som säljs av Mike i England (http://livinginthepast-audioweb.co.uk/transformers.php) att en del av deras trafar var låte lågt specade på glöden och fick det här svaret:
>I am sure you could draw more out of these [heater] windings, without
overloading
>the tx, especially if not drawing the full HT current... it is the
total
>load which produces the heat,which then dissipates through the mass of
>the tx. e.g. DB342 HT is 24va @ 100mA. Heater is 6.3@ 1.5A (10va)....
so total
>is 34VA, but frame size is 50VA
mr.olle.norell Posted - 2010/03/12 : 17:46:38
Nu hajjar jag
Fixar man likriktning med två dioder på vanligt rör-vis kan man efter likriktaren dra 240mA, och eventuellt något mer om trafon är underspecad.

Det borde funka rätt bra för EL84PP!

Glöden kan man nog lösa på det sätt som du skriver med!
Kul!

Jo jag håller på att samla skrot till en liten förstärkare

Tack hörni!
reVintage Posted - 2010/03/12 : 09:19:50
Den där fetingen klarar, som Imperial säger, säkerligen mer än angivna 240mA DC. Notera att även glöden är på håret då 4*EL84 drar 3,04A. Glöd till driver skulle kunna åstadkommas med en dubbling av 5V följt av stab ner till 6V.

När du kör AB pentode 300V/8k drar rören inkl. Is 40mA och fullt skaft 57mA. Klass AB UL 300V/8k 40mA/48,5mA. Klass A triode 300V/10k drar betydligt mindre. Detta enl. datablad.
Imperial Posted - 2010/03/11 : 23:53:53
Tjenare!

260v x2 är aldeles utmärkt ac spänning till el84pp.
Du styr dc utspänningen genom att anpassa värdet på första kondensatorn.
Med första kondingen lastar du likriktaren så du kan få dc ut mellan 0,9-1,4ggr. EL84 grejjar upp till 320V beroende på strömmen genom röret.

120mA som står på trafon på det sättet brukar vara för hela lindningen.

Det är dessutom en gammal trafo så du kan alltid koppla in glödlampor på sek sidan för att kolla hur mycket ström den orkar ge innan spänningen faller för mycket och även hur varm den blir under belastning.

Jag har vart med om att vissa gamla trafosar kan ge upp till dubbla strömmen utan att bli allt för varma.


Mvh...
mr.olle.norell Posted - 2010/03/11 : 23:28:12
Jag har nu fått tag på trafon!

Efter lite kontemplation kom jag fram till att den ger 120mA, men den har ju dubbel lindning.
Alltså borde det motsvara en vanlig trafo som ger 240mA med enkel lindning tänker jag.

Det är iofs inga 300mA som Lars rekommenderar...
Dessutom är 260VAC något högt för EL84PP, men det går ju att bränna i motstånd om man vill.
250VDC anodspänning och 48mA ström verkar vara bra typiska värden för el84 enligt datablad.

Förresten har trafon mittapp på glöden, och det är alltid trevligt!

Sowters hemsida var kul! Men jag måste räkna lite så jag förstår varför det är som de skriver att det är
soundbrigade Posted - 2010/03/11 : 09:02:22
På Sowters hemsida finns en bra guide som visar hur stor ström/spänning man kan förväntas erhålla med olika filter.
http://www.sowter.co.uk/rectifier-transformer-calculation.htm
reVintage Posted - 2010/03/11 : 08:49:34
Olle,
Med C-ingång menar jag att första komponent efter likriktaren är en glättningskondensator.
mr.olle.norell Posted - 2010/03/11 : 08:29:59
Bubbel: Det är så att jag kanske kan byta till mig trafon!

reVintage: Bra tips! Då får man köra en sådan 120mA-traf per kanal.
Det blir ju nästan snålt det med

Men vad är C-ingång? Efter likriktaren skriver du... Där sitter nätdelen.
Menar du CRCRC-nätdel? Det har jag nog tänkt mig
reVintage Posted - 2010/03/11 : 07:44:26
Olle,

Om du kör C-ingång efterlikriktaren så åtgår bortåt 1,5ggr strömmen. Så sikta på 300mA/200-250V beroende på arbetspunkt.

Bubbel,

Jag har nog fabriksnytt liggande.
Bubbel Posted - 2010/03/10 : 23:35:30
48mA per rör då blir det snålt skall du också driva ingångsrören behövs det lite mer till.

Var hittar du en trafo med 120mA jag har letar ett tag efter en sådan?

anders
soundbrigade Posted - 2010/03/10 : 23:02:17
Låter lite snålt, det blir ju 25mA/rör. 200mA låter mer rimligt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000