T O P I C R E V I E W |
bigsix |
Posted - 2010/03/09 : 18:23:37 Misstänker att mitt Cervin Vega 400 slutsteg lämnar likström. Ett antal baselement har havererat. Hur mäta upp om likström förekommer? Hur åtgärda förutom att köpa nytt. Törs inte koppla in mina nyrenoverade 15" Altec |
7 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
peranders |
Posted - 2010/03/10 : 20:41:46 Ett enkelt sätt att bekräfta DC är att rycka ur en högtalarsladd och sätta tillbaka den. Säger det BOOM så har du DC. Att steget blir varmt på tomgång kan betyda att tomgångsströmmen har ökat. Var det varmt tidigare? |
soundbrigade |
Posted - 2010/03/10 : 19:44:11 Endeast en likspänningspotential kan ju generera en likström - så enklast är ju att mäta om det ligger en likspänning över högtalarkontakterna som RuneStone föreslår. Snabb och enkel mätning. |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/03/10 : 19:39:07 quote: Om man mäter med likspänningsinställningen på multimetern får man väl bara korrekt mätning vid tomgång, med signal genom steget borde man få utslag på topparna
Det tror jag inte. |
bigsix |
Posted - 2010/03/10 : 19:21:57 Min misstanke baserar sig helt enkelt på att element efter element har havererat och när steget står på "tomgång" känns konen stel i spolen plus att steget blir omotiverat varmt//mvh |
RuneStone |
Posted - 2010/03/09 : 19:52:22 Om man mäter med likspänningsinställningen på multimetern får man väl bara korrekt mätning vid tomgång, med signal genom steget borde man få utslag på topparna |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/03/09 : 19:26:18 Du kan börja med att mäta med en elektronisk multimeter i likspänningsläget. Den ska visa ca 0V (någon tiondels volt kan vara helt OK). Visar den på likspänning då slutsteget står på tomgång har du nåt fel, och en bias-likspänning ut som inte alls är snäll mot högtalare.
Visar den noll volt är det tyvärr ingen garanti mot fel, då kan det vara ett fel som uppkommer vid vissa spelsituationer. (Men detta borde väl nästan höras som någon sorts störning). |
RuneStone |
Posted - 2010/03/09 : 18:40:48 vad får dig att tro att det levererar likström ? Du behöver nog ett oscilloskop och en signalgenerator. Vad är det som händer åt dig ? går högtalarna sönder direkt du sätter på dom eller är det efter lång hård spelning ? |