HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Datorhögtalare med små bredbandare- ett par frågor

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Leffler Posted - 2010/03/04 : 13:53:53
Jodå, det är dags, jag tänker köpa ett par små bredbandare och testa som datorhögtalare/ bakkanaler i en fiktiv surrounduppsättning.

Jag tänker börja med några furuplankor på vardagsrumsgolvet, främst är det små basreflex jag tänker på, men jag tänker prova det som faller mig in, lättbyggt såsom ÖB etc. (Inga horn utan snickerboa). För basutfyllnad finns en Velodyne DD-10 tillhands, stannar de som datorhögtalare kanske det blir en liten DIY-sub också, vi får se.

Efter en titt på tyska ebay så lutar jag åt Fostex, FE103, FE83, FE87, eller kanske främst FF85K? Den verkar vara byggd mer som en riktig diskant.

En nyckelidé är att jag vill inte ha något delningsfilter. Ofta stoppar man in en krets för att ta bort mellanregister med exv FE 103, men FF85 verkar ha en dip där, och "microfonken" (en het förstakandidat) verkar inte använda någon korrektionskrets. Jag har hört horn med "shout" och det har inte stört mig nämnvärt. Klarar jag mig utan filter då? Finns någon annan lösning? Hjälper nära vägg eller så?

Lite input vore uppskattat!

Länkar till datablad:
FF85K: http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/ff85k.pdf
FE83E: http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/fe83erev2.pdf
FE103E: http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/fe103erev2.pdf
FE87E: http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/fe87erev2.pdf

Ritning microfonken: http://homepage.mac.com/tlinespeakers/FAL/box-plans/microFonken-0v9-map.pdf

idé:
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Odyssey Posted - 2010/03/07 : 20:51:16
Så har jeg lyttet lidt mere på mine FF85k'ere. microFonken er en god PC-højtaler, men FF85K har i mine øre potentiale til meget mere.

jeg regner med at lave en 2vejs med 8" til bunden, delt omkring 200hz.

Finishen på min microFunken er meget dårlig. Det er kun et test-kabinet. Men jeg laver et nyt sæt snart og skal nok tage billeder af dem.

Brian
Leffler Posted - 2010/03/05 : 18:07:20
Jag tror en del bostadsrättsföreningar (särskilt lite äldre) har "hobbyrum", min gamla förening hade det. Skulle kunna tänka mig att det stod lite träverktyg där. Jag kollade aldrig efter...
soundbrigade Posted - 2010/03/05 : 16:15:53
Tycker jag med, men nu har slöjdkursen blivit för dyr ...
Leffler Posted - 2010/03/05 : 14:25:33
quote:
Jag har sågat ut 4 sidor ... resten kanske sågas ut på tisdag. Det är en kvantifierad historia där mycket (det mesta) i träväg) äger rum på tisdagarnas slöjdkväll.
Jag är ju så spänd själv. Visserligen förväntar jag mig inga (d)underverk men ändå ...

Himla käck lösning att gå en slöjdkurs! Jag bor i lägenhet, så träarbete är svårt att få till, men jag tänkte använda furuplankor typ hyllplan, sticksåg och hålborr så borde man kunna få ihop så här små och enkla saker i den enda dammtåliga miljön jag har tillgång till; badrummet.

Jag är också spänd på hur det kan låta när man kombinerar dessa som satelliter med en riktigt bra sub, jag har en Velodyne DD-10... Vi får se!
Leffler Posted - 2010/03/05 : 14:13:33
quote:
Jeg har lige lavet et sæt microFonken med FF85K.

De er meget spændende. Mere info når de er spillet til.

Brian

Spännande!

Jag har en känsla av att dessa kan bli helt rätt - jag lekte lite med eq:t i iTunes med mina vanliga högtalare efter frekvenskurvorna på olika element, och bristen på bas gör nog inte så mycket(sänkte med 12db vid 125hz, och 24db under det, så riktigt all bas är väl inte borta iofs), men jag tror att jag hellre vill ha ett lyft över 10khz (FF85K) än ett fall (FE103), lite ambiens och luftighet finns där uppe.

Väntar på att en auktion på ett par FE103 går ut, men skulle nästan tippa att jag köper ett par FF85K också och testar.

Planen är att köra antingen en liten 2x10w klass D, eller den gamla Revox Modell 10, 2x10w integrerade rörstärkare, som står på vinden och väntar att få göra nytta.

Vad har du valt för finish? Berätta mer!
Odyssey Posted - 2010/03/05 : 10:20:00
Jeg har lige lavet et sæt microFonken med FF85K.

De er meget spændende. Mere info når de er spillet til.

Brian
soundbrigade Posted - 2010/03/05 : 10:13:14
Jag har sågat ut 4 sidor ... resten kanske sågas ut på tisdag. Det är en kvantifierad historia där mycket (det mesta) i träväg) äger rum på tisdagarnas slöjdkväll.
Jag är ju så spänd själv. Visserligen förväntar jag mig inga (d)underverk men ändå ...
Leffler Posted - 2010/03/05 : 09:48:53
Ok, tack Tobbe!

Hur långt har du kommit då, Soundbrigade?
Tobbe_L Posted - 2010/03/04 : 14:51:02
Det är en hemmaräknad låda.
Lite labbande i winisd. Sedan caddade jag lite...
Åkte o köpte lite spillbitar, tror att jag betalade under 200:- för allt material.
Fräste lite o limmade ihop.
Konstaterade att portens avstämning hamnade för nära elementets så numer är bakre halvan av porten välpackad.

Har inte gjort några mätningar eller testat med filter.
Får väl ta o göra det någon gång.
Kan inte påstå att jag har gjort några större lyssningstester.
De är som sagt helt ok men inte i samma division som mina Fane TQWT.

Leffler Posted - 2010/03/04 : 14:36:46
TobbeL: Trevligt! Vi har samma tanke!

Har du provat med/ utan filter?

Var kommer lådan ifrån, hemmaberäknad eller ritning?

Finns det någon generell ljudkaraktär jämfört med ett vanligt diskant/ mellanregister-arrangemang?
soundbrigade Posted - 2010/03/04 : 14:36:09
Jag har ett par mikrofonken på G, men det går lite sakta. Dock ska jag köra med ett HiVi-element eftersom snäll snubbe (Sn^2) på HF sålde mig ett par B3N till mig.
Tobbe_L Posted - 2010/03/04 : 14:08:26
Utan att ha sett microfonken så byggde jag ett par sådana här med Tangbands 4" W4-1320sc.

Funkar riktigt bra som datorhögisar.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000