HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TH, filter och delay

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
TxF Posted - 2010/03/04 : 13:17:12
Har precis fått ett par TH spelklara men nu kommer ju nästa problem. För att dela av stegen till dom behövs ju någon form av aktivt filter. Jag har ställt TH i var sitt hörn i bakre delen av rummet medans frontsystemet står i andra änden. Då uppstår ju en del tidsproblem, dels pga placeringen men också pga hornen i sig. För att få någorlunda fasgång vid lyssningspositionen behövs nån form av delay. Hur har ni andra löst det? Finns ju en del färdiga PA-grejjer, Behringer DCX2496 verkar en del använda. För egen del tycker jag inte att den verkar speciellt intressant. Mest för att jag har lite svårt att förlika mig med tanken att leda in signalen i ett myller av OP-förstärkare, borde kunna gå att minimera tycker jag. Sen är PA-prylar som gräsligt fula, skulle nog inte kunna leva med en sån i vardagsrummet =)

Såg att Pix gjort ett fint litet aktivt filter baseras på Linkwitz-Riley 24db. Kanske det skulle gå att komplettera nåt sånt med en delay? Optimalt är ju om delningsfrekvens och delay är steglöst ställbara.
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bernt Jansson Posted - 2010/03/04 : 15:53:53
Jag kör avspelning från dator med J.River Mediacenter 14. Där finns allt man behöver. Fyll i avståndet
till alla högtalarna, ställ gränsfrekvens för basstödet, ställ nivåer och fas rätt - KLART!
TxF Posted - 2010/03/04 : 15:43:18
I mitt fall är det det ca 4,5m långt rum, hornen står på kortsidorna. Lyssningsposition ca 3 från front, 1,5m från TH. Hornens invändiga längd 4,4m. Tycker det låter ur fas..
Sundström Posted - 2010/03/04 : 15:16:47
Om du har TH bakom dej och ca 3 meter (beroende på hornlängd) närmare än fronthögtalarna så behövs ingen delay. Möjligen fasinställning. Men aktivt delningsfilter är det ju svårt att komma ifrån.

Jag har inte hunnit kolla med någon musikaffär än, men det kanske kan finnas digitala mixrar som har s/pdif I/O och delayfunktion. Nästa vecka kanske jag hunnit leta.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000