T O P I C R E V I E W |
Hornta |
Posted - 2010/03/03 : 11:51:41 Hejsan,
Ser att många som bygger DIY högtalare använder sig av blyfoliemattor invändigt, hur stor effekt har dessa mattor egentligen?
Eftersom den blyfoliemattan Hifi kit har endast väger 7.5kg/m2 så kommer inte alltför står vikt ökas för mindre högtalare. Den högtalare jag skissar på kommer att sandfyllas till ca hälften av högtalarens volym och kommer därmed inte behöver någon extra vikt. Men har den någon "akustisk" effekt in uti lådan som är bra?
Vet att min lärare på universitetet tyckte det var helt onödigt för mina TL-lådor, men nu gäller det en basreflex låda...
varför använder ni det? |
7 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Hornta |
Posted - 2010/03/03 : 23:04:23 Kolla in den här sidan: http://www.minhembio.com/oLjudet/265595/ |
Andrén |
Posted - 2010/03/03 : 22:23:17 ok, hur många eller få veck har du i pipan? |
Hornta |
Posted - 2010/03/03 : 22:16:42 Dämpull har jag beställt hem, ska labba lite till med mina TL-högtalare dessutom. |
Andrén |
Posted - 2010/03/03 : 22:02:21 Basreflex brukar må gott av lite dämpull dessutom, (Ikea täcke eller motsv polyesterull) fungerar bra det med. Det får lådan att verka "större". Lycka till med byget =) |
Hornta |
Posted - 2010/03/03 : 16:52:33 Classe: Ska prova med sand först, borde dämpa ganska bra det.
Andrén: verkar som du har lite erfarenhet av området. Ska beställa hem lite när det väl närmar sig det stadiet... är än på skiss och tänk stadiet. Känns som man tjänar en hel del på att tänka till en extra gång innan man börjar, blev lite hastigt med de senaste högtalarna. |
Andrén |
Posted - 2010/03/03 : 12:24:50 Hej!
Av erfarenheter från när jag byggde "Boris", en TL konstruktion, så finns det god effekt av dessa mattor. Under bygget så "knacktestade" vi lådan, efter ändringar och det får skillnaden att "ringningarna" i lådan dämpas. Det lät inte kyrkklocka längre i vårt fall =)
Sen på det så byggde vi på med dubbla bafflar som var dämplimmade mm vilket tog det till en nivå till. Lådan blev tokstum.
Gällande blyfoliematta i Basreflex så är det att föredra ,imho. Man vill inte alltid ha den extra massan bara. Jag skulle säga att man vill ha den på rätt ställe, och tillföra trögheten på rätt ställe. Detta gör mattan rätt så bra.
Så för att sammanfatta, jag använder det för att jag upplever att det fungerar =) bra sätt, knacka på lådan o se hur mycket och hur det låter, enkelt o säger rätt så mycket.
Mvh |
classe |
Posted - 2010/03/03 : 12:22:19 dämpa materialet i väggarnas egen resonans. sanden dämpar 5 av 6 sidor prova bara med sanden först. |