T O P I C R E V I E W |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/02/26 : 02:25:27 Funderingarna och frågorna om mitt nästa högtalarsystem börjar på sid 2.
Först är det lite jag kände att jag ville fråga om, angående just tappade horn.
----------------------------------
Gammal rubrik "Jag ska leta efter ett horn." Jag tänkte gå ut och leta lite på gatorna, då jag nu läst om så många tappade horn här. Har man tur hittar man ett riktigt bra ett.
Men jag har ett riktigt ärende i grunden ... |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/05/10 : 15:58:42 Det är helt OK att använda tråden till sådant som är närrelaterat. Den har somnat in lite, då jag bestämt mig för att "öva" på ett lite mindre system först. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79322
Men icke desto mindre är tanken att skapa ett lite värre system i framtiden. Så finns det fler idéer och förslag så är det bara att spåna på. Petters förslag på en "mini-boris" är säkert inte heller dumt. Tanken är att det ska lira trevligt ihop med en TH-botten. Dvs dynamiskt och med spelglädje (se hur indoktrinerad jag blivit ! ) så det som topp matchar säkert rätt bra.
Men som sagt, jag återkommer mer seriöst med det som trådens ämne berör tidigast i höst vad det ser ut som. |
PetterPersson |
Posted - 2010/04/17 : 23:18:27 Ingen aning faktiskt. Har aldrig använt det elementet. En dome är en helt annan typ av element än ett horn dessutom...Så det blir ju en helt ny konstruktion. Låddan med 18-sound 6ND430 är tänkt att spela ned till 80-100 Hz. |
emanuelgbg |
Posted - 2010/04/15 : 13:29:41 Ursäkta om jag kapar tråden men även en undran hur det går med planerna?
PP! "Mini Boris" ser intressant ut.. men hur skulle det funka om man använde ex Beyma T2030 diskant istället för ett horn? Betydligt billigare o enklare tänkte jag men delningen kanske kommer för högt då?
Hur lågt spelar "Mini Boris" i era simmar? |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/03/21 : 22:26:56 Om det här med dB (och watt) kan jag väl dra slutsatsen att jag knappast behöver mer än 105-110 dB i SPL, om ens det.
I mitt liv har jag haft "vanliga" högtalare med 88-91 dB/w i känslighet och förstärkare i klassen 20-50W. Alla kombinationer har lätt kunnat prestera ljudnivåer i nivå med vräkning och avhysning.
Så om jag räknar. 1W 91dB 2W 94dB 4W 97dB 8W 100dB 16W 103dB 32W 106dB
Eller ca 3dB lägre med 88dB/w högtalare.
Så jag antar att en högtalare som ger max 100 dB SPL räcker rätt långt för de flesta behov. Men några dB extra är ju alltid trevligt, lite overhead. |
PetterPersson |
Posted - 2010/03/21 : 22:13:19 Det växlar mellan dem... |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/03/21 : 22:10:24 OK, dubbelklicka på Ap alltså ... ... inte Fr ..?
|
PetterPersson |
Posted - 2010/03/21 : 20:23:48 Läs manualen (främst sid 4 om mmd/mms och sid 10 om de olika kaviteterna) och prova att dubbelklicka på Ap |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/03/21 : 20:07:35 Mitt hornresp ser ut såhär:
|
PetterPersson |
Posted - 2010/03/21 : 18:42:04 Ja, Fr, mellan Vrc och Vtc, andra raden nedanifrån i mitten.
Jag använder lspCAD också, då till basreflex och slutna lådor, men hornresp kan lätt simulera max spl. |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/03/21 : 18:13:50 quote: Ja. För basreflex så dubbelklickar du på Fr och ställer in...
Fr ???
Petter, använder du endast hornresp för alla sorts simuleringar? Eller kör du även med andra program? |
PetterPersson |
Posted - 2010/03/21 : 16:54:53 Ja. För basreflex så dubbelklickar du på Fr och ställer in Area Port samt portlängd Lpt. I SPL, välj combined response |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/03/21 : 16:43:48 Och så här SPL med xmax = 0,5 mm isåfall !! ??
Jag har simulerat med normal driver arrangement och Vrc = 5 liter och Lrc 10 cm och 0 i alla fält som beskriver hornets utvidgning.
Är det korrekt, blev det simulering av en sluten låda? |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/03/21 : 14:00:51 Blev det här ett troligt resultat för W3-871 i 5-liters sluten box?
|
Mickel-mackel |
Posted - 2010/03/21 : 13:35:38 quote: Om du kör den i basreflex blir det imponerande 83 dB vid 130 Hz innan konutslaget begränsar. Svart/röd kurva är MAX ljudtryck vid olika frekvenser och grå kurva är med 2,83V in (1W i 8 ohm). Personligen skulle jag säga nej, välj något annat.
Aha... Kan man använda hornresp till att simulera basreflex och slutna lådor?
Varför heter det hornresp då ...
Måste man ställa in nåt i driver arrangement? Eller vad (mer)? |
PetterPersson |
Posted - 2010/03/21 : 12:56:55 Dubbelt med effekt -> +3 dB |
PetterPersson |
Posted - 2010/03/21 : 12:56:23 Om du kör den i basreflex blir det imponerande 83 dB vid 130 Hz innan konutslaget begränsar. Svart/röd kurva är MAX ljudtryck vid olika frekvenser och grå kurva är med 2,83V in (1W i 8 ohm). Personligen skulle jag säga nej, välj något annat.
|
Mickel-mackel |
Posted - 2010/03/21 : 12:40:49 På tal om ljudtryck. Går det att räkna ut max spl vid t.ex. 100Hz eller 150Hz och 0,5 mm x-max för det här elementet. http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w3-871sc.htm Tangband W3-871SC
NOMINAL IMPEDANCE 8 W DCR IMPEDANCE 6.6 W SENSITIVITY 1W/1m 87 dB FREQUENCY RESPONSE 110-20K Hz FREE AIR RESONANCE 110 Hz VOICE COIL DIAMETER 18 mm AIR GAP HEIGHT 6 mm RATED POWER INPUT 12 W MAXIMUM POWER INPUT 25 W FORCE FACTOR, BL 3.51 TM MAGNET WEIGHT ( 4.4 oz) 125 g MOVING MASS 2 g FERRO FLUID ENHANCED No SUSPENSION COMPL. 1133 uMN-1 EFFEC.PISTON AREA 0.0032 M2 Levc 0.75 mH Zo 38 ohm X-max 0.5 mm Vas 1.65 Litr. Qts 0.59 Qms 3.40 Qes 0.71 |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/03/21 : 12:30:04 Angående dB så finns det väl en tumregel.
För varje fördubbling av inmatad effekt till högtalaren (högtalarsystemet) så ökar ljudnivån 3dB.
Eller var det 6dB, eller 1,5 eller .... |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/03/21 : 12:28:23 Elementens kostnad är givetvis inte oväsentlig. Men samtidigt tycker jag att man lägger ner såpass med tid och övriga pengar på ett högtalarhembygge att det är hål i huvudet att snåla där och riskera dåligt resultat. Därför är det också så skönt att apa efter någon annans redan konstaterat fina konstruktion.
Ja hoktunas TH med 6,5" sneglar jag på. Dom verkade ju bli hur lyckade som helst.
Den där 18sound 6ND430 borde väl spela med rätt god dynamik och med liten termisk kompression. Så även om elementet går på 1360:- på hifikit är det ju inte speciellt mycket pengar jämfört med vilket hyggligt hifi-element som helst. Det är väl t.o.m billigare än alla Scan-speak och Dynaudio -element man kan hitta. |
PetterPersson |
Posted - 2010/03/21 : 11:09:23 Små bredbandare pallar tyvärr inte ljudtryck utan att börja låta illa. Baserat på dina önskemål vekar det som om du skulle sitta väldigt nöjd samma TH som hoktunas. Det är litet men kan trycka på ordentligt om så önskas och tål att delas högt (120 Hz) och går ner till 30 Hz. Som topp skulle jag då välja den jag ritat ovan. Antingen om du tillverkar egna Kugelwellenhorn eller köper
http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=179
De är billiga och har fina off-axisegenskaper. Dela vid 2500 Hz till 6ND430. Den basen har fått väldigt bra kritik. Elementen är inte direkt gratis, men kvalité kostar. Det kommer blir ett riktigt smutt system med enorm prestanda för storleken. Framförallt kommer du kunna spela både högt och lågt, det kommer fortfarande låta bra. Vi finns ju inom samma område, så jag kan hjälpa till med delningsfilter |
martinsson |
Posted - 2010/03/21 : 10:29:38 Tappade horn har ju härlig karaktär, och de gör inte bort sig när det gäller fart och fläkt om de konstrueras med detta i åtanke.
Säg ett lite högre avstämt 10" TH (40-150Hz) kombinerat med en 8"1" topp med element från någon av de italienska eller spanska tillverkarna av PA element.
Detta borde kunna resultera i ett engagerande och roligt högtalarsystem med goda ljudtrycksresurser om man så önskar, och det borde inte ta upp för mkt plats heller.
Personligen ser jag inga problem med att ett system har en karaktär så länge man kommer överens med den :) |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/03/21 : 09:35:23 KIS (Keep It Simple) och Less Is More Är uttryck jag omhuldar och tror på.
Vad tror ni om en tvåvägare?
Skulle kombinationen ett tappat horn i botten (upp till 80-120Hz) sen följt av en Fostex-bredbandare göra bort sig? Kanske en dipol-högtalare ? |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/03/21 : 08:46:42 Hur många dB i max SPL kan vara vettigt att sikta på. Om vi nu siktar på högtalare i normala 15-20 kvm bostadsrum.
1. Där grannar kan bli störda över olägenheter som att glasen skallrar i vitrinskåpet, även om man spelar på dagtid.
2. Man bor i villa, men vill behålla hörsel intakt. Ja vad är alltså vettigt om man ser till vad en normalt funtad lyssnare kan tänka sig kräma på med. Det är givetvis svårt att svara på entydigt, beror t.ex. på musikmaterialets dynamik.
Men jag misstänker att över 120dB är excesser iaf. |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/03/21 : 08:35:57 quote: Jag har ritat en liten topp till Andrén (som flyttat till mindre lägenhet och inte får plats med "Boris") baserat på 18 Sound 6ND430 och B&C de250. 6 liter sluten låda placerad nära bakvägg. Baffeldimension ca 20x35 cm.
Är det där ett sådant kügelwe ...? -horn?
Hur viktigt är det att de element man väljer som "topp" till tappade bashorn har rätt "karaktär". Just det där 18Sound-elementet borde väl spela ganska dynamiskt. Är det sådana avvägningar du (och Andrén) gör när ni spånar runt hans tappade horn? |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/03/14 : 16:59:12 Jag kan ju nämna lite om mina ljudideal också. Så som jag tror i alla fall.
Som sagt en aning extra i basen tror jag att jag tycker om. Inga jätteöverdrivna excesser. Jag är också medveten att den dag jag får ett "perfekt" basområde så kanske jag inte alls vill ha någon extra dB. "Behovet" kan givetvis bero på att den bas jag hittills i mitt liv haft aldrig varit spikrak ner till t.ex. 30Hz. Jag kör på Sonab OA-116 just nu, och tycker faktiskt att dom är rätt hyggliga, och där tror jag inte man kan mäta upp någon upp-pucklad bas.
För övrigt blir det ju aktiva filter till TH så det är ju lätt att höja/sänka nivån valfritt antal dB, så jag är inte orolig för att inte lyckas få till det. Bäst måste vara att utforma hornet så rakt som möjligt, tror jag.
Nog om basen. I övrigt är jag nog aningens allergisk mot sådana där ljust spelande högtalare. Lyssningströtthet har jag lätt för att ådra mig om det är för mycket av den varan. Så hellre aningen mot mörka hållet i så fall. Sen beror väl lyssningströtthet nästan mer på fasfel i ljudet, tidiga reflexer osv.
Sen gillar jag faktiskt spektakulärt ljud. Lord's och levande's kombination på senaste Uppsala diy lät förvisso underbart, men fulings system tyckte jag lät riktigt underhållande, även om det säkert inte var riktigt lika välbalanserat. Jag vill ha kul när jag lyssnar och drag under galoscherna. Så perfekt rak frekvensgång och att varje musiker har sin perfekta orubbliga position i ljudbilden kommer väl på prio 2 då.
Det är just här jag känner mig oerhört osäker på, över vad jag söker. Är det dynamik, transientsnabbhet, hängmattekurva i frekvensgången, en övertonsbild si och så ... Ja jag vet alltså inte vad det egentligen är för saker som får igång min högerfot.
Just nu tror jag det är så liten kompression som möjligt. |