HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Försteg till en senior.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Ingvar.Ahlberg Posted - 2010/02/21 : 20:06:46
Då behovet av ett försteg till gästrumsstereon uppkommit och önskemål omm en byggtråd visats så kommer här en följetång om ett riktigt seriöst försteg, med tonvikt på riaadelen.

Ingvar
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Ingvar.Ahlberg Posted - 2010/02/26 : 19:59:07
Hur det mäter har jag aldrig bekymrat mig om, ens en sekund, jag har satt ihop ett ganska stort antal försteg enligt denna konfiguration, alla används fortfarande.

2SK117 är en av de få äkta Toshiba transistorer som fortfarande går att köpa, och den är ytterst lågbrusig, J310 är en utpräglad RF trissa och jämförelser är felaktiga. Denna koppling har, vorst case, EINF -140dB, kortsluten ingång, S/N i aktuell koppling blir bättre än 85dB, 0,1mV in.

Den ytterligt enkla kopplingen är just för att alla skall kunna snickra ihop det hela, utan en massa matchning och annat trams.

Att ersätta 1S1555/1N4448 dioden vid T2 med något exaktare, ja visst, så länge det inte blir krångligare.

Ingvar
ludo Posted - 2010/02/26 : 17:13:24
Ser bra ut. Kommer säkerligen mäta bra och därmed låta hyfsat.
Det finns lite frågetecken kring val av ingångstrissor (som inte så värst lågbrusiga; hellre använda K170/BF862?) och resistorer som strömkällor. Strömspegeln kring T2 kunde kanske vara lite mer avancerad och man kanske borde sikta på att ha samma Vce-spänning över trissorna T3/T4.
EDIT
Länk till brus-/gm-data för lite olika vanligt förekommande jfetar:
http://www.diyaudio.com/forums/pass-labs/142769-b1-jfet-alternatives-list-2.html#post1815084
Visserligen är inte K117 med i uppställningen men jag tror att brusbetendet liknar j310.
Ingvar.Ahlberg Posted - 2010/02/22 : 21:12:35
Så, då ser riaa delen ut så här.
Nu upptäcker jag att komponentbiblioteket inte är riktigt uppdaterat i den här datorn, vi får således vänta någon dag innan pcb layout kommer up, vi skall även lägga till lokal glättning och linjesteget naturligtvis.

Som synes ytterst simpelt men med de komponenter vi skall använda vill jag påstå att vi är i äkta high end teritorium.

Ingvar
Mixon1 Posted - 2010/02/22 : 19:57:51
Hmm.. Låter som ett bygge i min smak!
Eftersom jag tycker elektronik är kul, men som jag tyvärr inte är en fena på, så kanske detta vore nåt..

Bra initiativ, Ingvar!

Jag ser fram mot fortsättningen i denna tråden!

Mvh Mixon1/Michael
Mey Posted - 2010/02/21 : 21:43:04
Åh, vad läckert.
Jag börjar med att spänna fast mig, för det låter som att det kommer bli en spännande resa.
Nätdelen lär behöva en rejäl låda, den saken är klar
Ingvar.Ahlberg Posted - 2010/02/21 : 21:20:16
Vad är det vi skall bygga då? Rör? Nuvistorer? Hydraulisk? Nix, Dels vill jag dela med mig av något som är absolut High-end men ändå skall kunna byggas av alla så blir det ett transistorförsteg.

Ni som är bekanta med Kanedaförsteget kommer att känna igen en hel del men detta försteg är baserat på , enligt mig, lite bättre transistorer och är först och främst möjligt att balansera och få stabilt.

De trissor vi skall ha är 2SK117, 2SA872, 2SC1775 samt 2SK30, lätta att få tag i och, faktiskt, jättebilliga.I denna konstruktion behöver fetarna inte matchas och jag har kört det utan kopplingskondensator ut ur riaat utan problem ens efter flera års drift.

Det som skiljer från vanliga förstegskonstruktioner är mest nätdelen, den är, och skall vara, helt grotesk.

Grundnätdelen, som måste vara i separat låda, består av en 100VA ringkärnetrafo på 2X18V, en helt vanlig 20A likriktarbrygga och så mycket glättning som får plats, inget under 2X100000uF duger.

Jag har inte schemat i den här datorn så jag får leta eller rita nytt medans vi väntar på damernas skidskytte-masstart.

Ingvar

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000