T O P I C R E V I E W |
Thzar |
Posted - 2010/02/21 : 15:17:40
Om man bantar bort komponeneterna Rsc och R3 Blir pin 4,3,2,10 sammankopplade?
|
7 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
weedo |
Posted - 2010/02/23 : 19:01:07 En spänningsregulator är i princip bara en referens och en förstärkare. R3 och C1 utgör en del av återkopplingen i förstärkaren och påverkar därmed det dynamiska uppförandet. Man behöver typsikt finjustera dessa värden för optimal transientrespons (bästa hanteringa av plötsliga lastvariationer) och bästa PSRR.
En alternativ koppling är att ersätta R3 med en tråd och istället koppla C1 mellan Comp ingången och jord. Det betyder dock att man behöver ett annat värde på C1. Frekvensgången i förstärkaren blir också något annorlunda och därmed de dynamiska egenskaperna.
Vilket som är bäst? En sann analog designer provar sej fram coh optimerar sin design.
Transientsvaret är lätt att kolla med en last (motstånd) som man switchar in/ut och kollar utspänningen på ett oscilloskop. Att mäta PSRR kräver lite mer prylar (signalgenerator m.m.).
|
Thzar |
Posted - 2010/02/22 : 18:00:33 Okido. (14pin DIP ver.)
Testkördes i "höstas", kopplad som ovan. Utan R3 och Rsc. Funka fint, dock utan "load" Men skulle bara vara på säkra sidan. Finns inget i databladet "fig." utan R3 och Rsc.
|
peranders |
Posted - 2010/02/22 : 10:31:29 10 och 1 kan vara oanslutna men det gör inget heller om kopplar ihop dem med "OUT" |
weedo |
Posted - 2010/02/21 : 19:57:20 LM723 har funnits sen urminnes tider och är inte dum alls. Men det finns nog modernare saker med minst lika bra prestanda vad det gäller PSRR (och annat). Jag har dock inte kollat vad som finns (och vad man kan få tag på!).
Kolla på schemat nedan (med andra pin-nummer). Man ser hur det funkar. Koppla alltså som du föreslår men jag rekommenderar att du behåller R3 då det motståndet är en del av åtrkopplingen och därmed vilken prestanda du får på bla noise och PSRR.
|
Thzar |
Posted - 2010/02/21 : 18:01:42 Databladet nämner att dessa kan "skippas" Rsc och R3 då undrar jag hur kopplingen blir då, som jag har tolkat det eller att det inte kopplas ihop. |
Thzar |
Posted - 2010/02/21 : 17:55:55 En bild säger mer än tusen ord, så här menade jag.
En av de bättre regulatorerna på pappret iag 2.5uV nose 86db PSSR |
soundbrigade |
Posted - 2010/02/21 : 16:09:01 Förstår inte din fråga riktigt ... Om du kopplar så, får du ju ben 2,3,4 och 10 hopkopplade men samtidigt är ju ben 2 och 3 inverterad och ickeinvererad ingång till komparationsförstärkaren, varför koppla ihop dessa? Vad vill du uppnå? Finns det inte "bättre" regulator? |