HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Diskantbyte HFLS-1

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
fixarstig Posted - 2010/02/18 : 21:21:09
Jag tänker byta ut Peerless DX25TG05-04 mot antingen Scan-Speak Revelator R2904/700000 eller Scan-Speak Illuminator R3004/662001. Proffsig som jag är vill jag nog ha Scan-Speak Illuminator R3004/662001 eftersom jag tycker att den är snyggast. Kostar 2140 på Europe Audio. R2904/700000 kostar 2424. Har sökt info på nätet och fått tag på ganska motstridiga uppgifter. Sista utvägen är detta forum med så mycket kunskap om sånt här. Eller dummar jag mig bara som vanligt?
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
fixarstig Posted - 2010/02/26 : 21:00:46
Eftersom basen funkar så bra så tänker jag nu försöka bygga en ny "burk" med samma filter och bas men med nyinköpta Scan-Speak Illuminator D3004/662000. Kan knappast bli sämmre. Nu så här i efterhand inser jag ju att man kan plöja ner hur mycket kosing som helst men nu är gränsen nådd. Hör av mig senare om nya projektets egenskap. Ska bli kul, slägga eller njutning!
fixarstig Posted - 2010/02/19 : 00:11:04
Tackar ser mycket intressant ut. Ska räkna lite på ekonomin där.
jonasz Posted - 2010/02/18 : 23:07:38
Eftersom dina HFLS-1 redan har "fel" baselement så är det ju ingen HFLS-1 längre. Om du villa byta diskanten också så kanske man ska titta på en helt annan konstruktion och utgå ifrån det baselement du redan har för att få maximal prestanda. Kan inte på rak arm komma på någon konstruktion som använder de SS-diskanter du funderar på men Troels har en fin konstruktion som använder sig av Seas Crescendo som diskant. Den tycker jag förövrigt ser rätt läcker ut också samtidigt som den matchar ditt W18NX element perfekt!

http://www.troelsgravesen.dk/CNO.htm
fixarstig Posted - 2010/02/18 : 22:30:21
Tack för ökad förvirring i min lilla HiFi-hjärna. Illuminatorn är lite känsligare men är ju spikrak i filtrets frekvensområde. jag söker lite större klarhet iljudet och då kanske den kunde passa.
Magils Posted - 2010/02/18 : 21:47:52
Om du nu skall byta, förmodar att du vet varför, kika även på D2904/710000 en Softdome-Revelator. Sedan måst du ju jämföra olika karatäristik. HFLS filret har en liten tweak i diskanten som säkert inte passar alla diskanter. Sedan ska ju känsligheten, impedanskurva, avrullning etc stämma också.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000