HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Diskantskillnader

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
fixarstig Posted - 2010/02/17 : 20:18:39
Vilken är den mest betydande skillnaden mellan Softdome, Metaldome och Ringradiator. Kom igen nu, upplys mig!!
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
fixarstig Posted - 2010/03/12 : 12:26:19
Tack för svaren. Då sitter jag nöjd med min nyinköpta ringradiator Illuminator R3004/662000. Var lite rädd att jag klampat i klaveret igen. Fast det där med ABBA var ju lite deprimerande för en Revolting Cocks lyssnare
Exenterpress Posted - 2010/03/12 : 11:18:18
Tack!
Ingvar.Ahlberg Posted - 2010/03/12 : 10:54:31
Hifi kit har en kopia av AD 0163, kallas response TD2163.

Ingvar
Exenterpress Posted - 2010/03/12 : 10:16:40
Tack Ingvar!
Tillverkas det såna element fortfarnade? eller nåt i samma stil?
Ingvar.Ahlberg Posted - 2010/03/12 : 09:12:22
Ser ut att vara Philips AD 0152, domen ser lite "matt" ut 0152 har en svart blank mylardome, om det är en tygdome så är det ett syskon.

På philipselementen är typbeteckningen tryckt på baksidan magneten.

Ingvar
Exenterpress Posted - 2010/03/12 : 07:34:55
Jag har en fråga om diskanter.
Vad är detta för fabrikat på diskanter? Är det Philips?
Jag tycker dom spelar bra.
Nån som direkt kan se vad det är för diskanter?


Ingvar.Ahlberg Posted - 2010/03/11 : 22:57:20
Rolf-sans beskrivning är utmärkt.

Det finns nämnligen ingen möjlighet att seriöst differentiera mellan dessa typer av diskanter baserat på membranmaterial och form.

De har alla samma bakgrund, alla är ursprungligen varianter av kompressionsdrivers med rötter i 20-talet, den första direktstrålande dometweetern (även mellanregister) presenterades av AR i den första modellen av AR3 1958.

Materialen i membranet finns i sextitvå miljarder varianter varav inget kan sägas vara principellt bättre än något annat, man kan inte säga att mjuka domer låter si och hårda låter så, däremot, som vanligt, bra konstruktioner fungerar bra, dåliga precis som dom brukar.

Ringradiatorn kan möjligen sägas ha mer talande emot sig än homogena domer då den, pga sin form och strålingsmönster skapar ett våldsamt interferensmönster direkt framför membranet, det är väl därför de flesta är utrustade med en liten plupp i mitten, ser ut ungefär som en fasplugg vilket det inte är, utan en reflektor/diffusor för att bryta detta interferensmönster.

Allt detta utan någon som helst värdering utav de olika varianternas kvaliteter, som vanligt, det finns fantastiskat bra domediskanter, mjuka och hårda.

Ingvar
Rolf-san Posted - 2010/03/11 : 22:05:24
Kan inte låta bli nu när jag har gått bet på Röda Tråden.
Softdome lämpar sig för till exempel "Killing me Softly", Metaldome är ju självklart bra när du lyssnar på Metallica och Ringradiator måste bara vara bra med ABBA.. Jäklar, det hade ju varit en bra RT .
Så olika diskanter för olika typer av musik.
Sorry, jag vet att det inte kan hjälpa dig, men i alla fall...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000