HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 På utflykt från gästrummet

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Ingvar.Ahlberg Posted - 2010/02/14 : 20:36:01
I mitt slitsamma projekt med att ordna en vinylprioriterad anläggning i gästrummet släpade jag in ett par högtalare för att lyssna mig fram till vilken gramofon som skall användas.

Dessa är egentligen lite för stora här men det är väldigt roligt med äkta närfältslyssning ibland, jag sitter 180cm från högtalarna som står 160cm isär.

Jag tänkte bara dra några tankar och erfarenheter som kan vara intressanta för er som själva snickrar högtalare.

Vid den här typen av uppställning så lyssnar man i princip bara på högtalarens eget direktljud, förutom ev. rumstillskott i basen.
Då de här högtalarna har ganska smal spridning, knappt 80grader koniskt och jag sitter i en tjock mjuk soffa så finns i stort sett inga reflexer utan bara det som kommer ur högtalaren.

Jag håller på och arbetar med filtren i högtalarna och det är oerhört lätt att höra skillnader, även vid småändringar på det här sättet.
Sedan är det roligt att höra vad som egentligen finns på skivorna, det gör man ju annars bara i studiomiljö, en del skivor som jag trott ha bra inspelad ambiens är väldigt platta och kliniska när man lyssnar så här medans de skivor som verkligen har inspelningsrummet med, studio eller live, låter väggen bakom högtalarna försvinna fullständigt (ingen yttervägg som tur är)

Har Ni möjlighet så prova att ställ upp så här en stund, det är roligt och en jättebra metod när man bygger, för att lyssna fram filter, dämpning etc.

Ingvar
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Circlomanen Posted - 2010/02/17 : 21:28:05
quote:
Vid den här typen av uppställning så lyssnar man i princip bara på högtalarens eget direktljud, förutom ev. rumstillskott i basen.
Då de här högtalarna har ganska smal spridning, knappt 80grader koniskt och jag sitter i en tjock mjuk soffa så finns i stort sett inga reflexer utan bara det som kommer ur högtalaren.

Det är en jättebra metod, men man måste tänka på att den passar olika bra för olika konstruktioner. Ett flervägssystem med elementen spridda på baffeln kan låta knepigt då elementen inte "hinner" summera på ett korrekt sätt. Avstånden och vinklarna mellan elementen blir större och större ju närmare du kommer. Det kan vara bra att ha i åtanke vid närfältslyssning. Dina Beyma-coaxer borde inte ha de problemen alls vid närfält, då de skall vara homogena ända fram till dom funkar som hörlurar åt dig, dvs örat kommer innanför konens ytterkant.
Elgstrand Posted - 2010/02/17 : 21:19:45
Körde själv en hel del näfältslyssning när jag byggde mitt. Inte medvetet men så här i efterhand inser jag att det gav en hel del.

Satt ca 2m ifrån då.

Nu sitter man väl närmare 3m och det är annat med i bilden nu, men tycker mig fortfarande få mycket direktljud. Kanske för att jag ofta spelar lågt, mjuk stor kuddsoffa och ruggigbamsematta modell jättetjock hjälper väl till...

Fungerar bra för mig.

Mvh / Fredrik.
Mey Posted - 2010/02/14 : 20:56:24
När du ändå är ute och åker; jag såg att Du nämnde något om att snickra ihop ett eget försteg och det om något måste väl vara värt en till avstickare från den inslagna vägen? (Det är väl ingen idé att försöka dölja att jag själv vill bygga ett försteg men inte hittat någon bra design att bygga efter )

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000