HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Planer för tappade horn

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
TxF Posted - 2010/02/09 : 18:44:23
Är så smått i planeringsstadiet för ett par tappade horn. Jag kommer att få 2st Edison 35:or till övers ganska snart och skulle vilja använda dessa till ett par TH. Utrymmesmässigt har jag vanlig takhöjd samt 40x50cm i varsitt hörn till förfogande. Nu till frågan, är det nån som har förslag på lämpliga element för detta. Behöver nog också en del hjälp med hornresp, sitter just nu mest å kliar mig i huvet =)
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PetterPersson Posted - 2010/02/28 : 21:39:53
Prova med att simulera L34 = 0,1 så ser du vad som händer.
TxF Posted - 2010/02/27 : 23:31:56
Vad blir skillnaden då rent ljudmässigt om elementet placeras i slutet eller en bit in? L23 och L34 har samma utvidgning per längdenhet i mitt fall. Jag skulle iofs kunna bygga slutdelen så att elementet går att flytta. Kanske kan vara en idé?
PetterPersson Posted - 2010/02/27 : 21:52:11
Nej, L34 så som du ritat hornet är inte 25 cm. När jag mätte på ett
horn jag byggt på det sätt som din ritning ovan visar blev
simuleringen väldigt lika mätningen då jag satte L34 till 0,1 cm.
Då hade jag öppningne precis vid halva elementet. L34 måste
fortsätta rakt ner efter elementets baksida.

På HighTower är L34 ca 35 cm, antaget att det är 10 cm upp till
halva elementet och att hornet ställspå 15 cm höga distanser.

TxF Posted - 2010/02/27 : 14:04:10
Nja längden på hornet är nog rätt men du menar att det är bättre att sätta elementet slutet(och början) av L23 än i L34? Jag har ändrat lite i måtten för att förenkla bygget, gjorde ingen skillnad i simuleringen dock.

Här är senaste parametrarna


Och simuleringen
PetterPersson Posted - 2010/02/26 : 22:05:26
Simuleringen ser finfin ut. Dock måste du göra om ritningen i slutet.
Som du har ritat är L34 ca -5 cm, inte 25. Flytta upp elementet och skapa en
liten kammare nedanför elementet, som "HighTower".
TxF Posted - 2010/02/26 : 12:27:19
Då har jag simmat lite mer baserat på ditt förslag PP. Jag ändrade längden lite bara för att få hornet att gå djupare, tyvärr påverkas ju impulssvaret av längre horn, men kan väl inte få allt antar jag.

Värdena :


Simuleringen :


Impulsen :


Veckat :
PetterPersson Posted - 2010/02/25 : 21:08:17
Ja, men det gäller bara om hornet ska veckas en gång. Med fler veck ska tonkurvan inte uppvisa hängmatta och då blir det inte riktigt lika bra Audesen
TxF Posted - 2010/02/25 : 21:02:37
Ja den ser ju bättre ut, ska klura på veckningen få se vad jag får ihop. Såg att detta element och 8-tummarn från Audes verkar bete sig väldigt lika, gick ju fint att bara byta driver och ändå få fin kurva.
PetterPersson Posted - 2010/02/25 : 07:23:39
Håll L12 så kort som möjligt. Annars blir impulssvaret väldigt dåligt.
Lämplig hängmattedipp är ca 3-4 dB för denna veckning. Utrymmet i
mitten av hornet är för smalt för att göra en HH av, du kommer inte få
plats med någon port och dess stora längd kommer skapa pipeffekter. Om
Du ändå vill ha ett rätblocksformat horn kan du sandfylla mittendelen,
annars kan du göra som "Hightower" och låta en av ytterväggarna luta.

Prova denna input istället:
TxF Posted - 2010/02/25 : 00:06:19
Klantade till det rejält. Verkar som jag inte hade sparat projektet. Men jag hade lite i huvet å länderna från ritningen, dock ser inte kurvan ut som innan(har bytt bilden), lite behagligare nu nästan. Här är paramerarna iaf som dom ser ut nu.


PetterPersson Posted - 2010/02/24 : 20:27:22
TxF, kan du visa input?
PetterPersson Posted - 2010/02/24 : 20:22:47
Circlomanen Posted - 2010/02/24 : 20:07:21
quote:
Problemet är att "vi" som simulerar och håller på har lite olika syn på
vilka element som passar och på vilket sätt de ska implementeras.


Jag skulle vilja säga att vi har lite olika smak när det gäller element och implementering. Min smak tex är ju bättre än alla andras.

Mvh Johannes.
Sundström Posted - 2010/02/24 : 18:43:59
Rummets påverkan beror ju mycket på var högtalarna står och var du sitter. Men om du tänker dela vid 70 eller tidigare så aktar du dej för resonansen vid 74hz som får hjälp av rumshöjden också.
TxF Posted - 2010/02/24 : 17:50:12
Okej, vet inte riktigt hur mycket rummet bidrar. Det är en träkåk med just det här rummet tillbyggt. En beräkning av resonanserna ser ut så här:



Dippen vid 40 hz ser alltså ut att kunna få hjälp av rummet. Tyvärr ser det ju ut som elakheterna vidd 110 och 150 hz får det också vis andra och tredje övertonen. Hade tänkt dela vid 70-80 hz nånstans.
Sundström Posted - 2010/02/24 : 17:23:09
Den inritade rundningen överst En sådan rundning bibehåller hängmattan. Jag vet inte exakt men kanske hängmattan borde vara 2-4 db djup för en vikning. Men 6 db djup hängmatta kan ju passa bra i ett rum som ger basstöd för 40-50hz. Sen om toppen vid 30hz är för stark kan ett filter skära av vid 35hz.

HH-kammaren behöver stämmas. Det kan bli bökigt att justera storleken för kammaren när den ligger inuti. Efter någon månads spelande kan kammaren behöva justeras igen eftersom elementet kan ha mjuknat i kanterna.

Lovande kurva annars. Ganska jämn långt upp i frekvens. Topparna mjuknar med dämpning.
TxF Posted - 2010/02/24 : 16:18:17
Nu har jag fått lite mer grepp på det hela, inbillar jag mig iaf. Jag har tittat på elementet Precision Devices PD.8BM20, simmat lite och designat ett horn efter detta.
Så här ser det ut i hornresp :


Och så här hade jag tänkt vika det.



Det orangea området kan ju användas till HH-kammare för att dämpa peakarna vid 110 och 150 Hz. Hängmattan vid 40Hz, är det nån mening att försöka räta ut den? Är jag helt ute och cyklar med denna konstruktion?
PetterPersson Posted - 2010/02/19 : 20:53:37


Notera "Exp". Detta har sedan approximerats med två sektioner.
Rolf-san Posted - 2010/02/19 : 17:14:08
Yes TxF, visst är det så. Det var inte menat som en spydighet. Självklart ska nya saker tillkomma som utvecklar.
TxF Posted - 2010/02/19 : 16:22:43
Försöker simma detta horn utifrån måtten på ritningen men får väldigt knasiga kurvor. Om jag rätar ut hornet får jag 3 pipor med olika expansion i längderna 1711+234+1961. Jag har antagit ett djup på hornet om 25,6 cm invändigt. Ingen som har en bild från hornresp med en sim att denna kombination horn/element?
PetterPersson Posted - 2010/02/19 : 15:31:26


De tre måtten på höger sida är från höger, ytterhöjd, längd från
hornets början till toppen och längd från hornets början till
mittskivans slut. De tre måtten är således efter olika lång väg i
hornet. Exporterar du hornrespdata eller gör ett excelark så får du
måtten efter en viss längd. Rätt smidigt.

Alltså, efter 1711 mm är hornet 109 mm brett och efter ytterligare 117
mm är hornet 117 mm brett. 117 mm senare är hornet 125 mm brett.

Tänk att lådan ska ha samma volym som oveckat när du räknar på
veckning. Det gäller både 90 och 180-gradersböjar.

Hur du ska vecka beror på den tonkurva du simulerat fram. Läs igenom den här tråden så ser du hur vecken påverkar:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75743&whichpage=3
TxF Posted - 2010/02/19 : 14:50:36
Hur ska jag tänka vid ett veckat horn. Anta att jag vill vika ett horn 1 gång. Jag har simmat ett horn som består av 3 pipor. Kan jag vika hornet var som helst? Och vid vecket, skal någon hänsyn tas till hornets expansion där eller håller man bara samma area konstant vid vecket?

Om jag kollar på OcA skiss så finns där 3 mått, 109,117 och 125 mm. Det tyder ju på att hornet expanderar även vid vecket, hur ska jag tänka.

TxF Posted - 2010/02/19 : 13:36:03
"Varför inte bygga något av de hornen som vi redan tagit fram?"

Känns ju lite roligare med nåt eget, sen breddar det ju erfarenheterna lite =) Sen skulle jag nog vilja komma lite lägre ner i frekvensgång, neråt 25hz typ
Rolf-san Posted - 2010/02/18 : 22:45:07
Jamen det är ju så det ska vara. Då har vi okunniga lite att bita i. Ni som kan mer och håller på ert får ju säkert ungefär det resultat ni önskar och blir nöjda för det.
Det är ju sånt som lyfter en tråd - ett forum.
Det börjar kanske bli lite OT här så jag slutar med alla mina funderingar. I vilket fall som helst ska jag bygga mig åtminstone ett par TH utifrån det som finns här på forumet.
quote:
men angående veckningen har ju asto gjort
en kanontråd och det är absolut fakta, oifrågasättningsbart.

Det kanske kan börja närma sig Danley`s skapelser.
PetterPersson Posted - 2010/02/18 : 21:24:33
Problemet är att "vi" som simulerar och håller på har lite olika syn på
vilka element som passar och på vilket sätt de ska implementeras. Så
det beror på vem du frågar...men angående veckningen har ju asto gjort
en kanontråd och det är absolut fakta, oifrågasättningsbart.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000