T O P I C R E V I E W |
Tomas J |
Posted - 2010/01/31 : 12:22:53 Hallå, har efter några månaders träda dammat av mitt gammla hypexbygge igen och har några funderingar.
Den ena halvan av nätdelen (dual mono konstruktion) Laddar ur mycket fortare än den andra halvan, hur kan det komma sig, är det någon av kondensatorerna som är sämmre än de andra eller kan det vara någon av likriktarbryggorna som är dåliga, villket är mest troligt?
Sen är jag lite orolig över själva modulerna, när man stänger av strömförsörjningen och nätdelen börjar ladda ur sig så skickar modulerna ut upp mot 2V likström på högtalarutgångarna, är detta normalt, och om inte, hur kan man åtgärda detta?
Funderar på om man kan sätta ett relä till utgångarna som slår till när det blir spänningsfall och med det ansluta ett litet motstånd på någon ohm som suger till sig likspänningen, kan något sådant fungera?
Nätdelen ser ut som nedan fast skissen visar bara ena halvan, andra halvan är identisk.
Edit: ser nu att jag har skrivit fel i schemat, bägga kondensatorerna är av storleken 68000uf! |
2 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Tomas J |
Posted - 2010/02/04 : 19:40:31 Tack för svaret esl, jag tror att jag ska prova att sätta dit två bleeder motstånd och se om det löser lite av problemet! |
esl |
Posted - 2010/02/03 : 15:32:33 Ladda upp alla kondensatorer till samma spänning och ladda ur dem en och en via ett motstånd på 1000 ohm och mät med en multimeter hur lång tid det tar för kondensatorerna att komma ner till 20 volt.
OM det är så att kondingarna är kassa så kan du få likspänning ut om ena halva behåller spänningen mycket längre tid.
Det kan också vara så att konstruktionen inte är fullt symmetriskt (ganska troligt) och därmed drar mer ström på ena sidan... Du kan ju alltid koppla in en "bleeder" resistans på den sidan som laddar ur sig långsammast, alltså ett motstånd som drar lite effekt. PÅ det viset kan du ju kompensera för en viss osymmetri i nätdelen. /esl |
|
|