HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 1+1=1

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Bubbel Posted - 2010/01/30 : 01:01:46
Väldigt kryptiskt men låt mig förklara jag har sett att man kan använda två nättraformatorer sekundär till sekundär men jag har lite funderingar runt detta som jag inte har fått svar på när jag har letar info på nätet.

Ett exempel måste vi ha, om jag tar två trafos med 12V på sekundären och låt säga 500mA strömkapacitet om jag kopplar ihop dessa två sekundärer så får jag då ut 230V och xxxmA är det då 500mA som kommer ut eller? Det finns säkert någon formel för detta men jag har inte fått ihop det hjälp tas gärna emot.

Kan man ändra lite på spänningen t.ex 15V ut på den ene och 12V in på den andre med lika strömkapacitet eller det kan man ändra på det också.

Finns det några nackdelar att koppla så här?

anders
2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
soundbrigade Posted - 2010/01/30 : 09:10:44
Du tappar en del effekt i transformatorerna också varför du inte är garanterad att få ut ALLA milliampere du stoppar in.
Kollar du, framför allt, kopplingar i Elektor ser du att första trafon är specad lite högre (VA) än nästa. Det kan ha med det att göra, samt att man kanske vill (till rörförstärkare) plocka ut 6 eller 12V till glöd.
MatsT Posted - 2010/01/30 : 08:12:33
Strömförmågan anges på sekundären så det du kan få ut på den bakvända trafon är 230V/26mA (6W - samma som 12V/500mA). Man kan få andra utspänningar genom att ha den ena trafon med annan sekundärspänning men man bör inte avvika alltför mycket uppåt från 230V av säkerhetsskäl.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000