HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Modda Bewitch 2A3

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
TxF Posted - 2010/01/28 : 16:08:38
Jag har från leverantören fått schema på förstärkaren och efter att ha tittat lite på det har jag lite funderingar. Vill påpeka att jag inte är så bevandrad i rörkopplingar så rätta mig gärna =) Vad jag kan se är steget motkopplat och försett med justerbar bias. Efter vad jag läst lite överallt så är dessa 2 saker man helst ska undvika för att få trioder att låta som bäst. Jag skulle vilja ha lite förslag på modifiering av detta men gärna andra synpunkter på förbättringar av steget.

Schemat:
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
TxF Posted - 2010/02/08 : 09:13:01
Har sett den förut, men det är modellen med 6550 rör och det finns inte så mycket likheter med den jag har. Dock har jag hunnit spela en del på den nu och den blir bättre för varje dag. Den är klart bättre nu, i synnerhet basen har blommat ut. Att den är prisvärd råder det ingen tvivel om. Ska snart ta och mäta upp den och försöka bli av med lite brum och brus, kanske att det kan vara en bra idé att bygga om glödmatningen på utgångsrören. Ska även kolla hur den låter utan motkopplingen.
Kanhow Posted - 2010/02/05 : 12:49:49
Titta här så kanske du kan få tips. http://www.lampizator.eu/AMPLIFIERS/CHINA/bewitch%206550/Bewitch.html
reVintage Posted - 2010/02/05 : 11:14:34
Utan den minskar förstärkningen nedåt i frekvens beroende på drosselns induktans. En light-mod är att byta ut kondensator/motstånd mot LED/diod med kretsens Ug.
TxF Posted - 2010/02/05 : 09:54:10
Vad har C4 och C10 för uppgift? Är det avkopplingkondingar för att höja förstärkningen? Ser att dom är på 100uF, kan tanken vara att dom ska höja förstärkningen på lägre frekvenser?
Bardis Posted - 2010/02/03 : 10:08:35
Byt till högkvalitativa utgångsjärn. Inte billigt. Men bra.
reVintage Posted - 2010/02/03 : 09:53:54
Imperial har rätt, lyssna ett tag först.

Med 6SN7 som driver är det fullt begripligt att det går åt motkoppling. Det skulle räcka med 2st paraphase (ev. floating) PI 6S45a alt. 5842 (branta rör med lågt Ri). Skulle dumpa fixed bias också men då gäller det att det finns minst 300V B+, men till en början behålla utgångsteget exakt som det är nu. Första modden skulle dock bli att testa med att lyfta på C4 och C10.

Williamson:
http://www.clarisonus.com/Archives/Amp_Design/Williamson%201952%20The%20Williamson%20Amplifier.pdf
Imperial Posted - 2010/02/02 : 21:00:38
Tjenare!

En lyssning innan mod är väl inte så dumt.

Mvh...
TxF Posted - 2010/02/02 : 09:19:00
Förstärkaren ligger i postgången, var i tyskland igår så den borde dyka upp vilken dag som helst. Varför jag fråga är för att jag beställde den som ett rent test, för att se om kinagrejerna kan vara värde pengarna. Kan ju mycket väl vara så att den låter helt okej i orginalutförande men om inte kan det vara bra att känna till vad man skulle kunna göra för att förbättra konstruktionen. Dessutom är det ett bra sätt att öka min egen kunskapsnivå när det gäller rörkopplingar, risken finns att den hela slutar med en dyr experimentlåda =)
MartinX Posted - 2010/02/01 : 23:01:14
Om man vill ha bort motkopplingen är det bara att koppla ur återkopplingsmotståndet mellan utgången och ingångssteget. Oklart vad det får för konsekvenser, högre förstärkning får du säkert svårt att säga hur mycket, för övrigt kommer inget att gå sönder eller så. Om mitt antagande att motkopplingen inte är så stor stämmer så blir det ingen dramatisk förändring.

Men detta är bara antaganden efter en hastig blick på schemat för att verkligen kunna rekommendera något konkret och veta vad man gör skulle man behöva mäta upp spänningar i förstärkaren, kolla arbetspunkterna i rördatabladen och sedan tänka ut en väl motiverad förbättring. Detta är något som tar en stund och fordrar en del tankearbete och en idé om vad man till slut vill åstadkomma. Jag misstänker att du inte kommer att få så många förslag såvida inte någon känner till en färdig utprovad modifiering för förstärkaren i fråga.

Hur tycker du förstärkaren låter nu? Vad är det i ljudet du vill ändra på?
TxF Posted - 2010/02/01 : 19:07:44
Om man vill ha bort motkopplingen helt då, är det möjligt?
MartinX Posted - 2010/01/28 : 19:45:45
Förstärkaren bygger på den klassiska Williamson kopplingen från 1947 med den skillnaden att drivsteget har en induktans som anodlast i stället för motstånd. Det som slår mig mest är att biasen inte alls är justerbar utan den är synnerligen fast. Pottarna i schemat är till för att balansera ut brum från glödtrådsmatningen, då slutrören är direktupphettade samt glöden är AC matad.

Om jag skulle modifiera något skulle jag införa individuellt justerbar bias till varje slutrör vilket minskar kravet på att slutrören måste vara matchade.

Kopplingen i övrigt borde kunna låta utmärkt om den är riktigt dimensionerad och motkopplingens vara eller inte vara är en filosofisk fråga. Jag märker att inga frekvens eller fasgångsjusterande komponenter verkar finnas vilket indikerar att mängden motkoppling är måttlig, eventuellt skulle man kolla upp fasgången och se om inte kunde justera till det bättre.
reVintage Posted - 2010/01/28 : 16:55:18
Hej Johnny!
Schemat är inte läsbart!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000