T O P I C R E V I E W |
Fred |
Posted - 2010/01/28 : 11:34:08 Hej alla
Jag har en Naim Nait 2 från tidigt 90-tal som låter OK. Naim hävdar dock att Alla deras produkter ska recappas, nya lytar ska lödas in vart 10-15:e år ungefär. Då ska man skicka förstärkaren till fabriken som fixar det för ca 3000kr, frakt tillkommer förstås. Jag har läst nånstans att man kan omformatera gamla elektrolyter genom att med en vridtrafo sakta höja matningsspänningen till förstärkaren. Vet forumet nåt om detta. Hur långsamt ska det gå? typ en dag på 10V, nästa på 20V etc... funkar det?
tacksam för svar! Fred |
15 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
soundbrigade |
Posted - 2010/01/29 : 15:38:25 Kapacitansen borde ju vara en sorts mätare på hur bra kondingarna är. I takt med att elektrolyten (den ena polen) kokar bort minskar ju kapacitansen successivt men om man fortfarande har kvar märkkapacitansen finns det ju ingen orsak att byta kondingar. |
Fred |
Posted - 2010/01/29 : 15:32:52 Oj, här har det svarats mycket, tackar!!!
...fixa själv verkar vara rådet. Blir väl så. Och nej Micke65, min är en gröning, inte Crome Bumper...
F |
Tobbe_L |
Posted - 2010/01/29 : 06:53:01 Jag vet att på mitt gamla gamla uppdrag så testade en massa olika kondingar nära sin max spec.
Resultatet var att dyrt inte alltid är bäst
|
Pac |
Posted - 2010/01/29 : 06:31:21 OK, jag trodde att du kanske hade hittat något intressant.
|
Mickel-mackel |
Posted - 2010/01/28 : 22:13:24 Nä jag tänker verkligen inte försöka diskutera emot.
Tiden nöter ju på kondingar, och i kombination med värme mycket mer. Och det är sant, fred's kondingar har ju faktiskt hängt med ett hyggligt tag.
Jag vet att jag en gång blev riktigt förvånad över vad otroligt kort livslängd en tillverkare hade specat på sina kondingar om man använde dom vid sin specade maxtemp. Vi funderade och kontrollräknade, men faktum kvarstod, max temp var verkligen inget att rekommendera. Och det var inte heller någon dussintillverkare, det var en av de stora kända (men jag har glömt vilken) |
Pac |
Posted - 2010/01/28 : 19:49:50 Är verkligen rådet 15 år så konstigt Tja vi får väl ta fram kalkylatorn och kolla. En elektrolyt tillverkad idag har en beräknad livslängd på ca 15000-20000h. Om man ger rådet att byta den var 10 år så kan man köra förstärkaren 20000/(10*365)= 5,5h/dag.
Att köra anläggningen 5,5h per dag i snitt är mycket men inte helt orimligt. Så att rekommendera ett kondensatorbyte efter 10-15 år låter som ett juste råd.
Mickel-mackel, vilka kondingar använder du?
|
Bubbel |
Posted - 2010/01/28 : 19:27:18 Gillar man något så är det värt varenda öre att renovera jag renoverade min NAD 3020 från slutet av 70-talet som jag bytte e-lytar på och jag njuter av varje sekund när jag använder den.
anders |
Micke65 |
Posted - 2010/01/28 : 19:02:36 Hej,
Fred: Är din Nait också CB? (Sorry för kapningen av tråden)
soundbrigade: Vet inte om det behövs, Naim rekommenderar byte med 10-15 årsintervall som Fred skriver. Min Nait 1 är från 1986 och låter jättebra......men allt kan ju bli bättre
Mickel-mackel: Ja så är det med billiga saker . Är 23 år mycket? (Naim-prylar rekommenderas ju ofta att vara påslagna 24/7)
Bubbel: Det är så jag känner, skaffa ett bra utgångsläge.
/Micke
|
Bubbel |
Posted - 2010/01/28 : 13:38:45 Jag hade bytt rubbet då vet man att nästa byte är några år bort sedan är det så att nya fräscha E-lytar kan belasta de som inte är bytta oftast slutar det med att man får kavla upp skjortärmarna och byta mer. De i den lila ringen är tätade i botten de påstås hålla längre men det är inget jag har fått bekräftat mer än att det skrivs om dem.
Se om du kan få tag i snarlika (bättre) kondingar och du får surfa runt lite så hittar du till bättre peng än hos Elfa.
anders |
Thzar |
Posted - 2010/01/28 : 13:29:17 DEPARTMENT OF DEFENSE HANDBOOK FOR STORAGE SHELF LIFE AND REFORMING PROCEDURES FOR ALUMINUM ELECTROLYTIC FIXED CAPACITORS
http://www.dscc.dla.mil/Downloads/MilSpec/Docs/MIL-HDBK-1131/hb1131.pdf
http://www.duracap.com/electrolytic_capacitors/application_guide.htm Kap 2.6 Leaking current.
|
Mickel-mackel |
Posted - 2010/01/28 : 13:28:56 Det är så när man köper budgetskräp. Sakerna tar snabbt slut.
Jag tycker också att det låter idiotiskt. Elyter torkar och blir sämre efter ett (stort) antal år. Dom ska helst vistas ganska långt under sin specade temperatur för att få en trevlig livslängd. (105 graders t.ex. max i 70 grader, typ). |
soundbrigade |
Posted - 2010/01/28 : 13:15:02 De gröna kan jag tänka mig. Men behövs det?? |
Micke65 |
Posted - 2010/01/28 : 13:13:02 Hej, Jag har en Nait 1 som borde recappas. Vad är det egentligen man byter?
/Micke |
Bubbel |
Posted - 2010/01/28 : 11:58:26 För att sedan gör livet lättare men inte plånboken så kan du byta kondensatorer själv det är inte så svårt som man tror några 3000 går det inte på heller och då har du lagt ett par kvällar i anspråk till bytet.
anders |
soundbrigade |
Posted - 2010/01/28 : 11:48:44 Processen du far efter heter formering och innebär att följande: I en elektrolytkonding består de två "plattorna" av en aluminumfolie och en kemikalisk soppa (ofta salmiak). Som isolering används aluminiumoxiden som bildas på aluminiumfoliens yta. När kondingen inte varit spänningssatt en längre tid tunnar detta oxidskikt ut och kondensatorns spänningstålighet minskar. Alltså ska man vara försiktig när man första gången slår på spänningen på färska men vällagrade kondensatorer och låta spänningen sakta stiga över kondensatorn. I verkliga livet ansluter man sin kondensator till ett spänningsaggregat via ett lagom stort motstånd (både i resistans och effekt) och slår på spänningen och låter naturen ha sin gång. En tidskonstant vald till någon minut är mer än tillräcklig.
Varför i hela fridens namn man ska re-formera sina gamla elektrolyter för fattar jag inte alls; troligen en av dessa populära men så förbenat ingrodda hifimyterna. Har du fått upp tjockleken på isoleringen (oxidskiktet) rimligt mycket kan en formering varken göra till eller från. |