HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 RCA-kontakter för att terminera RG62?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
bibl Posted - 2010/01/27 : 11:03:36
Någon som har erfarenhet av Neutriks RCA kontakter?

Jag har tidigare terminerat mina hemmabyggda signalkablar (bygger på RG62) med Biltemas guldpläterade RCA-kontakter. Den typ som när man tryckt i dom i anläggningen skruvas åt så att jorden klämmer till om honan. Sitter som berget vilket också är problemet, man får ta fram en tång när man ska ta loss dom för att få isär eländet. Nu tänkte jag göra nya kablar och jag vill då ha något av bra kvalité, som sitter bra och som inte kostar skjortan. Hittade då dessa Neutrik ovan, bra märke och relativt bra pris (ca 55kr per kabel när de landar hemma i lådan inkl frakten). Någon som har ett bättre/billigare förslag?
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
DahlbergAudio Posted - 2010/01/28 : 09:55:26
Neutrik standard-rca är en helt suverän kontakt.
Kan för övrigt inte komma på en enda produkt från
Neutrik som jag inte har har varit helt nöjd med.
Att dom sen inte har begrepp att ta ordentligt
betalt för grejerna gör det hela bara så mycket roligare
bibl Posted - 2010/01/27 : 13:40:06
Då kan jag bara konstatera att duger de för Jorma Designs kablar så duger de för mina hemmabyggen...
Bernt Jansson Posted - 2010/01/27 : 13:11:59

Vi använder dessa i Jorma Design No.3 RCA-kablar.
Alldeles utmärkta standardkontakter som är lättjobbade, lödade 20 st såna kontakter igår.
CC Posted - 2010/01/27 : 12:20:54

Du får köpa båda modellerna. Göra en uppsättning likadana kablar. Jämför sedan och berätta vad du tycker! :-)
bibl Posted - 2010/01/27 : 12:12:50
Man tycker ju att de borde vara någorlunda rädda om sitt rykte som kvalitets märke och inte släppt ut vilken skit som helst på marknaden i sitt eget namn...
CC Posted - 2010/01/27 : 12:09:51
Fast har jag inte allt för stora krav utan vågar testa så skulle jag absolut pröva Neutrik#180;s budgetmodell...

Den kan ju faktiskt vara riktigt bra. De ha antagligen bara sparat in på själva fjäderbelastningsprylen..?
CC Posted - 2010/01/27 : 12:06:06
Fast budgetmodellen på ELFA var ju riktigt billig! För att vara på ELFA!
CC Posted - 2010/01/27 : 12:04:25
Fast priserna på din länk var bättre än på ELFA där jag tidigare varit kund...
CC Posted - 2010/01/27 : 12:03:28
ajfan. Kollade inte tillräckligt noga... Trodde det var denna...

Det var några år sedan jag köpte RCA-kontakter och blev inte tillräckligt misstänksam på priset... Men den ovan är ju betydligt dyare!

Tyvärr vågar jag inte yttra mig om Neutriks "budget" -modell då jag inte har några personliga erfarenheter av den.

Sorry.
bibl Posted - 2010/01/27 : 11:56:06
CC: hur är den uppbyggd? Neutriks RCA-proffskontakt är så vitt jag förstår fjäderbelastad på något sätt så att man trycker dit jorden på plats först och sedan skjuts pinnen in samtidigt som ett skal skjuts ut som klämmer åt jorden. Men den jag länkar till ovan är bara en "vanlig" skjut på modell likt typ hifi-klubbens egna Argon (för att ta ett exempel som alla vet hur de ser ut) eller?
CC Posted - 2010/01/27 : 11:41:39
Inte för de pengarna. Neutriks rca är min favorit bland "standard" -kontakter.

Min erfarenhet är att kontakterna oftast är den svagaste länken när man mekar kablar så det är bra grund att ha goda kontakter när man försöker bygga nytt. (Och det stämmer i o för sig även i övrigt, goda kontakter underlättar livet även utanför vår hobby...)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000