HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Program för att analysera ett musikmaterial

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Mickel-mackel Posted - 2010/01/22 : 14:15:59
Hej.
Finns det några tips på program som utvärderar frekvensinnehållet i musikmaterial.

Att man t.ex sätter in en CD i datorns CD/DVD-läsare eller har en .wav eller mp3-fil som input.
Och som resultat får man förekomsten av frekvenser i musikmaterialet.
Kanske nivåer och mängd också eller nåt sånt ...

Jag har lite luddiga önskemål, då jag inte riktigt vet vad jag kan önska mig.

Men min tanke är att utvärdera ett gäng av mina favvo-skivor och utröna ifall mitt kommande högtalarsystem behöver gå ner till typ, 20Hz, 30Hz eller 40Hz (osv), och ja, uppåt i frekvens är väl också intressant.
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PetterPersson Posted - 2010/01/23 : 21:04:50
quote:
Nu är det möjligt, och nästan troligt, att dessa funderingar i förlängningen leder till ett par tappade horn. Gäller -10dB vid 20Hz även där?

Jo, men ett horn beter sig (oftast) inte lika bulmigt som en basreflex, så det är inte riktigt lika känsligt.
bibl Posted - 2010/01/23 : 14:56:14
OT: Bidde med slutsteg igår... Ett NAD 912 för 900kr, gjorde direkt om min 320BEE till ett försteg och kopplade in 912:an som slutsteg. Låter faktiskt bättre med ett svagare slutsteg ned från 50->30W...
Mickel-mackel Posted - 2010/01/23 : 14:48:25
Nä precis, inte just nu ...
bibl Posted - 2010/01/23 : 13:50:37
... och du som inte skulle till att bygga något just nu
Mickel-mackel Posted - 2010/01/23 : 10:06:29
Nu är det möjligt, och nästan troligt, att dessa funderingar i förlängningen leder till ett par tappade horn. Gäller -10dB vid 20Hz även där?
PetterPersson Posted - 2010/01/23 : 10:01:41
Sträva efter -10 dB vid 20 Hz och ett q på 0,5 för systemet. Det är en bra utgångspunkt.
Mickel-mackel Posted - 2010/01/23 : 09:47:07
Men rumstödet kommer väl inte in just vid 30 eller 40 Hz ...?

Om man försöker generalisera (en hel del), vid vilken frekvens börjar man få rumsstöd, och brukar ökningen följa någon filterfunktion?
silvervarg Posted - 2010/01/23 : 02:00:24
Generellt så är det få instrument som spelar med lägsta grundtonen under 40Hz.
Bastrumman, och lägsta tonerna på Kontrabas och Piano går lägre, faktiskt en lite bit lägre än 30Hz. Fast dessa toner är sällsynta.
Ännu lägre i frekvens på grundtonen är det så vitt jag vet bara orgel som går. Sen kan man förståss trixa till vad som helt elektroniskt eller i dator.

Jag håller i grunden med dig om att 30Hz är en tillräcklig gräns för högtalare. Pratar vi HiFi så antar jag att du troligen kommer att spela i ett relativt vanligt rum, och då får du ganska mycket rumsstöd nere vid 30Hz, så du kan nog tänka dig ha din -3dB punkt lite högre upp i frekvens.
Det kräver oftast att man tar i ganska mycket (i tex lådvolym) för att få ner frekvenserna riktigt lågt. Skillnaden på -3dB vid 30Hz respektive 40Hz är stor.
Gubben i Kalmar Posted - 2010/01/22 : 22:43:06

Du kan testa "Kristal", "Wavelab" och "VoxengoSPAN".

Kostabilligt versioner!
Mickel-mackel Posted - 2010/01/22 : 22:24:45
quote:
http://www.sonicvisualiser.org/
Tror inte man hittar något bättre gratis.

Jag laddade hem det och provade lite-
Än så länge har jag bara pytsat in en enda låt, men redan nu börjat inse svaret jag sökt.
Låten ifråga är Pink-floyd, another brick in the wall part2

Här ser man att baskaggens (jag antar det är är kaggen?) anslag har grundtonen kring 32 Hz, det vågräta röda strecket är elbasen när
Waters håller sin långa ton, ni vet nog vilken jag menar. ca 62 Hz.

Min tanke var att utröna hur lågt i frekvens det är vettigt att designa högtalarsystemet, men då ser 30Hz ut som en hyggligt
nödvändig -3dB punkt för att det ska bli någorlunda vettigt.

Jag trodde faktiskt inte att musiksignalen hade så pass mycket lågfrekvent payload.

Under 32Hz ser det ganska fritt ut ifrån signaler, men det är mp3 jag matat in i det här fallet, så ev har komprimeringen rensat bort lite.

Tack Joda för programtipset. Ja tack ni andra med, jag ska kolla in de tipsen med, vad det lider.
johan.björklund Posted - 2010/01/22 : 20:00:49
kör med Soundforge, viar det mesta o man ändra på det mesta med om man vill.
Joda Posted - 2010/01/22 : 19:54:54
http://www.sonicvisualiser.org/
Tror inte man hittar något bättre gratis.
Mickel-mackel Posted - 2010/01/22 : 15:22:10
Jag kom just på att 'cool edit' kanske har en sådan funktion.
Tyvärr har jag det inte installerat just nu, får kanske installera det och kolla.
Mickel-mackel Posted - 2010/01/22 : 15:20:07
Ja det verkar intressant förstås.
Men det var inte alls vad jag söker efter just nu.

Jag vill analysera själva bitarna på CD-skivan. Vilka frekvenser har spelats in i musiksignalen.

Men programmet du länkade till ska jag ändå kika lite mer på, så tack för det.
FForsman Posted - 2010/01/22 : 15:15:31
Kan det här vara någonting? har inte prövat själv än.

http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php

/mvhff

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000