T O P I C R E V I E W |
BosseBula |
Posted - 2010/01/19 : 22:57:36 Jag köpte en dac som är batteridriven. Oturligt nog gick den isönder efter ett dygn. Laddaren gick isönder.
Funkar det att koppla in en powerbox på rätt spänning (med strömbegränsning på 1amp kanske) istället för laddaren? Jag vet inte riktigt hur en laddare funkar förutom att den känner av när batterierna är uppladdade och den under tiden har en så jämn laddspänning som möjligt.
Va tror ni? |
6 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
viterbi |
Posted - 2010/01/25 : 10:49:36 Att få en original laddare till bra pris är nog att föredra. |
BosseBula |
Posted - 2010/01/24 : 19:08:39 Det sitter 2 batterier i min dac, de nyare har bara ett. Jag kan få köpa en riktig customized laddare från Red Wine förmånligt. Ville bara testa med en powerbox först och se om batterierna reagerar. |
viterbi |
Posted - 2010/01/21 : 19:01:51 Kjell & Co har en laddare art.nr44535 239kr som borde funka. den lämnar bara 600ma så laddtiden blir något längre. Eftersom laddaren har automatik så är risken att "koka sönder" batteriet obefintligt. 12V, 1000mA SLA auto-charger info från redwine vilket kjell laddaren är automatisk. |
BosseBula |
Posted - 2010/01/20 : 13:48:18 Jag vet att batterierna är urladdade nu iaf. Det är SLA typ batteri, Sealed Lead Acid. Hittade lite här iofs http://www.powerstream.com/SLA.htm
Det är en Red Wine Audio Isabellina DAC.
Jag hade mest tänkt prova att ladda med en powerbox. Funkar det så köper jag en original laddare. Funkar det inte så får jag nog skicka hela DAC'n för översyn i Usa. |
viterbi |
Posted - 2010/01/20 : 09:51:27 Det som bestämmer vilken typ av laddare som ska användas är vilken typ av batteri som finns i DACen. Blybatteri ska laddas med konstant spänning, nickel-cadium och dom nya typerna laddas med konstant ström. Kolla vad som står på väggbulan och ersätt den med liknande typ. Kjell&co har troligen vad du behöver. Men jag tror att det sitter en laddövervakning i DACen. Vilken DAC är det?? |
primpa |
Posted - 2010/01/20 : 07:46:54 Det borde stå en märkström på laddaren som är trasig. Din powerbox, bör inte överskrida detta värde.
I övrigt tror jag inte att laddaren känner av om baterierna är uppladdade eller inte, utan det gör en laddkrets som drivs av laddaren. I.a.f. så det fungerar på/i bärbara datorer. |