HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 MDF hållbarhet i bänk?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
BosseBula Posted - 2010/01/19 : 20:36:22
Hej,

Jag har tänkt bygga en låg bred bänk av mdf. Ca 2m bred, 50cm hög och 50cm djup. 19 eller 22mm tjock mdf.

Typ så här:
-----------
| x x | x x |
-----------
| y y | y y |

x'n är apparater. Ovanpå hela ska en stor högtalare ligga. Den är inte jättetung iofs.

Till frågan.. Räcker det med stagning att ha stöd i mitten? Dvs 1m utan stöd. Det känns som det borde räcka rätt bra. Det som kan tillkomma i vikt är 1-3 katter...

Mvh
Bosse
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
BosseBula Posted - 2010/01/24 : 19:10:04
rannagarden: Ah, det tänkte jag inte på. Kanske vore bättre att hitta nån billig furuskiva och använda då. Det ska ändå målas svart.
rannagarden Posted - 2010/01/22 : 17:54:20
Att hyllan håller och inte går av är en sak. Att få hyllan att inte svacka med tiden är en annan. Materialet har egenskaper ganska olika massivträ vad gäller bärighet/styvhet och har en förmåga att vilja ändra sin form efter de påfrestningar det utsätts för och jag misstänker att du kommer få ett visst "häng" efter en tid. För att vara på den säkra sidan hade jag nog ordnat något form av stötta. Ett bakstycke av någon form eller så som Runestones gängstav i framkant.
Bubbel Posted - 2010/01/22 : 15:17:40
Bosse du behöver inte vara orolig alls 1m mdf i de tjocklekar du nämner klarar lätt din kroppsvikt med stagning det dubbla.

anders
soundbrigade Posted - 2010/01/22 : 14:41:32
Nu råkade jag ha ett foto av min "möbel" egenhändigt snickrad i massivträ (furu), men en sådan här i björk, bok, ask eller annat hårdare trä vore väl inte helt fel??

[img][http://www.pastisch.se/faktiskt/bench.JPG/img]
RuneStone Posted - 2010/01/21 : 02:17:17
Bakstycke gör grymt mycket för stabiliteten, men du behöver ju inte ha ett helt bakstycke, jag tog upp stora hål i mitt för kablar och ventilation, samt att jag vill komma åt å montera kablar utan att krympa händer och armar
BosseBula Posted - 2010/01/20 : 20:04:06
Inte jättetunga apparater. Slutsteget väger väl ca 25-30kg kanske. Försteget ca 10-15kg. HTPC på ungefär lika mycket.
Hade nog inte tänkt ha bakstycke. Mest för att få ventilation. Kanske kan ha extra stagning mitt på 1m-längden med typ en gängad stång.
RuneStone Posted - 2010/01/20 : 17:05:35
Tackar tackar..
Jo min bänk e förvisso smalare, men den är byggd i 16mm och enda staget jag har är gängstången längst fram i mitten.
Sen att jag har ett grovt bakstycke hjälper ju till rejält..
Vet inte hur BosseBula tänkt designen riktigt.. Men med bakstycke, sidor samt stag i mitten och byggt i 22 då ska det hålla, om man nu inte skulle köpa 2 stora Burrmeister på 90kg styck
Magils Posted - 2010/01/20 : 11:14:41
Är apparaterna tunga? 1 m är ganska lång bit: Runstenens bänk, (snygg fö.) är ju bara halva sträckan i bredd.
RuneStone Posted - 2010/01/19 : 21:15:31
är nog inga problem.. byggde själv en bänk för ett år sedan och jag använde 16mm mdf.. hade bredden 120 och djupet 60 cm och jag lastar den ganska friskt e väl 30 kg på varje sida + center och tv på toppen.. Dock har jag ett bakstycke som styvar upp hela konstruktionen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000