T O P I C R E V I E W |
bibl |
Posted - 2010/01/17 : 13:20:10 Jag byggde högtalare för något år sedan, ett tvåvägs basreflex i MDM byggtråd finns på grannforumet, problemet är bara att jag har ett kraftigt fall på ca 20 dB mellan 100-50 Hz. Varför högtalarna beter sig så låter jag vara osagt, men jag har mätt dom både inomhus och utomhus och fallet är detsamma även om kurvorna ser olika ut beroende på rumsreflexer.
Alltså funderar jag på att bygga mig någon form av subbas som täcker upp området under 100 Hz, de behöver inte nödvändigtvis gå hela vägen ner till 20Hz men gärna ned till under 50Hz. På DIY-mässan i Uppsala i höstas så lyssnade jag på diverse hornkonstruktioner och måste säga att den snabba responsen verkligen föll mig i smaken. Tappade horn verkar ju vara modellen som är på modet och den tilltalar även mig då det känns som att det är hög WAF och skulle få plats i vardagsrummet.
Men då inställer sig ju genast ett antal frågor: * Skulle [sub]bashorn funka tillsammans med mina basreflex högtalare eller skulle det låta konstigt då de ju antagligen är "bumligare" än horn. * Då jag har en NAD 320BEE som driver högtalarna finns ingen subbas utgång. Går det att bygga hornen med en subbasförstärkare av lämplig sort, typ Hypex eller Zachry, som drivning? * Bygger jag med en subbasstärkare får jag ju ett filter uppåt på hornen i slutsteget men blir jag tvugen att bygga om mina passiva filter i basreflexerna och lägga till ett filter nedåt på basarna eller tror ni att det kan tänkas låt ok ändå med tanke på överlappningen? * Jag har funderat en hel del på hur man skulle barnsäkra ett par tappade horn, har en dotter på 15 månader och sonen är snart 4, då ju elementet sitter väldigt öppet i ett tappat horn. De flesta verkar ju bygga dom med öppningen ut mot rummet men jag funderar på att sätta öppningen nedåt mot golvet istället. Jag såg en tråd där någon byggt ett par subbasreflexer och på bilden hade hans lilla dotter satt sig ovanpå lådan och det där fastnade i bakhuvudet. Jag funderar nämligen på att maskera lådan som en fotpall. Har man öppningen nedåt borde man nämligen kunna lägga på en dyna ovanpå och sedan klä in rubbet i tyg och vips är högtalaren maskerad som en fotpall. Detta innebär dock att den inte går att bygga för liten utan bör vara typ (HBL) 40*45*50cm detta inklusive en liten dyna på toppen (tänkte gå förbi en sängbutik och få dom att skära till en bit skumplast som stoppning). Desstuom skulle man ju kunna sätta traditionellt högtalartyg framför öppningen men det kanske fullständigt förstör responsen? * Nu hör till saken dessutom att jag har ytterligare två 6,5" basar liggande från det här bygget, Peerless HDS 164 - 850439. Skulle de duga till detta och är det mest optimala i så fall att bygga ett eller två tappade horn?
Jag laddade hem Hornresp och försökte mig på att börja modellera. Men jag ska direkt erkänna att som humanist med alldeles för lite matte i ryggen så kände jag mig rätt snabbt som tappad bakom en vagn... Varför jag tänkte se om det finns någon vänlig själ som kan tänkas hjälpa en på vägen.
//bibl |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/02/15 : 23:06:35 Men då köper jag Behringern ...
Jag har dock just läst mig till att den modellen lider i viss mån av lite brus. Inte så kul ifall man lyckas ro ihop ett hornsystem med 100-100 dB /W i känslighet. Åsikter om detta? |
bibl |
Posted - 2010/02/15 : 21:37:47 Merry; jag är givetvis intresserad att säga något annat vore en ren lögn. Men då jag förnärvarande är föräldraledig och uppbär ungefär 50% av min ordinare lön så är hifi-investeringar tyvärr inte det som står överst på prio-listan. Speciellt inte eftersom vi kommer att renovera köket i lägenheten under påskhelgen (och då menar jag total renovering nya stommar, luckor, golv och vitvaror - rubbet med andra ord). I juli lär nog läget dock vara ett annat när man äntligen får en vettig inkomst igen...
DS Dessutom måste jag tillägga att jag verkligen gillar regeringens jobbavdrag - när jag jobbar! Just nu märks det att man inte har det. Halva lönen mot jobba är alltså en lögn - det är halva lönen minus 1000kr efter som jag inte får det extra avdraget då jag ju inte jobbar... |
Merry |
Posted - 2010/02/15 : 18:17:27 Jag kan kolla med en kompis som jag tror har en Behringer DCX-2496 som han inte använder, jag kör med en själv och den funkar hur bra som helst. |
PetterPersson |
Posted - 2010/02/15 : 17:32:58 Ja och oo, det tar tid. Även för oss andra. |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/02/15 : 17:24:26 Snabba svar minsann ...
Ja lätt är det inte. Det tog över en timme innan jag ens lyckades simulera på just ett tappat horn. (Och nu tror jag det är ett tappat horn jag simulerar, men är ju inte säker ... )
Eller, jo det är nog ett tappat horn, för de där två cirklarna motsvarar väl var elementet sitter (mellan två delar av hornet) |
PetterPersson |
Posted - 2010/02/15 : 17:13:32 Det finns många olika varianter. Börja med att simulera en pipa med konstant tvärsnitt för att skala ner problemet. Ändra elementplacering, olika längder, tvärsnittsarea, element osv så ska du se att polletten trillar ner om ett tag. Ingen har sagt att det är lätt... |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/02/15 : 17:06:22 Jag har suttit och lekt lite med hornresp nu, map tappade horn. Men hur funkar det egentligen. Vilken taktik gäller för att sänka gränsfrekvensen neråt, och vad gäller för att öka uppåt?
Finns det nåt skrivet i någon tidigare tråd?
Mina resultat blir oerhört blandade, men jag har svårt att se vad som är den röda tråden. |
bibl |
Posted - 2010/01/26 : 23:39:13 Det blev ett NAD 912 slutsteg på blocket i fredags samt 10meter RG62 från Elfa i Malmö via släkten som var ute och for... Så nu kan jag både roa mig med att göra signalkablar i vår och har dessutom något att driva hornen med. Har surfat en del och upptäckt att Behringers delningsfilter är markant billigare på Conrad, är det fortfarande så när det är dags att börja bygga så kan det nog gå att få in hela projektet på under 3000kr... Sånt gillar snåla småläningar |
RuneStone |
Posted - 2010/01/21 : 02:15:28 PetterPersson: Ja satan ja.. haha.. såg det nu.. dumt. aja. Shit happends.
bibl: Ska kolla om ja kan finputsa hornet lite å slänga upp en ny simulering, PetterPersson kan ju kolla sen om han har några synpunkter, han kan det här bättre än mig, sen när vi e nöjda med simulering så ordnar vi en ritning... dock blir det nog lugnt nu i helgen, kom precis fram till Nynäshamn, ska jobba dygnet runt tills på måndag.
|
PetterPersson |
Posted - 2010/01/20 : 22:03:57 RuneStone, tryckfelsnisse verkar vara i farten och lagt in 0,5 pi-simuleringen i slutet på förra sidan. Den var onekligen lik den från början på förra sidan. |
bibl |
Posted - 2010/01/20 : 17:11:03 quote: 30Hz output, 109liter låda. 2,0 x Pi
Ser ju jämnast ut sett över verkningsområdet, dessutom kommer ju delningsfiltret att motverka den topp som finns vid runt 80 Hz så det känns väl som att den varianten borde kunna harmoniser bäst eller tänker jag fel?
Edit; Det lär väl inte direkt behövas någon monster stärkare för att driva det hela eftersom det är horn eller hur? Har surfat en del och kunde man få tag på typ ett NAD 912 (2x48W vid 8 Ohm) så borde det ju kunna två horn alldeles utmärkt eller hur? |
RuneStone |
Posted - 2010/01/20 : 16:59:23 Vilken av modellerna skulle passa då ? den som går ner till 40Hz eller 30Hz ? |
bibl |
Posted - 2010/01/20 : 16:51:47 Ja tack, jag tar gärna emot en ritning, att bygga lär inte bli av förrän det blir varmare ute (har ingenstans inomhus att vara och såga på och uteplatsen på baksidan ligger under ett kallt snötäcke), men det innebär ju att det finns mer tid för att lösa frågan om slutsteg för att driva dom (det lär bli mycket blocket surfande för ett tag framöver med andra ord...) |
RuneStone |
Posted - 2010/01/20 : 13:53:33 Om du har bestämt dig för att bygga ett horn så kan jag fixa en ritning åt dig.. kan kolla på det senare ikväll, nu ska jag iväg och hämta min nya cd-spelare |
bibl |
Posted - 2010/01/20 : 13:42:33 OK. Hur omvandlar jag siffrorna i HornResp till en ritning? Dvs vad är L23 osv. och om jag skulle vecka hornet hur bär man sig åt då för att omvandla sifforna till en ritning. För om jag inte fattat allt galet är väl toleranserna ganska snäva om man ska få ett horn att låta bra eller? |
RuneStone |
Posted - 2010/01/20 : 12:34:05 de va på 1st 6,5" |
bibl |
Posted - 2010/01/20 : 11:58:51 quote: RuneStone 30Hz output, 109liter låda.
Var det på befintliga 6,5" eller på föreslagna 10" SLS? |
RuneStone |
Posted - 2010/01/20 : 11:38:32 30Hz output, 109liter låda. 2,0 x Pi
0,5 x Pi
Men prova först att ta ur dämpmaterial samt ställa lådorna närmare hörnen. |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/01/20 : 11:30:43 quote: hålla mig till märket i någon form av förhoppning om att det skulle harmonisera bättre
Jag ser ingen anledning att tänka så. Harmonisera ska väl element gärna göra med varandra, men det är knappast fabrikatbundet. |
bibl |
Posted - 2010/01/20 : 11:00:38 Wow, tackar för den simuleringen. Då kan jag ju faktiskt känna mig rätt nöjd med mitt hemmabygge. De försök till simuleringar jag har gjort har visat på en rakare kurva men å andra sidan ska bredvilligt erkänna att jag är en total newbie på området. Jag har funderat på det där med att börja eeeeexxxperimennnteraaaa men.... Det känns som att i så fall skulle det vettigast vara att först lägga sin tid på att bygga ett perfekt rum, utan några som helt resonanser osv, så att det faktiskt går att få mätresultat på de förändringar som skulle göras av filter mm. Och ett sånt rum lär ju bli byggt eller som de säger i filmens värld; Yeah, right!
Därmed åter till utgångsfrågan, bygga basmoduler. Den samlade åsikten är dock, om jag fattat det hela rätt att, tappade horn skulle vara en möjlighet eller är det bara att stryka det och istället inrikta sig på en klassisk subbas i sluten- eller basreflexlåda?
De 6,5" element jag har liggande verkar ju inte vara direkt optimala för det hela. Om jag istället skulle dra på spenderbyxorna och handla nya? Det hela är ju än så länge på ett teoretiskt projektstadium så att kolla på vilka möjligheter som finns är ju inte direkt skadligt. Då basarna är Peerlees har jag funderat på att hålla mig till märket i någon form av förhoppning om att det skulle harmonisera bättre. Har kikat på exempelvis 10" sls elementen 830668 verkar ju vara rätt prisvärda (980kr på Hifikit och ca 650 på Europe Audio, då lär det ju dock bli lite högre frakt) går man upp ett steg finns ju från samma märke XLS och XXLS serierna. |
RuneStone |
Posted - 2010/01/20 : 10:38:44 Den uppmätta kurvan stämmer ganska bra med simulering. Box Properties Name: Type: Vented Box Shape: Prism, square Vb = 40, liters Fb = 46,01 Hz QL = 6,948 F3 = 61,3 Hz Fill = minimal No. of Vents = 1 Vent shape = round Vent ends = one flush Dv = 70, mm Lv = 72, mm
Röd kurva är utan filter, utan baffelpåverkan och utan On-Axis. Gul kurva är med filter och baffelpåverkan. Blå kurva är med filter, baffelpåverkan och On-Axis
Som du ser blir kurvan högre on axis, det beror på storleken på elementen, när frekvensen blir nog hög så blir ljudet mer direktstrålande.. Har provat att ändra lite i filterna för att rätta till kurvan men utan något större resultat. Man kan ju börja experimentera med konjugatlänkar osv. men det är krångligt och fel väg att gå.. Ser ut som att du har lite väl mycket dämpmaterial i lådorna.. Prova ta ur en stor del av dämpmaterialet, sen kan du prova ställa lådorna närmare hörnen för att få lite stöd från rummet. |
bibl |
Posted - 2010/01/20 : 00:16:25 quote: Tycker nog att det ser normalt ut när jag simulerar detta, kurvan har fallit 6db vid ca 45Hz. Du har ganska stor y-axel på din mätning, ändra den till 50db(som är nån form av standard) så ser kurvan inte så flack ut. Om elementen slår åt samma håll, lådan inte är allt för överdämpad och porten andas fritt så kan jag inte begripa vad som skulle vara onormalt.
Det som är jag inte gillar / tycker är onormalt / inte hade förväntat mig är fallet jag har. Från 1000-200Hz faller det ca 5dB från 200-50 faller det ca 20 dB varav 15 mellan 100-50Hz lådorna ska vara avstämda för ca 50Hz framräknat i WinISD. Jag hade förväntat mig en flackare kurva med mindre fall ned till avstämningspunkten. Det är just det fallet från 200Hz och nedåt som ledde fram till den här tråden dvs. jag skulle vilja ha mer bas i mitt system. För just nu kommer en hel del av mina plattor inte till sin rätt känns det som.
Sång, mycket klassisk musik osv är jag helt nöjd med (om vi ser till instoppat kapital), men mina Maiden plattor låter inte som dom ska. Då dessutom högtalarna går som tv-högtalare (TV:n som hänger på väggen är en NAD som enbart går som monitor, inga egna högtalare kopplade till den utan ljudet är dragit genom stereon), skulle det vara kul med lite mer tryck i explosionerna så att säga. |
asto |
Posted - 2010/01/19 : 22:16:42 quote: Lådorna är från början fabriksgjorda italienska variovent lådor i vitpianolack gjorda i 22mm MDF. Personligen tycker jag de är ganska snygga varför jag försökte anpassa dom istället för att göra helt nya. Volymen på lådorna är strax över 40L (BDH(240-44)*(311-44)*(815-22)=41499276mm3 Dra sedan bort volym för element och rester av det inre staget som inte är bortsågat och det torde bli 40L. Elementen sitter med tätningslist från HIFI-kit så det torde inte läcka någonstans och skulle det göra det måste det vara mycket marginellt och borde nog inte påverka då det ju finns ett bra mycket större hål i basreflexen för luften att sticka ut genom. Det röret är förresten ca 72mm långt och 70mm i diameter innermått.
Tycker nog att det ser normalt ut när jag simulerar detta, kurvan har fallit 6db vid ca 45Hz. Du har ganska stor y-axel på din mätning, ändra den till 50db(som är nån form av standard) så ser kurvan inte så flack ut. Om elementen slår åt samma håll, lådan inte är allt för överdämpad och porten andas fritt så kan jag inte begripa vad som skulle vara onormalt.
|
bibl |
Posted - 2010/01/19 : 19:56:57 Nu hade jag ju egentligen inte tänkt att den här tråden skulle handla om mina befintliga högtalare (som jag härefter kallar projekt Mariestad (eftersom jag köpte elementen där)), men har man sagt a får man väl säga b. Bara ungarna har kommit i säng och jag får lite datatid så kommer bilder mm.
Bakgrund: De gamla högtalarna var helt slut, på basarna hade kanterna fullständigt murknat upp och ett par gamla Onkyo högtalar av okänt slag med Philips element från 80-talet kändes inte direkt som ett renoveringsprojekt värt namnet. Alltså började jag leta efter något nytt. Nu var det som så att jag var föräldraledig och det var även Mickel-Mackel varför det ledde till timmar av diskussioner på öppna förskolan medan ungarna lekte. När sonen sedan sovlunch tillbringades den tiden med att surfa och läsa om högtalarteori för att sedan dagen efter diskutera de nyvunna kunskaperna över kaffe medan ungarna lekte.
Under en av otaliga surfningar på blocket stötte jag på en annons som legat ute ett tag, en kille i Mariestad ville bli av med sitt oavslutade DIY-projekt bestående av 6 st 6,5" Peerless 850439(Länk till Tymphanys data på elementet), två MGR DT-3 (ligger och skräpar om någon skulle vara intresserad av att ta över dom) samt två Seas T25C003 (Länk till Seas data pdf). Andledningen till att han inte hade fått det hela sålt var att han även ville bli av med kabinetten till det hela. Sagt och gjort en lördag körde jag tur och retur Uppsala Mariestad. Sedan var det bara att börja jobba. En byggtråd skapades på Faktiskt.se, se länk ovan, och en massa frågor och byggande senare befinner vi oss vid dags dato.
Skrutten på Faktiskt.se tog fram det filter som sitter i;
och vill man se det ihoplött såg det ut så här;
och insidan av högtalarna ser ut så här nu med ny dämpning på plats;
Lådorna är från början fabriksgjorda italienska variovent lådor i vitpianolack gjorda i 22mm MDF. Personligen tycker jag de är ganska snygga varför jag försökte anpassa dom istället för att göra helt nya. Volymen på lådorna är strax över 40L (BDH(240-44)*(311-44)*(815-22)=41499276mm3 Dra sedan bort volym för element och rester av det inre staget som inte är bortsågat och det torde bli 40L. Elementen sitter med tätningslist från HIFI-kit så det torde inte läcka någonstans och skulle det göra det måste det vara mycket marginellt och borde nog inte påverka då det ju finns ett bra mycket större hål i basreflexen för luften att sticka ut genom. Det röret är förresten ca 72mm långt och 70mm i diameter innermått.
Edit: När det gäller polariteten har på baselementen har jag kollat den ett otal gånger men för säkerhetsskull en gång till ikväll och vid + på batteriet mot + på högtalaren går båda bas elementen ut på både vänster och höger sida.
Ny mätning kommer...
Den övre kurvan är micken 55 cm från högtalaren i den undre 10 cm från högtalaren. Bortse från dB i kanten jag har skjutit kurvorna uppåt och nedåt så att man lättare kan se båda. Det är som sagt rejält med rumsresonanser som slukar frekvenser, men trenden är den samma oavsett om jag mäter högtalaren utomhus eller inomhus (lite kallt att släpa ut den just nu...)
Den här mätningen är från utomhus i höstas 30-350Hz ser mycket snyggare ut då rummet inte är med och stör;
Mätförhållandena är som sagt inte de bästa;
|
RuneStone |
Posted - 2010/01/19 : 18:07:51 PetterPersson: Har medvetet gjort med hängmatta då jag antog att det skulle veckas. Går ju att göra pipan längre så man kommer djupare i frekvens, men då blir lådan så stor, är väl inte speciellt ofta man behöver output under 40Hz.
bibl: Med elementet du har blir det svårt att få jämn frekvensgång, hur du än bygger lådan så sluttar kurvan, det du skulle kunna göra vore köra båda som basar och sätta i ett annat mellanregister, annars prova att dela den ena lägre och prova att dämpa den andra för att få rakare frekvensgång. Är du säker på att alla basar sitter i fas? Det skulle kunna vara så att någon sitter felvänd som dom spelar i motfas, då får du akustisk kortslutning vilket medför utebliven bas. |