T O P I C R E V I E W |
Bardis |
Posted - 2010/01/10 : 10:49:15 Sitter och tittar på ett gäng transformatorer till en 6550-förstärkare. Utgångstrafon har tappar för ultralinjärkoppling. Vore synd att inte utnyttja detta. Men originalide´n är att triodkoppla.
Får helt enkelt inte i hop det med en fast arbetspunkt, då det krävs olika impedanser på utgångstrafon. Det enda jag kpmmer på är att den switchen som byter tappar på utgångstrafon även byter katodresistor.
Finns det någon allmänt använd metod att switcha mellan triod/UL? |
2 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Bardis |
Posted - 2010/01/10 : 13:11:41 Med det valet av transformator jag har nu ca370V är det kanske inte helt lätt att hitta en lämplig switch. Att inte komma åt brytaren av misstag kan ju ordnas med en "kill switch". Sådana som flygarna har till sina missiler med en röd bygel som måste vikas åt sidan först.
På katodsidan är det lugnt spänningsmässigt sett. Men det bästa är nog att parallellkoppla ett motstånd för att inte förlora biasen om switchen glappar. |
Fuling |
Posted - 2010/01/10 : 12:23:55 Jag byggde en gitarrförstärkare på det sättet en gång i tiden, en flerpolig switch som kopplade om mellan triod och pentod och samtidigt bytte katodmotstånd för att arbetspunkten skulle bli rätt. Det bygget var baserat på EL90 och gick på "lågspänning", 250V eller däromkring, 6550 kräver säkert högre spänning och ett förståndigt val av switch. Att ändra läge på switchen under drift känns som en mycket dålig idé, det kanske är bättre att konstruera något system med skruvkopplingar eller liknande inuti steget som är lätta att flytta men som inte kan kommas åt av misstag? |