HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nätdel från billig DVD – kanon eller kass?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
FForsman Posted - 2010/01/09 : 12:44:15
Nätdel från billig DVD, kanon eller kass?

Slaktade en billig DVD, som inte funkade som den skulle, för att komma åt nätdelen i den.
När jag tittar på den och försöker klura ut hur den fungerar (vilket jag inte gjort än annat än i grova drag) reflekterar jag över hur många delar den innehåller och av alla komponenters ringa storlek.

I de scheman jag hittat över olika nätdelar till DIY-prylar verkar vara betydligt mindre komplicerade men i gengälld innehålla lite större transformator och kondensatorbank. Är det så att stor transformator och stor kondensatorbank ger jämn och fin ström men är dyrt. Har tillverkaren av min DVD kommit billigare undan genom att använda mindre och milliga delar tro? Alternativt så har de anställda ingenjörerna på företaget i fråga klurat ut något som både är billigt och bra men det vore ju retsamt

Följdfrågan är om det är idé att använda den här nätdelen till att driva en DIY transport eller om jag ska bygga mig en egen?

/mvhff

edit: meningsbyggnad

4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
FForsman Posted - 2010/01/11 : 22:58:49
Någon möjlighet att kolla hur mycket störning den skickar ut har jag inte men den verkar i alla fall ge rätt sekundärspänningar 5,20 resp. 11,62 V. Den har ett litet irriterande tickande för sig i ca. 4-5 hz också. Låter inte särskilt mycket och når nog inte ut ur en apparatlåda, tror jag.

/mvhff
FForsman Posted - 2010/01/10 : 12:06:05
quote:
det där är väl en switchad nätdel och dom brukar vara små och effektiva, det kan vara så att de DIY du har tittat på är passiva nätdelar och dom brukar vara större, finns olika läger som tycker att det finns för och nackdelar med olika typer.
Aha, där ser man.

Som jag förstår det, efter att ha läst på lite, sker likriktningen på primärsidan och därefter så omvandlas den relativt höga likspänningen till högfrekvent fyrkantsvåg som sedan transformeras ner till lämplig styrka och därefter glättas igen. Vilket ger bättre verkningsgrad möjlighet till bland annat att använda storleksmässigt mindre komponenter men till ett lägre pris än vad motsvarande passiva nätdel kräver.

/mvhff

edit: komplettering

Zombie Posted - 2010/01/09 : 16:51:37
Kolla hur mycket skit den sprutar ut på likströmsutgången vid lite belastning. Kanske är en vanlig nätdel bättre...
sopwith Posted - 2010/01/09 : 13:09:12
det där är väl en switchad nätdel och dom brukar vara små och effektiva, det kan vara så att de DIY du har tittat på är passiva nätdelar och dom brukar vara större, finns olika läger som tycker att det finns för och nackdelar med olika typer.
Har svårt att tänka mig att någon amatör bygger en switchad nätdel som är bättre än fabrik, isåfall är det ett fåtal som kan detta, till ett DIY bygge av en transport hade jag med gott samvete använt den på bilden om spänningarna passar.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000