T O P I C R E V I E W |
sladdbarn |
Posted - 2010/01/08 : 01:11:52 Behövs dom tex bytas på en 10 år gammal förförstärkare och slutsteg för att det ska låta riktigt bra? |
11 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Zombie |
Posted - 2010/01/09 : 12:34:41 "Men min gamla Fernder Twin Reverb från 70-72 funkar super fint trots åren..." Provat att byta de stora glättningskondingarna? Risk för haksläpp. |
Bernt Jansson |
Posted - 2010/01/09 : 12:24:21 De kanske rent av går 28 timmar per dygn? |
Forsman |
Posted - 2010/01/09 : 10:31:50 Hehehehe speciellt dom produkterna som hamnar på verkstäder... |
Bernt Jansson |
Posted - 2010/01/09 : 09:25:05 quote: en produkt som går 27/7
Då går den hårt minsann. |
Forsman |
Posted - 2010/01/08 : 23:17:18 Viss skillnad på en produkt som fungerar, gentemot om dom ingående kondingarna uppfyller sina ursprungliga specar efter 30 år. Beroende på applikation så är det stort spann på hur mycket dom måste avvika innan man märker skillnad i apparats funktion. Stött på produkter där ett flertal kondingar varit poppade utan att man märkt skillnad i apparats funktion.
Kondingar brukar vara specade till mellan 2000-10000 timmar, och då ska dom ha sjunkit ca 20% från sitt ursprungliga värde, detta gäller vid specad max temp, vid varje minskning av 10grader så dubbleras antalet timmar.
Visst ett x antal tusen timmar kan låta mycket, men det går åt ett gäng på ett år, speciellt om det är en produkt som går 27/7 |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2010/01/08 : 22:46:17
Man kanske inte ska jämföra instrumentförstärkare med HiFi.
Men min gamla Fernder Twin Reverb från 70-72 funkar super fint trots åren. Inget "brum" eller annat "oljud"....jaja..men det ska vara "dist" ibland. Men inte från kondingarna.... |
Imperial |
Posted - 2010/01/08 : 21:19:42 Elektrolyt kondingar kan i värsta fall polvända. Det är ovanligt men kan hända.
Om du skall modda så kan du alltid biffa på nätdelen å lägga olika värden parallelt med varandra.
/ |
soundbrigade |
Posted - 2010/01/08 : 15:09:46 Vanliga foliekondingar åldras ju inte - det händer just inget speciellt med dem alls oavsett hur länge man spelar med dem. Polyprop och papperskondingar har ju fördelen att självläka, dvs vid överslag bränns dielektrikat bort från kortslutningsområdet och isolerar detta, varefter kondingen fortsätter att fungera vidare som inget hänt. Jag tror heller inte att keramiska "slits men vem använder sådan i audiosammanhang; de distar ju lika illa som papperskondingar.
Elektrolyter kan ju drabbas av att elektrolytsoppan diffunderar, vilket som många redan påpekat, påskyndas av värme. Vidare kan misshandel av elektrolyter fördärva oxidskiktet och ge upphov till större läckströmmar och sämre spänningstålighet. Det här går ju att detektera genom att se om rippelspänningarna ökar eller elektrolyterna går onödigt varma. För den som bygger själv gäller ju att designa in rätt komponenter, att välja elektrolyter med högre spänningstålighet och anpassade för tuffare miljö - 105-graders. |
Zombie |
Posted - 2010/01/08 : 14:55:00 Det gäller främst elyter. En annan starkt bidragande faktor är värme. Ju varmare lytarna sitter och inte har 105-gradersspec, desto snabbare torkar de ut. |
RuneStone |
Posted - 2010/01/08 : 09:01:34 25-30 år brukar vara ett bra riktmärke på elektrolyter. Keramiska kondingar håller betydligt längre. Men sen beror det mycket på vart dom sitter, hur ofta dom laddas/töms, kvalitén osv. Men min erfarenhet är att i en 25år gammal produkt kan man vinna avsevärd ljudförbättring om man byter elektrolyterna. Men jag är absolut ingen expert på kondingar. Får hoppas Soundbrigade läser tråden, han verkar ha grym koll på sådant. |
peranders |
Posted - 2010/01/08 : 07:45:21 Knappast. Torra kondingar märker man ety att kapacitancen minskar rejält samt att förlusterna ökar. |