T O P I C R E V I E W |
OcA |
Posted - 2009/12/27 : 21:27:21 Fick en PS3 av familjen i julklapp!
Efter att ha provat lite film och spel under helgen har jag kommit fram till att jag behöver fixa till lite lågbasdaller för att allt ska stämma.
Mina H-bafflar funkar utsökt till musik, men till film är de helt odugliga. Explosioner syns på skärmen, men de varken hörs eller märks i rumpan - det ska det ju göra för bövelen!
Så, jag kommer osökt att tänka på ett par mindre TH för vettiga pengar. Mindre för att de ska få plats i hörnen bakom mina befintliga basar som kommer fortsätta lira musik (kanske..) och för att frugan inte vill ha in två IKEA-garderober i vardagsrummet oavsett färg.
TH måste fixa en delningsfrekvens på iaf 90hz för att de ska funka att integrera med mina paneler och de får som sagt inte bli för stora.
Hur långt kommer jag på ett 8" element? Eller ska man kliva upp på en 10" redan från början? Allt beror väl på val av element, men jag såg detta på hifikit och det verkar både prisvärt och vettigt. FS ser iaf trevligt ut...
http://www.seas.no/images/stories/prestige/pdfdatasheet/h1208_l22rn4x_p_datasheet.pdf
Känsligheten är lite låg, men de tål en hel del effekt verkar det som.
Kan man bygga nåt vettigt av dem? Hornresp och jag är fortfarande i stadiet att vi lär känna varandra (det vill säga, jag fattar inget...) så lite hjälp vore väldigt snällt!
Vad tror ni? Andra förslag på vettiga och prisvärda element tas gärna emot! |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
OcA |
Posted - 2010/01/08 : 10:47:13 Ok, då är jag med. Det finns ju en hint om det i detaljritningen där man ser innermåttet på toppskivan tex...
Så länge alla interna mått stämmer ska det inte vara några bekymmer var skarvarna hamnar egentligen.
Ska ner till snickaren och be honom starta bandsågen i eftermiddag...
Kanske döpa om hornet till "lång trång gång" med tanke på att elementet inte får plats...
Byggtråd skapad:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78041 |
PetterPersson |
Posted - 2010/01/08 : 10:37:58 På ritningen är inga skarvar mellan de olika delarna utritade, så på en av delarna i varje hörn måste man räkna bort en skivtjocklek.
quote: Antar att elementet ska monteras med magneten ut mot mynningen och att det är klart smidigast att göra infästningen på den sidan också istället för att tråckla in elementet framifrån i början av horngången...
Ja, annars får elementet inte plats |
OcA |
Posted - 2010/01/08 : 08:58:39 Petter -> Hur menar du med materialtjocklek två ggr?
Vill inte gärna göra bort mig...
Fick offert från snickaren på 2000 spänn för alla delar uppsågade och klara (ink material) för två stycken hightower... Kan vara skönt att slippa sågandet och mätandet.
Antar att elementet ska monteras med magneten ut mot mynningen och att det är klart smidigast att göra infästningen på den sidan också istället för att tråckla in elementet framifrån i början av horngången...
|
PetterPersson |
Posted - 2010/01/07 : 22:52:04 Kul!
Mitten på förra sidan finns ritning. Se upp bara så att du inte råkar räkna med materialtjockleken två ggr... |
Levator |
Posted - 2010/01/07 : 22:32:13 Japp då åkte man dit på detta också, 2st element beställda för Hightower. Fanns det någon detaljerad ritning? eller har jag missat något??
|
OcA |
Posted - 2010/01/05 : 12:58:05 Höjden är inga problem (ryggåstak), det är djup och bredd som ställer till det... Hightowern ger ett smidigare intryck iom att den är såpass smal längst upp och har en pyramidaktig form.
Bulldozern blir klossigare pga att den mest liknar ett vitrinskåp.
Ni får väl se på bilderna som kommer i byggtråden hur det blev i verkligheten!
Element är beställda nu iaf, så de kommer väl kanske innan helgen med lite tur. |
Levator |
Posted - 2010/01/05 : 11:21:09 Hmm var det inte Tower som var 210 högt? med tanke på att det var lättare att gömma undan? |
OcA |
Posted - 2010/01/04 : 20:09:35 Har inga som helst tvivel om det!
Jag har fått för mig att hightowern kommer funka bättre till musik än bulldozern och att delningen mot panelerna blir lite lättare, men det kan vara efterkonstruktioner för att jag inte fick min vilja igenom... |
PetterPersson |
Posted - 2010/01/04 : 19:29:50 Det blir nog bra ska du se :-) |
OcA |
Posted - 2010/01/04 : 19:25:54 Då har riksdagen haft sammanträde och beslutet föll på hightower av den enkla anledningen att de andra ansågs lite för klossiga och svårare att gömma undan... Men jag gråter inte!
Att kunna peta ur sig de ljudnivåerna vid så låga frekevenser har jag inte sett en köpesub söder om 20k klara av...
Materialet kommer gå på ca 2500kr totalt med element och allt. Färg och tapet har jag kvar sedan tidigare...
Har också lämnat in ritningen till ett par lokala slöjdare så får jag ett par offerter på allting färdigbyggt. Har inget element (sic!) i garaget och nu är det lite för kallt att stå och slöjda där inne. Får se vad de kan tänkas ta för jobbet, borde ta dem en förmiddag om de vet vad de gör.
Visst, jag offrar den sista oktaven neråt, men det kommer smälla på bra mycket mer än det gör idag och dessutom till en väldigt billig peng. Att bygga bulldozern skulle enligt vad jag räknat fram kosta mellan 5-6000kr i bara material och det vill jag inte lägga just nu samt att de blev "förbjudna" av lagstiftande församling.
Tror nog jag kan få takstolarna i gungning även med två hightower i vardagsrummet, eller vad tror ni?
Till en början får lillesteget på 2x65 watt driva dem, men det kommer bli ett nytt steg "PA-style" på runt 2x200 watt framöver och lillsteget får ta bakhögtalarna istället.
Fortsättning följer i en bildtråd nära er väldigt snart... |
OcA |
Posted - 2010/01/02 : 15:50:44 Ok, då är jag med, tack! 22mm spån på Bauhaus kostade 200 spänn skivan, det var billigt, ca 70-100kr billigare per skiva jämfört med andra byggvaruhus i trakten...
Jag lär återkomma med fler frågor när jag närmar mig byggstart! |
PetterPersson |
Posted - 2010/01/02 : 13:40:47 quote: Skulle det fungera att ha utgången åt sidan som Tom Danley har i sin TH Spud där man kan välja var man vill ha utgången, eller är den här beräknad att ha rakt "utblås" mot golv ? En sidoutgång skulle ju vara en enklare lösning som dessutom ger en lägre låda.
Jo, jag vet och håller med dig. Problemet är att hornets avslutande del blir väldigt odefinierad i höjd. Så vill man inte bygga en testlåda och kolla så att avstämningen ligger rätt så är det bättre att det blir rätt från början. Därför är det ritat så.
quote: PP -> Tänkte på om det är något speciellt mått för baffelhålet i de båda hornen, mätt från botten på ljudledningen? Kan tänka mig att det är rätt viktigt att elementet inte hamnar för högt eller för lågt...
Var elementet placeras är väldigt viktigt. Så nära hornets början som möjligt ska det sitta, som på bilderna.
Bulldozer kan sedan höjas upp 15 cm från golvet på nedanstående sätt. Tar man upp hål i den sida som vetter ut mot rummet kan man sänka hornet ytterligare någon cm.
|
OcA |
Posted - 2009/12/30 : 09:52:59 PP -> Tänkte på om det är något speciellt mått för baffelhålet i de båda hornen, mätt från botten på ljudledningen? Kan tänka mig att det är rätt viktigt att elementet inte hamnar för högt eller för lågt... |
nisseW |
Posted - 2009/12/30 : 08:35:56 PP / Cirklo. Skulle det fungera att ha utgången åt sidan som Tom Danley har i sin TH Spud där man kan välja var man vill ha utgången, eller är den här beräknad att ha rakt "utblås" mot golv ? En sidoutgång skulle ju vara en enklare lösning som dessutom ger en lägre låda. |
nisseW |
Posted - 2009/12/30 : 08:33:42 PP / Cirklo. Skulle det fungera att ha utgången åt sidan som Tom Danley har i sin TH Spud där man kan välja var man vill ha utgången, eller är den här beräknad att ha rakt "utblås" mot golv ? En sidoutgång skulle ju vara en enklare lösning som dessutom ger en lägre låda. |
OcA |
Posted - 2009/12/29 : 18:49:06 PP -> I ord sanning!
Tack för ritningen, ska bjuda hustrun på champagne och beluga så får vi se om det finns pengar kvar till horn sen!
Blir inte denna lite vinglig om man har mynningen mot taket? Kanske ett utvändigt stag kan hjälpa till lite grann med den detaljen iofs... Om vi kör mynning mot golv, är det samma variant av fot och höjd på foten som gäller även för denna?
Nu ska det funderas och göras behovsanalys... Och övertala... Och kolla sparkontot... Osv osv... Det lär dock bli byggtråd i vilket fall!
Hatten av från mig till dig Petter! |
jonsson |
Posted - 2009/12/29 : 17:22:53 petterpersson: Riktigt snygg lösning på benen! Ett tips för att spinna vidare på temat: såga och fräs till en "lådfront" eller och sätt längst ner och sedan ett par "dörrar" ovanför dem, avsluta det hela med att sätta valfria knoppar eller handtag på "dörrar" och "lådor" och ett par gångjärn på sidorna..
-"Åhh snygga skåp! Nya!? Vad har ni idem!?" -"tack! Jajjamen!! 20-60Hz.."
Mvh Magnus Jonsson |
PetterPersson |
Posted - 2009/12/29 : 17:11:26 Okej då...
29 cm brett invändigt plus halva stagtjockleken enligt ovan.
quote: Kvinnor kan vara envisa...
Nja, de ska bara behandlas på rätt sätt, då får man som man vill |
OcA |
Posted - 2009/12/29 : 15:33:47 Kanoners! Då var inte helt ute och cyklade iaf!
Kvinnor kan vara envisa...
Vore himla käckt med ritning på Hightowern, kan ju passa perfekt till datorsystemet med mina små Tangent-stativare om inte annat!
|
PetterPersson |
Posted - 2009/12/29 : 15:30:22 quote: PP -> Ifall frugan skulle få spader...
...Så får du få henne på andra tankar, bara du gör dem snyggt så kommer de inte märkas. Jag lovar. Ställ en myslampa ovanpå också
quote: PP / Circlo. Skulle det fungera att ha öppningen åt sidan ?
Du kan göra på detta vis, fortsätta sidostyckena och såga/fräsa ut hål, upphöjt 20 cm:
|
PetterPersson |
Posted - 2009/12/29 : 15:25:17 Det ser bra ut. Sätt extra stag vid elementets framsida så nära elementet som möjligt enligt skiss. Låt stagen vara ca 20 cm långa och ca 20 cm mellan stagen. Sen får det bli så pass många stag det blir i horngången. Enklast är att bygga klart hornet först utom sista sidan. Sedan rita under en ca 20 cm bred skivbit och såga var stag för sig med stick eller cirkelsåg och skjuta på plats. Använd mycket lim och vinkla staget så att limmet inte smetas ut innan det är på plats, se bild. Ett tips är att göra en limdistans (halva hornets innerbredd minus halva stagtjockleken), som gör att stagen kommer på rätt höjd i hornet. Stagar du på detta vis, så lägg till 11 mm på hornets bredd.
|
OcA |
Posted - 2009/12/29 : 14:02:26 PP -> Ifall frugan skulle få spader så vore jag väldigt tacksam att få en detaljerad ritning på Hightower också!
De kanske skulle funka bra till datorn dessutom...
Nån skillnad mellan 4 och 8 ohms varianten på Audes drivern? 4 ohm ser ut att ha lite mer output längre ner i frekvens och 1,5db högre verkningsgrad. |
OcA |
Posted - 2009/12/29 : 13:39:33 Hade tänkt mig att staga ungefär såhär med 22mm skivor (ursäkta den usla bilden, finns bara paint på jobbdatorn. Det gråa är stagen, hoppas ni fattar principen)
|
Circlomanen |
Posted - 2009/12/29 : 12:53:54 22 mm spån skall stagas en del. Jag byggde en TH för en 5,25 tummare i 22 mm spån, och väggarna bågnade en del av trycket. De var ca 14 x 120 cm stora fria ytor utan stag och man kände oväntat stora flexningar i matrialet med handen. Jag tycker oxå att det lät lite faddare än det borde, men det kan ha berot på flera faktorer än bara flexande spånplatta. |
OcA |
Posted - 2009/12/29 : 08:50:00 Frågan är hur mycket stagning som går åt egentligen? Iom att hornet är veckat som det är så borde det i sig ge bra stadga. Sedan är det betydligt beskedligare mått på allting jämfört med många andra horn med 15" basar och dubbla bredden mot dessa.
Lite stagning gör säkert gott, men jag tror nog inte att jag behöver köra vanvettigt mycket.
Angående hur elementet ska i så gissar jag att JBL-basen är tillverkad så den inte går att skruva i "bakifrån" utan man får sätta dit den i baffeln direkt när man bygger? Blir svårt att klämma in den basen i ett mellanrum på 4 cm...
Tomrummet mellan hornväggarna direkt under elementet kan väl med fördel sandfyllas? Gissar att det kan bli en rätt skojig resonanslåda annars? Ger lite extra vikt åt bygget med, även fast det säkert kommer väga as ändå...
Frugan var väl sådär lagom imponerad av måtten, men vi får se vad hon säger när de väl står hemma sen. Annars får jag falla tillbaka på "Hightower" istället och skippa sista oktaven och den extrema ljudstyrkan. |