HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mäta utgångstrafo Edison 18

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
TxF Posted - 2009/12/27 : 10:29:50
Jag har 2st utgångstrafon från ett Edison 18 steg som jag tänkte använda för annat. Trafona har ju gått med EL84 i push-pull och har 3 tåtar på primässidan. Eftersom jag inte visste vilken tåt som var vilken tänkte jag att det är väl bara att mäta. Jag tog för givet att det borde vara lika motstånd från 2 av tåtarna till den tredje och ett högra motstånd mellan de två, men det stämde bara delsvis.

Följande värden mätte jag:

Svart -> Org :95,6
Svart -> Gul :75,1
Gul -> Org :170,1

Alltså borde den svarta vara den jag lägger anodspänningen på men varför skiljer det sig så mycket i mätvärdena mellan svart/gul och svart/org? Enda jag kan tänka mig är att impedansen blir rätt ändå när kärnan magnetiseras, kan det stämma?
1   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
pix Posted - 2009/12/27 : 13:38:14
Hej Jonny
Erik kan säkert ge dig ett riktigt svar, men jag kan tänka mig att dina trafos säkert har samma antal varv per sekundärlindning.
men då vissa trafos lindas "en lindning i taget" så blir tråden i den yttre av dessa lindningar längre (större omkrets), och får därför högre DC resistans.
Hur mycket detta påverkar ballansen i trafon finns det nog delade meningar om..
Det finns sätt att komma förbi detta och bla kan man linda en sekundärlindning på halva spolbredden, och sedan den andra sekundärlindningen på andra spolbredden
För att få en bra bandbredd på en utgångstrafo så lindas alla dessa med sk. "interliving" dvs man skicktar primär och sekundär lindning. Ex 2 lager primär, 1 lager sekundär, 3 lager primär, 1 lager sekundär osv.
Då inser man att det hela blir ganska komplext och kostar pengar med delad spolbredd.
En trafo med en liten DC o-ballans får ju en liten skillnad i tomgångsström och därmed en liten "offset".
Är man nogrann så kan man delvis kompensera för denna offset genom att trimma DC Bias i resp utgångsrör exakt lika, men efterssom en trafo utgör en impediv last (komplex kombination av resistans, cappasitans och induktans) så blir inte detta helt optimalt.

Jag skulle dock tro att konstruktören av denna typ av utgångstrafo räknat på detta och kompenserat för ett visst DC ofset genom ett litet luftgap i kärnan

En trafo som är känd för sin ballans är ju annars Lundahls.
De använder ju en C-kärna som ger möjlighet att lägga två helt identiska lindningar på resp. "ben" på kärnan.

Mvh
/Pix

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000