HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga Subwoofer, tips!?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
OliverBjuhr Posted - 2009/12/22 : 19:54:46
Hejsan!

Jag saknar lite tunggung i mitt ljudsystem!

Skulle vilja ha lite bra ideer och förslag på Element slutsteg volym samt portat/sluten låda.

Jag har 2 st JBL L100 lådor framme vid tvn och snart ett Harman Kardon Citation Sixteen slutsteg att driva detta.

Lyssnar mycket på reggae så det är alltid trevligt med extra gung! hehe

Detta är bara musik anläggning, inget inkopplat till TV osv....

Seså, kasta massor med förslag på mig
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PetterPersson Posted - 2010/02/21 : 21:43:32
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78799

Skulle passa dig perfekt.
OliverBjuhr Posted - 2010/02/21 : 21:31:25
Ingen? :) börjar klia lite i byggtarmen!
OliverBjuhr Posted - 2010/02/20 : 20:13:31
Nu har jag hittat ett lämpligt steg, HYPEX DS 8.0 [ http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=2454 ]
Nu är bara resten... =P

Så står högtalarna nu, tappade horn vill man säkert ha 2 st av för bra ljudbild?
Har dock inte plats för 2, utan skulle kunna klämma in en låda till höger om högtalarna.

http://www.troelsgravesen.dk/JBL_L100.htm

Här finns information om mina högtalare, jag tycker dom spelar bra med bas som det är och går högt i register.
Men saknas djup i basen, tror allt under 50hz är döfött!
martinsson Posted - 2010/01/14 : 06:48:14
quote:
Läste lite om Martissons, delar han vid 233 hz?? rätt högt!?

Jag delar vid 250 och jag upplever inte att detta är några problem.

Bestyckningen medför att man kan gå lite högre i frekvens utan att få en alltför marknat skillnad mellan den hornlastade och dem mer direktstrålande delen av registret, 15"-aren har tillräckligt med yta för att ge en ordentlig knuff även högre upp i registret.

Tack vare dessa egenskaper upplever jag hela registret som tight, allert och sammanhållet från ca 30Hz upp till 250-300 någonstans och att delaningen över till nästa register funkar bra, även om den ligger högre än vad man traditionellt brukar anse lämligt för TH.

Begränsningen är lågbasen, jag får inte ut mkt under 30Hz, men det är en medvetet vald kompromiss, jag ville få med TH's härliga sound kombinerat med höga ljudtrycksmöjligheter ur ett par förhållandevis små lådor, och det får jag nog anse att jag har lyckats med.

Det som jag tycker de gör speciellt bra är att det inte finns så mkt övertoner och resonanser som stökar till det uppåt, detta kan man tacka veckningen för, de låter rent och distinkt, och är helt befriad från dämpmaterial.
OliverBjuhr Posted - 2010/01/12 : 12:29:02
Det ska jag ha!

Tror mina högtalare slutar låta trevlig bas vid 50hz, skulle vilja ha något som tar över vid kanske 70 och ned till avgrund?:)

Läste lite om Martissons, delar han vid 233 hz?? rätt högt!?
PetterPersson Posted - 2010/01/11 : 21:11:55
Det går bra annars också. Ha lite is i magen och vänta på vad Asto har i görningen. Det kommer bli intressant
OliverBjuhr Posted - 2010/01/11 : 21:08:32
Haha the Whale är galna :)
Frågan är om mina högtalare klara av att matcha så pass feta horn?

Känns som att man måste DIYa lite tuffa horn som du har Petter??
PetterPersson Posted - 2010/01/11 : 21:05:25
quote:
Måste man ha 2st The whale för att vara nöjd eller funkar det med en låda?

Vill utgå ifrån 1st B&C 15TBX100 bas.
Hur stor låda osv.. Petter!

Du vill ha två basar för att jämna ut rumsresonanser, att det går att
spela dubbelt så högt är en positiv bieffekt. The Whale är 60x100x223
cm på största stället, bara ca 65 cm bred i toppen har jag för mig.
Jag kan skicka över en ritning om det är intressant.
OliverBjuhr Posted - 2010/01/11 : 20:26:43
Är QSC RMX1450 ett typ at PAsteg?

Låter som en underbar upplevelse, med Martinssons grejor :)
Tycker mina Högt. spelar bra bas utan subba men inte speciellt lågt som man önskar.. hehe

Hur pass ska lådan se ut? vill ha ett horn!
Circlomanen Posted - 2010/01/11 : 20:02:17
1 st TBX100 och 100 watt borde vara nog för de flesta i vanliga bostäder. 100 watt och 100 dB/w/m ger ju fjuttiga 120 dB ren bas ned till vad man nu designat hornet för. 120 dB vid 30 Hz är en mycket fysisk och brutal upplevelse. Allt över det är bara overkill/skryt eller för PA-bruk. När Martinsson och jag festade loss ute på hans parkeringsplats så stod vi 5 - 8 meter bort och peakade på ca 2 x 20 watt. Då kändes basen i kroppen och jag tror att grannarna 50 meter bort hörde basen mycket tydligt.
Sedan är det ju inget fel att ha mer effekt och fler horn. Det är skoj.
Ett QSC RMX1450 bryggat och ett tappat horn med en B&C 15TBX100 är nog finfint. B&C bygger bra, billiga, stabila och välljudande förstärkare.
OliverBjuhr Posted - 2010/01/11 : 19:37:59
Måste man ha 2st The whale för att vara nöjd eller funkar det med en låda?

Vill utgå ifrån 1st B&C 15TBX100 bas.
Hur stor låda osv.. Petter!

Hur många watt ska jag skänka en sån stackare? :)

Circlomanen Posted - 2009/12/26 : 18:58:40
Horn har ju några fördelar som andra avstämningar inte har. Extremt låg konamplitud, stor strålande yta, hög verkningsgrad som innebär mindre dynamisk kompression pga värmning av talspolar, mindre fasproblem, jämnare arbetsbetingelser över frekvensomfånget för elementet. En basreflex är ju en resonanspeak som skall adderas till ett element som vid vissa frekvenser inte har någon dämpning från lådan. BR har stora fasskiftningar inom sitt område. Stor konamplitud utom vid resonansen. Vilt varierande arbetbetingelser för element och därmed förstärkare.

Titta på vad porten gör i en basreflex! Det ser inte ut som hifi på nått sett. En rejäl resonanspeak med starkt varierande belastningar av rörlig massa.
PetterPersson Posted - 2009/12/26 : 18:40:35
Och ett par frågor till:
Hur mycket distortion får det vara?
Vilken typ av distortion tillåter jag? harmonisk distortion, hur ska fördelningen mellan 2:a, 3:e, 4:e...Vibration från vibrerande lådväggar, hur duktig är jag på att bygga icke-vibrations-fördelaktigt, lyssna/mäta och optimera dämpning
Hur mycket pengar har jag att lägga på riktigt bra slutsteg? Min erfarenhet är att det är svårare att "skaka liv" i bsreflex/slutet än i horn.
.
.
.
.
.
.
johan.björklund Posted - 2009/12/26 : 17:43:23
Man kan gå allt från supersmå lådor som är kraftigt Eq:ade plus ett par Kw till klädskåp med en nevrotisk känslighet.
Vad har man plats för och hur man vill att det ska se ut spelar roll för dom flesta.
Neriks basar som "bara" är basreflex är åt h-lvet förstora för genomsnittet audiofilen.
Sen har vi ju dom som kan o vill gå hela vägen men mastodonthorn.

Så som jag ser ser så blir första frågan, vad har jag plats för?
Sen blir nästa fråga, hur långt ner i registret vill jag spela.
Stumpman Posted - 2009/12/26 : 16:48:26
Jag har ju basreflex med 18 tum. Jag kan inte påstå att jag saknar något i frekvensgång eller att det låter dåligt, jag kan verkligen få rummet att vibrera med låga frekvenser. Ändå är det rummet som är anläggningens begränsningen, men jag lovar det kliar i byggtarmen när jag ser Petters bygge. Jag har faktiskt inte hört ngt tappat horn ännu, men bara att läsa om det väcker något hos mig. Det skulle va kul att jämföra olika system.
Circlomanen Posted - 2009/12/26 : 16:19:38
quote:
Iaf har jag hört Neriks och det är bästa jag har hört hittils

Så säger man fram tills att man har hört korrekt byggda och designade tappade horn. Gärna MArtinssons eller kanske ett par Danley TH115.

Jag skämtade lite om "kategorisk och fördömande", men jag tror aldrig en basreflex kan mäta sig med ett tappat horn inom samma arbetsområde. Basreflex är såklart helt överlägset om man vill använda elementet över ett större område. En TH har ju bara 2 oktavers omfång, en basreflex skulle beroende på element täcka 20 - 20000 Hz utan problem.
tian Posted - 2009/12/26 : 10:25:38
quote:
Asto far med osanning.
Man måste vara kategorisk och fördömande. Basreflex kan aldrig vara bra.

Nja

Stumpman och Nerik har JBL 2242 element i basreflex och det kan man väl inte påstå att dom låter illa

Iaf har jag hört Neriks och det är bästa jag har hört hittils
PetterPersson Posted - 2009/12/26 : 10:20:45
Klart det kan, men "bra" är en definitionsfråga
Circlomanen Posted - 2009/12/26 : 10:13:58
quote:
finns massor av basreflexer som låter bra

Asto far med osanning.
Man måste vara kategorisk och fördömande. Basreflex kan aldrig vara bra.
asto Posted - 2009/12/26 : 07:27:57
quote:
Kan tänka mig att en basreflex mest bara skapar oljud! har själv erfarenheten av en portad låda med dubbla sunk 12or och ett klent steg.

Det beror på hur den är konstruerad, finns massor av basreflexer som låter bra. Vilken lådtyp man väljer beror ju på en del kompromisser där storleken är en av dom
PetterPersson Posted - 2009/12/25 : 23:51:49
Man (jag iallafall) har inte horn för att kunna spela högt, det gör jag
väldigt sällan. Jag har horn för att jag gillar det dynamiska och
lättsamma opåträngande ljudet. Bara för att det går behöver man inte
spela högt...

Du borde satsa på en ordentlig botten so du gömmer i ett hörn eller
maskerar som Bernt har gjort med sitt horn.
OliverBjuhr Posted - 2009/12/25 : 17:15:46
Haha ni är galna! :)

Skulle gärna ha 2 st The Whale, dock lär inte det uppskattas av tant och argsinta grannar (lägenhet)....
Vill se ett filmklipp på The Whale, när du rockar så hela huset hoppar.

Om jag ska ha sånna brutala baslådor måste jag skaffa Midbashorn osv osv ;) blir en dyr men frän historia!
Ingvar.Ahlberg Posted - 2009/12/25 : 11:27:26
Men hallå!
quote:
lådorna blir groteskt stora

quote:
mer lättplacerade

Man skall inte kasta glas på morbror Sten!

Det är herrarnas byggen och herr Perssons tydliga klargörande av fjolligheten i ett par mochögtalare som går att flytta utan travers som tvingade mig att sälja desamma.

Har Ni ändrat er?

Ingvar
PetterPersson Posted - 2009/12/25 : 10:36:10
quote:
Skulle vara riktigt intressant med en 15tbx100 i en såndär låda som Dahlberg gjorde!
Perfekt då jag anser mig vara en redig karl! haha

Varför inte två "The Whale"? mer lättplacerade och färdig ritning...
Circlomanen Posted - 2009/12/24 : 20:37:42
quote:
Men vad ska man ha för steg???

Det finns två vägar att gå.
Manligt men praktiskt blir LAB eller QSC. Ett QSC PLX2502 skulle kunna funka riktigt bra.
Manligt, snyggt, elegant och coolt blir nån gammal eller ny McIntosh MC275. Betydligt dyrare, betydligt snyggare, betydligt klenare, betydligt coolare. Mer image än prestanda.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000