HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 X-PLH ????

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Circlomanen Posted - 2009/12/15 : 09:57:00
Jag fick en ide' i går kväll.
Jag har velat "Xa" Nelson Pass PLH ända sedan jag såg den, men inte velat lägga till ett extra ingångsteg som i orginalet JLH.

http://img189.imageshack.us/img189/3469/xplh.jpg

Detta borde funka???

Jag har lagt ut bilden på diyaudio men antingen förstår dom inte eller så är det jag som bara är ute och flummar.

Nån som vill kolla på det och komma med lite feedback innan jag värmer lödkolven???

Johannes.
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
reVintage Posted - 2009/12/17 : 14:49:38
Brända ljudkort är kul. Men jag antar att det inte är samma dator som du använder till anläggningen......
Bernt Jansson Posted - 2009/12/17 : 13:41:39
Ett sånt interface är väl där av säkerhetsskäl antar jag.
Jag gör det enkelt för mig och kopplar in och ut till mätobjektet direkt till ljudkortet. Behövs dämpsats till ingången beroende på mätobjekt.
Är det slutsteg jag mäter så har jag högtalarna som last, iofs om jag ska mäta maxeffekt på slutsteg så funkar givetvis inte det och då får jag ta in mina belastningsmotstånd och dämpsats mot ljudkortet.
reVintage Posted - 2009/12/17 : 10:43:55
Bernt,
Ser intressant ut som alternativ till mitt Audio Tester. Om du inte har något interface så kanske Peters kan vara intressant:

http://www.pmillett.com/ATEST.htm

Om du el. flera skulle vara intresserade så kan vi samköpa komponenterna. Kort och fronter har jag redan.
Bernt Jansson Posted - 2009/12/17 : 10:09:22
quote:
Det har du helt rätt i. Jag har sällan nån dokumentation eller mätning. Oftast inte ens en fungerande prototyp. Det kan ju vara bra för acceptansen...
Eftersom du är datafreak så förmodar jag att du har Rightmark audio analyzer installerad. Bara att bygga och mäta. Jag håller just nu på att skaffa mig ett bibliotek av egna mätdata på olika rörkretsar.
reVintage Posted - 2009/12/17 : 09:41:29
Alldeles riktigt att MOSFETar vill ha rejält med ström . Mao helt stolligt att köra AB. Men detta framgår om man läser kurvorna och tänker pentod för ex.vis IRFP240. Den behöver sisådär 20V och 2A för att hamna i ett lite mer "linjärt" område.

Hann bara göra en snabbsim i morse innan jag åkte till jobbet. Vanlig bryggkoppling gav bättre resultat än din diffkopplade. Men detta måste dubbelcheckas.

Min PP-follower ser mkt lovande ut på papperet iaf. Tycker iofs att det ser för simpelt ut. Men som vanligt har ingen annan än du bevärdigat sig med att svara på drygaudio.

Ursäkta trådkapningen:

Circlomanen Posted - 2009/12/16 : 20:31:54
quote:
Jag letar rätt på den och kopierar in spegelvänt. Sen kör vi lite virtuell lödning. Kan maila filen helt färdig om det är enklare för dig.

Tack så mycket för att du vill ge mig lite hjälp på traven med simmar av förstärkare.... Det uppskattas mycket!!!!

De närmsta 2 veckorna har jag fått ett schema av min tjära sambo. (JA!!! TJÄRA!)
Hon tror att alla människor föddes med ett eget fusionskraftverk inbyggt i kroppen. Hon tror att alla vill få in 96 timmars aktiviteter på 24 timmar och det 31 dagar i veckan...

Jag har väldigt sporadiskt med tid de närmnsta veckorna.
För mig innebär "ledighet" bara en mer intensiv period.

Kan vi ta det efter denna stressens högtid???
Circlomanen Posted - 2009/12/16 : 20:26:36
quote:
Iofs så underlättar det säkert en hel del om man har dokumentation på ett helt färdigt och provkört koncept om man vill få acceptans.

Det har du helt rätt i. Jag har sällan nån dokumentation eller mätning. Oftast inte ens en fungerande prototyp. Det kan ju vara bra för acceptansen...

quote:
Jag har simulerat PLH tidigare och den verkade inte ha så särskilt stora problem med frekvensgången trots stor Ciss hos FETarna

Jag tänker en del på vad Rod Elliot skriver i sin (något negativa) artikel om Fetar.

http://sound.westhost.com/articles/hexfet.htm

Även om strömmen räcker för att driva kapacitansen och du får en bandbredd som räcker upp över 300 KHz så minskar distortionen en del om man kan driva dem med mycket ström.
Det verkar som om Fetar vill ha mycket ström på alla sätt. Rik klass A, bra med spänning över dem, mycket värme, strömstarka drivsteg....
Jag tror att Fetar har fått ett dåligt rykte för att folk kör en ingeniörsmässig korrekt konstruktion. Man kollar på önskad bandbredd, ingångskapacitans och vilken källimpedans man "behöver" för att nå sitt mål, för att sedan låta den globala motkopplingen fixa resten.
Värme, ström och mer ström verkar vara receptet för att få fetar att sjunga.

Tack för uppmuntrande ord. De på andra sidan ankdammen verkar vara lite sturska ibland. Trist att du också får en lite styvmoderlig behandling. Du har ju ofta bra simmar och mätningar att underbygga dina alster med.

Mvh Johannes.
reVintage Posted - 2009/12/16 : 11:43:35
Jag har simulerat PLH tidigare och den verkade inte ha så särskilt stora problem med frekvensgången trots stor Ciss hos FETarna. Jag letar rätt på den och kopierar in spegelvänt. Sen kör vi lite virtuell lödning. Kan maila filen helt färdig om det är enklare för dig.

Ang. diyaudio är det bara att konstatera att många jänkare och en del andra från sydöstligare delar av vår union är dj-vligt dryga. Som du märkt får jag ungefär samma behndling som du. Kanske man skulle byta till "the Star Spangled Banner" och låtsas att man kom från någon liten håla i världens största u-land.

Iofs så underlättar det säkert en hel del om man har dokumentation på ett helt färdigt och provkört koncept om man vill få acceptans.
Circlomanen Posted - 2009/12/16 : 11:27:51
R5 och R6 skall som Nelson Pass PLH vara nått som ger 10 mA och ca 4 volt till gaten av de nedre fetarna. Jag vill personligen hellre ha ca 50 mA för varje fet, då de behöver en del ström för att driva gate-capacitansen. Så det borde bli ca 75 ohm eller däromkring. CCSen under ingångsfetarna skall då ge ca 100 mA. Susy är ett sätt att med låg eller ingen global återkoppling ändå få lite dist ur enkla balanserade kretsar. PLH är en enkel trevlig pushpull förstärkare med minimalt antal aktiva ingredienser, så att köra den supersymetriskt är ju mumma för välljudet.

quote:
Dina konstruktioner präglas av nytänkande och viljan att gå egna vägar vilket är det enda sättet att föra utvecklingen framåt, sånt gillar jag

Tack för dom vänliga orden. Nytänkande är något som endast välkända människor skall ägna sig åt. Jag lade ut "The Amazing Fet Circlotron" på diyaudio 2005, men då avfärdades jag bara som en excentriker. När sedan någon mer välkänd profil på samma forum lägger ut den i eget namn några år senare så mottages konstruktionen väl.
Man skall visst vara känd och lite lagom kreativ för att få göra spännande saker?!?

Jag vet inte om ingen förstår mina funderingar eller om jag inte kan förklara dem på ett förståeligt sätt???? Kanske är det inget intressant????

I orginaltråden om PLH på pass egen del så diskuteras det flitigt hur man kan balansera och susykoppla PLH utan att lägga till ett LTP-ingångs steg. När jag väl lägger ut en lösning så verkar det inte vara intressant???

Förlåt mitt utbrott av lite illa dold bitterhet, men ibland fattar jag mig inte på branchen.

Johannes.
reVintage Posted - 2009/12/16 : 07:18:09
Hej Johannes!

Bryggkoppling av slutsteg är ingen nyhet. Du får dubbla utsvinget men varje sida ser lasten som LOAD/2, men det vet du väl redan. Den förändring du gjort är en typisk bryggkoppling med diff-kopplat ingångssteg som nog ev. kan försämra det hela. Men behövs den öht? Och vad gör den med fasvändaren som kan betraktas som en Concertina? Hur stora hade du tänkt att R5 och R6 skulle vara?

EDIT: Var inne på passdiy och tittade lite. Som jag uppfattar det, är SuperSymmetry två separata lokalt motkopplade slutsteg som diffkopplas inkl. utgångssteget.

För mig känns det enklare att köra två Zen i diffsteg med gemensam CCS i botten och spänningsstyrbara gyratorer istf CCS ovanför varje utgångstransistor.

Ett sätt att slippa ingångskondensatorerna och dessutom ge möjliget att köra balanserat alt. obalanserat är att komplettera med en trafo typ LL1690 som körs 1:1 eller 2:1. Men vid närmare eftertanke lär det inte funka eftersom du kör 2,2k Zin. Varför inte 10k som NP (då funkar trafo)? Med IRF610 lär det bli OK efterom Ciss är fh lågt hos dessa.

Om du vill kan du maila över *.asc-filen du gjort i LTspice så gör jag klart det. Alternativt kan du PMa så hjälper jag dig så att du lär dig att "simma". I alla "branscher" utom audio-diy gör man ritning och CAD först. I denna del av diy kör de flesta istället "Frisk vågat, hälften brunnet" alt. att de clonar.

Dina konstruktioner präglas av nytänkande och viljan att gå egna vägar vilket är det enda sättet att föra utvecklingen framåt, sånt gillar jag!
Zei Posted - 2009/12/15 : 20:04:56
Klar som fan det funkar!

Fram med lödkolven och elda lite tenn nu!

/JZ

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000