T O P I C R E V I E W |
fixarstig |
Posted - 2009/12/12 : 17:15:03 Jag undrar om det finns någon, som var inblandad i HFLS-1 projektet, som kan förklara filtret: http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/del2/part2.html Jag kom fram till att basfiltret måste vara ett 12 DB Linkwitz Riley på ca 1100 hz. Konstigt med tanke på att diskanten går 1500 - 40000 hz. Sen är det ett 18 DB diskantfilter som jag inte alls begriper. Kan man verkligen kombinera så? Hoppas verkligen någon kan upplysa mig. |
8 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
EngelholmAudio |
Posted - 2009/12/22 : 08:34:02 Inte alls illa förklarat, Larsen!
Hoppas också att du, fixarstig, inte tappar lusten utan fortsätter ställa frågor!
|
Larsen |
Posted - 2009/12/22 : 08:04:45 Hej fixarstig.
En annan amatör, dvs jag, kan försöka ge en enkel förklaring till varför delningsfrekvenserna är så särskilda från varandra. Tillrättavisningar av min text är helt ok
Att filtret verkar ha brytpunkter som ligger långt ifrån varandra är inte konstigt. Speciellt i en två-vägskonstruktion (men ibland även 3-vägs och mer) får man räkna med baffelkompensering i filtret. Ditt eget konstruerade filter tappade i basen skrev du och det är nog för att du saknar den kompenseringen. Extremt förenklat så tappar basen stöd från lådans baffel/framsida och den försvagas därför under en viss frekvens (beroende på baffelns storlek - ju smalare dessto högre i frekvens börjar tappet), dvs frekvenskurvan avtar mot lägre frekvenser. Genom att förskjuta lp-delningen nedåt i frekvens fås ett motsvarande tapp i nivå på baselementet över delningsfrekvensen och detta gör att frekvenskurvan blir mer jämn. Nackdelen är ju att högtalaren får lägre känslighet. Minns inte om basens känslighet i databladet var ca 87-88db, men slutprodukten, högtalaren, ligger på ca 84-85db.
Andra kan säkert ge bättre/mer korrekta förklaringar. Googla baffelkompensering
|
fixarstig |
Posted - 2009/12/21 : 20:32:36 I rest my case! Frågar man inte blir utan svar. Era svar har hjälpt men jag ligger nog kvar på samma kunskapsnivå. Skaffar inga dyra mätprylar, nöjer mig med att det låter bra. Gjorde ett 12 DB filter för att jämföra. Kom lite högre i diskanten men tappade i basen, så satte i erat igen. Ska nu snart testa mitt egna projekt med Wavecor SW178WA01 + Wavecor PR178WA01 i basburken sen en Visaton TI100 i mellanregisterburken och som kronan på verket ovanpå Fostex T90A. Ska bli kul, kanske bortkastade pengar om det låter skit men hur kul hade det varit med baksmälla för dom pengarna om man gått på krogen i stället? Vi hörs senare!!
|
EngelholmAudio |
Posted - 2009/12/21 : 11:40:46 Tråkigt att HFLS-1-grejjerna försvinner: testet hos Timbre, bilderna i filtertråden...
|
Magils |
Posted - 2009/12/18 : 16:31:51 Här är tråden där filter dissikuteras fram..tyvärr verkar bilderna ha gått hädan...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=13247 |
EngelholmAudio |
Posted - 2009/12/18 : 16:31:23 Kolla denna råmätning på diskanten:
Jämför övre delen av frekvensgången med den färdiga HFLS-1:
Toppen är lyft i HFLS-1 jämfört med rådiskantens avrullade topp.
E han mé?
Delningsfrekvensen har jag inte koll på riktigt - hade för mig att vi hade nån mätning eller iaf simulering av hur SPL responsen för diskant resp bas/mellan såg ut inkl filter. Nån som mins eller har nån bild eller simulering?
|
fixarstig |
Posted - 2009/12/18 : 15:32:36 Ok, tackar men det med "knorren begriper jag inte. Men vad är egentligen filtrets delningsfrekvens. Har förgäves försökt analysera på "nätet" utan reultat annat än att lågpassets topp ligger på 1100 när rekommenderade delningsfrekvensen är 2000? Och glappet på 400 hz,1100 till diskantens 1500-40000, ligger väl i ett väl så hörbart område. |
EngelholmAudio |
Posted - 2009/12/14 : 19:47:11 Hej.
Filtret är inte av någon skolbokstyp utan helt anpassad till högtalaren.
Det är 2'a ordningen både hp och lp, men diskanten har en finurlig liten knorr som höjer översta diskanten lite extra. Troligen den kopplingen med R || med C som förvirrar litet.
Fega inte fråga mer!
|