T O P I C R E V I E W |
Joda |
Posted - 2009/12/08 : 19:48:39 Mäta TS-parametrar är enklare än vad man tror. Det enda som behövs är en liten mätjig, några magneter och LIMP.
LIMP kommer från ARTA som är ett mätprogram för ljud bland annat, och finns att ladda ner här. http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/download.htm Man behöver inte köpa programmet för att mäta men det går inte att spara resultatet (eller snarare mätningen) i demoversionen. TS-parametrarna exporterar man som en CVS-fil utan problem.
Men vi tar det från början i ordning.
Här är mätjigen som vi använder.
Och här är ritningen.
Man kopplar in IN till line-utgången (eller liknande) på datorn. Observera att vi vill ha linenivå och en källa som inte dör av en 10ohm last. Den behöver dock inte ge varken rak frekvenskurva eller fas då allt korrigeras via feedback. Vi använder line-ut från moderkortet.
Kontakt 1 används för kalibrering av signalnivå mellan L och R på ingången hos datorn. Kontakt 2 används för feedback då man vill veta exakt outpot innan motstånd. Kontakt 3 används för själva mätningssignalen in till datorn. Röd och svart är till objektet som ska mätas.
Rörigt?
Låt oss ta det steg för steg.
Vi börjar med att koppla in jigen för kalibrering. Line ut kopplas in till jigen och vänster line-in kanal kopplas till 1 och höger kopplas till 2.
Öppnar programmet och klickar på CAL (eller Record --> Calibrate) Nu måste vi kolla signalnivån och se till att inget klipper eller är för lågt. Vi sätter generatorn på -3dB och windowsljudet på fullt.
Klicka på generate för att generera lite brus.
Justera nivån på line-ut och line-in tills lagom nivå uppnås. Vi justerar tills baren blinkar gult då och då. Det går självklart att gå göre guiden, koppla in elementet och se till att volymen inte är för hög eller låg för att sen sätta lagom volym in (utan högtalare).
Klicka på Calibrate för att kalibrera signalnivån mellan L och R.
Nu är jigen nästan klar för mätning. Låt oss kolla inställningarna först.
Skriv in värdet på motståndet som används. Det går att variera lite beroende på vad man har och vad man mäter med. Vi valde 10ohm som lagom värde. Vi mäter med FFT så bocka i "Asynchronous averaging" samt välj den högsta FFT-size som finns för bästa upplösning på bekostnad av mättid.
Koppla om jiggen för mätning och koppla in mätobjektet. Feedback (L) kopplas nu in efter resistorn i stället för innan. Skiftar man L och R fel så blir mätningen fel. Oftast impedansen + motståndet.
Vi gör en mätning av elementet fritt hängande vertikalt och får fram en trevlig kurva. Elementet ska alltså inte ligga på bordet med magneten nedåt eller uppåt utan vara vertikal för att undvika att spolen inte är centrerad i gapet vilket kan ändra parametrarna radikalt beroende på element. Speciellt billigare element. Det kan dock vara värt att faktiskt göra en sådan mätning för att få reda på hur mycket elementet påverkas.
Notera Gen som är vald till "Pink PN" och Avg som är vald till "Exp". Om man får brus borde man mäta om en gång och om man fortfarande har brus så kan man låta den gå ett litet tag för att få ett stabilt medelvärde. Man hör varje gång den "loopar".
Klicka på "Overlay" --> "Set as overlay"
Låt oss titta på vikterna vi kommer att använda till mätningen. Det går att använda gubbakitt och vikt men vi finner magneter så mycket enklare att jobba med.
Vi placerar ut dom som klasar två och två. Två till fyra klasar beroende på högtalare. Placera nära mitten för att undvika uppbrytningar som kan skapa stora toppar och ge felläsningar.
Magneterna ska självklart vara symmetriskt placerade, bilden blev lite hastigt tagen och jag tänkte helt enkelt inte på att den kunde misstolkas.
Vi gör nu en till mätning med magneterna på plats.
En trevlig topp som har en resonansfrekvens lägre än första mätningen. Blir det en dubbeltopp eller annan avvikelse får man flytta på magneterna och prova igen.
Klicka på "Analyze" --> "Loudspeaker parameters - Added mass method" Ett par parametrar måste fyllas i för att allt ska fungera. Resistansen ska mätas med en DMM (digital multimeter) eller annan ohmmeter. Ett problem är att högtalaren genererar ström som får mätningen att svänga vilt så fort något rör på sig, ett tips är att lägga membranet platt mot marken så att luften bromsar konen lite bättre. Diametern mäter vi ut till 1/2-1/3 av upphängningen beroende lite på högtalare. Vikten är ganska viktigt att man får rätt så mät noga. Se till att magneten inte påverkas av metallen i vågen vid mätning. Jag ser inte att magnetfältet från magneterna kan påverka talspolen men håll lite koll på korgen och högtalarmagneten. Men vi har inte upptäckt några större problem än.
Vi klickar på Calculate TSP och blir presenterade med frukten av vårt hårda arbete. TS-parametrarna.
Vi kan nu exportera datan för senare bruk genom att klicka på "Export in CVS file" Det finns en bugg i tidigare versioner där Le visades fel i fönstret. Exporterad data är dock korrekt. Buggen är åtgärdad i senaste versionen.
Men det går ju att mäta annat än högtalare.
Vi börjar med det här offret.
Gör en mätning och klicka på grafen vid passande frekvens och ett gult streck poppar fram. Klicka på "Analyze" --> "RLC impedance values at cursor position"
Och vi får upp detta.
Ganska okej värden.
Vi tar en annan frekvens.
Vi provar en spole.
Inte så illa.
Ett motstånd då?
Ser ut som värdena stämmer här med.
När man kommer ner för lågt i resistans som 0.1ohm så ligger mätsignalen så långt ner i nivå att motkopplingen inte fungerar riktigt och man börjar få brus och fasskiftningar. Men ner till strax under 0.5ohm verkar den fungera utmärkt till. Man märket när motståndet börjar få orolig fas och då vet man att precisionen är lite för låg.
Kan notera att guiden uppdateras och fixas allteftersom, om någon undrar varför den är editerad, eller bumpad utan att någon skrivit en ny post. |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Joda |
Posted - 2013/10/10 : 22:45:23 Varsågod =) Kul att den kommer till nytta. |
more10 |
Posted - 2013/10/10 : 21:44:04 Asto tipsade om denna tråden. Allt går så mycket enklare med en guide. Tack Joda!
Jag har byggt en mätburk som jag använder med en förstärkare och en Focusrite Scarlett i2i. Jag har gjort mätprober med motstånd och dioder i telepluggen, och bananer i andra änden. Mätproberna enligt LIMP manual, förklarat i tråden audiointerface för mätning.
Isoleringen i pedagogisk färg så jag slapp göra en ritning :-)
Bananer från Elfa och låda från Kjell. |
RuneStone |
Posted - 2012/09/07 : 22:14:58 problemet är löst för länge sedan. har bara glömt att uppdatera. det var kablarna som var för klena |
EngelholmAudio |
Posted - 2012/09/07 : 15:30:19 Felkopplat så att du får in resistorns värde i impedansen? Alltså R + Z eller vad man skulle kunna säga?
|
RuneStone |
Posted - 2011/08/20 : 09:42:05 Lyfter tråden igen.
har lite problem med Limp, får konstiga impedanskurvor, dom ligger alldeles för högt, hamnar över 20 ohm.. fick en tanke att det kanske är mina kablar som är för dåliga, använder f.n. gamla hörlurskablar och dessa är väldigt tunna, kanske dom har för högt motstånd ? någon som upplevt samma problem ? |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2011/03/22 : 13:27:55 Ska man vara 100 på att inte göra fel, skulle det vara bra med en vy 90 grader vridet och sett underifrån. Men "labb koplingar" brukar inte följa standarden allt för "slaviskt"
Det kan vara lite "lömskt" med kopplingsschemat, som annars är "klockrent".
Blir det någon skillnmad, mättekniskt om man använder 10W:s motstånd eller 3 Watt? Om inte kör med "hängslen och livrem" dvs. 10W. |
Buggsson |
Posted - 2011/03/22 : 09:00:18 Jag försöker en gång till:
1. Kan någon hjälpa mig med kopplingsschemat, dvs hur man kopplar ihop komponenterna på jiggen, jag kan se de som ingår på ritningen, men det är några som fattas där, och de kan jag inte se hur de är kopplade med de övriga. Jag kan med andra ord inte se hur ledningen är dragen mellan alla komponenterna.
2. Lämpligt antal W på motståndet?
3. Någon som vet på förhand om man kan använda andra signaler än de som genereras av Limp? |
Buggsson |
Posted - 2011/03/18 : 10:10:04 Var hittar jag motstånd i Stockholm, gärna med Lördagsöppet?
Jag tror även att jag har lyckats förstå hur man skall koppla. Vad jag dock har svårt att se är hur man har kopplat ihop de olika in- och utgångarna på undersidan, dvs, hur de hänger ihop elektriskt. |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2011/03/17 : 14:39:26 Jag har läst tråden och det som slog mig är att Ni diskuterar mycket proffsigt.
Grejen är att i stort sett all upp-mätning är mer eller mindre "fullständig" och kan ifrågasättas. Om det inte ifrågasätts ska man utgå ifrån att något är fel.
Ta vara på synpunkterna och "lyft ribban", för Jodas "mät koncept" är värt att "förfinas".
|
Buggsson |
Posted - 2011/03/17 : 12:18:00 Skulle någon kunna vara så snäll och vidareutveckla hur man kopplar sina kablar till jiggen för de olika situationerna? 1,2, in och ut, för mig var det inte helt klart hur man skall koppla, och sedan om alla in o utgångar på jiggen kunde få någon beteckning, såg bara L o R, är det Vä o Hö t.ex?
Kommer att använda förstärkare.
Vad gäller mätnivåer etc, så säger D'Appolito i sin mätbok att man skall sträva efter så låga nivåer man bara kan utan att mätvärdena blir otillförlitliga på sin mätutrustning.
Vad gäller magneter, vad för slags mätningar skall till för att man skall kunna mäta om de påverkar? Läser man t.ex. artiklar om elementmotorer så visualiseras magnetfälten som genereras. Funderar bara på hur korrekt det skulle bli för en D.I.Y-are, och det viktigaste, om det skulle kunna gå att påvisa någon märkbar effekt, för det är väl det intressanta, inte bara att en skillnad föreligger? |
Buggsson |
Posted - 2010/10/26 : 11:40:09 Det låter lovande, får kolla kurvan helt enkelt. |
Joda |
Posted - 2010/10/26 : 10:22:43 Tror inte det gör så stor skillnad. Jag har aldrig brytt mig om att sätta dit elementet särskilt bra. Hängt i krokar bara.
Du lär märka på impedanskurvan om du får någon vibration. |
Buggsson |
Posted - 2010/10/25 : 23:39:19 Det här med fixerade element, jag hade tänkt fästa element i en enhandstving, dvs. en tving för ett element. Om det bör fixeras ännu mer, t.ex som föreslagits, en tving per hörn blir det till att tänka om och göra något annorlunda. Känns svårt att beräkna hur starka ev. vibrationer kommer att bli, senare skall 10" basar mätas. Kanske vinkeljärn på betongfot? |
Buggsson |
Posted - 2010/06/11 : 05:49:35 Linnar skrev: "När jag tetsmäte olika element upptäckte jag att det kan vara stor skillnad mellan att ha elementet stående eller liggande."
Jo, det är väl så att man "skall" mäta med elementet ståendes för liggandes, då kan man råka ut för att konen sjunker ner på sin upphängning så att säga och då blir det lätt fel värden.
Skall kolla in Limp ävenså, det är ett nytt program för mig.
Utmärkt guide detta, den skall jag snart följa själv för att se hur det går att mäta. |
hobbes |
Posted - 2010/02/28 : 15:40:31 Hej! Har testat att impedansmäta nu och får problem med att impedansen blir fel hela tiden. Kurvan på ett element ser helt ok ut men förskjuten några ohm uppåt eller nedåt. Har även testat att mäta olika motsånd men får väldigt ojämna värden.
Använder ett 10ohm mostånd som referens och samma koppling som i tråden. Ljudkortet är ett SoundBlaster Extigy USB. Har även en jigg liknande den för JustMLS men får samma fenomen där.. Har även testat andra ljudkort och datorer med samma fel, så det kanske är nån inställning i LIMP jag missat ?
Nån som har nåt tips ?
Tack för guiden förresten! Det är såna här som gör att man ger sig på såna här dumheter |
weedo |
Posted - 2009/12/12 : 09:51:46 Jag antar att Dayton WT3 gör något liknande LIMP? http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=390-803 För UD$100 (plus moms, frakt & tull...) får man mätprylen, mjukvara och en liten enkel våg. Men då får man ju inte avnjuta att bygga ihop något själv...
|
esl |
Posted - 2009/12/11 : 23:13:04 EN WAF sektion kanske? Marina som moderator? |
Rolf-san |
Posted - 2009/12/11 : 22:22:30 Det är intressant att läsa alla kommentarer till beskrivningen. Det tillför verkligen helheten en massa synpunkter som man kanske bör tänka på när man avläser sitt eget resultat. Sådana här trådar borde läggas upp på ett särskilt ställe så att det är lätt att komma åt dem. Lite OT, men likadant med den fina tråden om fruvänliga tappade horn och säkert många fler. |
linnar |
Posted - 2009/12/11 : 22:18:22 quote: Mätresistansen skall anpassas efter källimpedansen.. En linjeutgång på ett ljudkort levererar ingen ström. Därav ett stort motstånd. Kör man ett slutsteg i mellan så kör man 8 Ohm såklart. Men här gällde det att använda ljudkortet rakt av!
När jag har mätt element så har jag sett skillnad på punktlaster och utbredd last. Man får små extrakrusningar på impedanskurna som tyder på flera svängande system.
Visst! Kan hålla med om att det inte påverkar TS parametrarna så mycket så länge inte den extra vikten har en resonansfrekvens som ligger nära fs...
/esl
OK! Det förklarar saken. Självklart bör man köra med högre resistans om man mäter direkt mot ljudkortet. Det går utmärkt att mäta resistansen utan förstärkare för de flesta ljudkort. Jag kör alltid med förstärkare. Har testat olika resistanser, ett tag använde jag ca 20 ohm men är tillbaka till orginalresistansen för Mätro-1, 8ohm. Man kanske skulle ge möjlighet till stegvis varierbar resistans i nästa version?
|
esl |
Posted - 2009/12/11 : 21:52:57 Mätresistansen skall anpassas efter källimpedansen.. En linjeutgång på ett ljudkort levererar ingen ström. Därav ett stort motstånd. Kör man ett slutsteg i mellan så kör man 8 Ohm såklart. Men här gällde det att använda ljudkortet rakt av!
När jag har mätt element så har jag sett skillnad på punktlaster och utbredd last. Man får små extrakrusningar på impedanskurna som tyder på flera svängande system.
Visst! Kan hålla med om att det inte påverkar TS parametrarna så mycket så länge inte den extra vikten har en resonansfrekvens som ligger nära fs...
/esl |
PetterPersson |
Posted - 2009/12/11 : 21:52:30 Jag tycker man ska mäta vid den nivå högtalaren är tänkt att användas på. Många PA-element mäts ju t.ex. varma. Hur hög insignalen är vet jag dock inte.
Rent spontant skulle jag säga att omkring 1 mm peak-peak är "lagom" |
Joda |
Posted - 2009/12/11 : 20:15:29 Guiden är uppdaterad med lite ny info och andra omformuleringar. Är det något mer som borde läggas till eller förtydligas så hojta till.
Bra att du kollat upp om magneter gör någon skillnad. Vad jag kan se nu så väger enkelheten tungt över nackdelarna. Och vem vill kladda på massa saker på konen?
Glöm inte att vara försiktig när det gäller aluminiumelement. När man väl böjt aluminium går det aldrig tillbaka som man vill.
När det gäller stående vs liggande så är det nog stor skillnad vid olika konstruktioner. Underhängd vs överhängd spole etc. När vi mätte ett par Dynaudio så gjorde det knappt någon skillnad om man la dom eller inte.
EngelholmAudios funderingar om olika signalstyrka är intressant. Hur högt bör man mäta egentligen? Eller vill man bara ha lagom signal för att inte stressa elementet och fortfarande hålla sig inom småsignalnåvi? |
linnar |
Posted - 2009/12/11 : 18:11:43 Fin tråd!
Är extra intresserad just nu eftersom jag håller på med Mätro-2. Den kommer att kunna användas till de flesta mätprogram som bla Limp.
Jag är extra intresserad av serieresistansens storlek. I Mätro-1 använde jag 8 ohm men jag har testat allt mellan 8 och 100ohm. Då märkte jag ingen skillnad så jag valde den allmänt använda resistansen på 8 ohm.
esl: Varför skulle tillförlitligheten öka med högre resistans?
Jag rekommenderar magneter som vikter i mätmanualen till Mätor-1. Testade först allt möjligt men eftersom jag har en viss förkärlek för enkla lättillgängliga lösningar valde jag till slut magneter. Vid mina tester kunde jag inte se någon skillnad med dessa mot lera splacerad så som esl beskriver.
Men det finns tänkbara problem med magneter:
- Magnetismen kan störa elementens egna värden. = Av detta kunde jag inte mäta upp någonting. Jag använde svaga dörrstängarmagneter.
- Magneterna kan flexa vid fästpunkten. = När man använder ordenntligt med kräm går dettta att se på märkurvorna. Vid normalmätning kunde jag inte dektera några problem.
- Vibrationer pga att magneterna inte hinner med i svängarna. = Samma som ovan. Men om magneterna inte sitter helt mot varnadra blir det problem. Likaså om membranet inte är helt plant.
När jag tetsmäte olika element upptäckte jag att det kan vara stor skillnad mellan att ha elementet stående eller liggande. Som någon nämnde använder jag en gummiförsedd snabbtving att fäste element jag mäter på. http://www.kensonpro.com/linnaraudio/linnar_stativ/matstativ/standard/mikro1__stativ_matobjekt39.JPG Testade olika metoder att fästa elementet men såg ingen skillnad mellan att skruva fast elementet mot tvingen. Skillnad kan det dock bli beroende på var man ställer elementet. Det bör vara minst 1m till närmaste plan yta för att minimera kavitetsverkan.
|
PetterPersson |
Posted - 2009/12/10 : 06:30:40 Hur hårt...Lika hårt som det blir när det sitter i låda. Tvingar bör fungera bra. En tving över varje skruvhål i korgen. |
asto |
Posted - 2009/12/10 : 05:54:57 quote: Korgen måste sitta fast. Genom att ha elementet frihängande bildas resonans mellan membranets massa, upphängningens styvhet och korgen/magnetstrukturens massa. Den sistnämnda kommer "öka" i och med att elementet monteras i baffel varvid resonansfrekvensen kommer ändras.
Ok, jag förstår. Men hur stum konstruktion behöver det vara? Jag har sett att Linnar har en variant av jigg med tving där man kan mäta upp element. Duger något liknande? |