HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Port..fram eller bak?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
acebowler Posted - 2008/03/17 : 21:12:25
Som kanske någon märkt bygger jag ett par trevägare i bilddelen...
Frågan jag ställer mig är om jag skall ha porten framåt istället för bakåt.
Vad har ni för erfarenheter av detta?

Om jag har porten framåt borde den inte koppla så mycket mot bakväggen, jag borde ju teoretiskt sett få en bashöjning med denna bakåt...
Framåt får jag möjligen problem med ev. blåsljud vid långa konrörelser.

11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
FForsman Posted - 2010/03/02 : 19:50:14
Placeringskänslighet är inget plus. Tack då vet jag var jag ska såga

/mvhff
RuneStone Posted - 2010/03/02 : 18:06:57
Sätt dom på baffeln. Har du porten bakåt blir högtalarna väldigt placeringskänsliga, med porten framåt spelar det inte lika stor roll vart du placera högtalarna, vill du däremot ha lite extra basförstärkning så sätt portarna bakåt så får du lite hjälp av väggen.
FForsman Posted - 2010/02/28 : 23:15:33
Om jag bygger en ML-TL avstämd till ca 35 Hz och inte är orolig för blåsljud eller oönskade resonanser, var sätter jag porten då?

I detta boende kommer de att stå relativt nära bakvägg. Frontbaffeln står ca. 40-80 cm ut från bakväggvägg. Kabinettet bygger ca 28 cm. Porten är 6 cm i diameter.

/mvhff

Zombie Posted - 2008/03/19 : 23:24:22
en del gillar att använda både fram och bakporten...
marens Posted - 2008/03/19 : 22:23:51
Alltså, det blir ju ett väldigt knöligt på stående men om porten man har inte har tillräckligt stor diameter eller för skarpa kanter eller är placerad på en sådan höjd i lådan eller att det bildas högfrekventa pipresonanser så gör det inte riktigt lika mycket skada om porten är på baksidan av lådan.
PetterPersson Posted - 2008/03/19 : 21:13:31
Blåsljud kommer ju bara om porten är för trång eller om den är felaktigt utformad. Resonanser kommer oavsett var porten är placerad, de är väl tredje och femte övertonen, alltså under 200 Hz, alltså kommer de också spridas sfäriskt och bli hörbara oavsett vilken sida porten sitter på. Med en korrekt dämpad låda ska detta inte behöva vara något problem. Eller är jag ute och cyklar?
marens Posted - 2008/03/19 : 20:46:08
Porten framåt ger större risk för hörbara blåsljud och pipresonanser så det behöver man ägna mer uppmärksamhet på kanske i så fall.

På baksidan så behöver man se till så att de kan andas tillräckligt, tex genom att man inte ställer högtalarna med mindre mellanrum än dubbla portdiametern från väggen.

Annars så är det ju bara bra om man får mer förstärkning från väggen.
acebowler Posted - 2008/03/19 : 20:31:12
ok. Ja högtalarna hamnar nog rätt nära väggen... kanske man skall kolla med porten framåt..
PetterPersson Posted - 2008/03/18 : 07:25:24
Vid dessa frekvenser är ljudet sfäriskt strålande, så det är
snarare avståndet från porten till väggen som är avgörande.

Dvs, om porten är på baksidan hamnar framsidan av lådan längre ut i
rummet än om porten hade varit på framsidan...
acebowler Posted - 2008/03/17 : 22:35:22
Dessa burkar blir ju portade runt 30-35 Hz området.... hmm... Sen kommer dom att stå rätt nära vägg. Waf faktorn spelar in där...
DrBoar Posted - 2008/03/17 : 22:09:01
Det finns lyckade konstruktioner av båda varianter. Bakåt gör ju att eventuella oönskade resonansfenomen inte strålar ut dirket mot lyssnaren. Basreflexlådor av med klassisk avstämmning brukar vara känsligare för att stå nära bakväggen (bumlig bas} och då är frontmontering att föredra.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000