HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 låda till RCF L18P200-N

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Wing Zero Posted - 2007/12/16 : 15:25:12
Jag väntar hem detta element någon gång i januari och har suttit och beräknat en låda till detta element. Det jag vill e att ni ser så jag gör lådvolym och port rätt. Bättre att få höra av flera att det är rätt gjort så man inte behöver göra om det sen igen. Lådan jag har kommit fram till är en basreflex på 250 liter med en slits port med måtten 100x600x580 mm (HxBxD). Avstämningsfrekvensen ska ligga på ca 29 - 30 Hz.
Här e värdena på basen.

FS: 28 Hz
RE: 6.3 Ohm
Qms: 7.1
Qes: 0.32
Qts: 0.31
BL: 23.1
Mms: 155gr
Vas: 380 Liter
Sd: 0.113 m2
X-max: 9.8 mm
Le: 2.2 mH
Efficiency: 2.51%
Pe: 800 Watt
Diameter: 460 mm
Sensitivity: 96dB
Voice Coil Diameter: 4"


Tacksam för hjälp.
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
goodsound Posted - 2010/05/31 : 16:22:36
Trevligt!

Jag tror jag nöjer mig med en låda som inte går så djupt men det verkar vara ett trevligt element minst sagt! Synd att den kräver så mycket effekt men det tar jag i beaktande. TH är nog trevligt, har aldrig lyssnat. Kanske ett senare projekt...

Passar RCF L18200 till TH? Har inte simulerat än men kanske någon annan som har?

Wing Zero Posted - 2010/05/30 : 20:20:00
Jodå. Hade det hemma ett tag men sålde vidare det sen igen. Hade den då i en 230 liters låda med en slitsport som jag inte kommer ihåg måtten på men den spelade rakt ner till ca 30 hz utan problem. Det som gjorde att jag sålde basen är att den ska ha minst 1000 riktiga watt för att funka bra. Hade ett steg som lämnade 500 watt men det räckte inte alls till. Tyckte att basen lät väldigt slapp med inte mycket kontroll. En vän till mig tog med sitt slutsteg. Ett Lab gruppen LAB 1300C som lämnar ca 1300 watt i bryggat läge i 8 ohm. Då helt plötsligt lät basen riktigt fast och väldigt kontrollerat och klarade av sjuka nivåer utan att tappa andan. Och mina dåvarande grannar var allt annat än glada på mig när man drog på och testade vad den gick för. Så den fick bege sig till nordligare breddgrader. Annars så kan jag bara säga att det är en kanonbas. Hade kanske till och med passat i ett tappat horn. Nu härnäst sitter jag och grubblar lite på om man kanske skulle testa på ett par tappade lådor med 8" element. vill ha något kompakt men som kan ryta till rejält när det behövs.
goodsound Posted - 2010/05/29 : 12:22:08
Sitter också med RCF elementet i tankarna! Kostar bara 2600 på thomann i Tyskland.

Jag tänkte försöka få ihop en br låda som jag kan ha som utomhus på sommaren.

Wing Zero, har du fått ihop någon låda?

Jag sitter och simmar lite och får en basreflex låda på ca 185 liter med en avstämning på 36,6 Hz, F3 på 38 Hz.

Vet inte om den är något att ha? Någon annan med erfarenhet av just detta RCF elementet?

Mvh

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000